Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Trustbuddy stängt - Pengar saknas

jag har inte hört något från trustbuddy eller vk på över 1 år och har 25k i skuld. ska jag skita i den så länge och hoppas den glöms bort?

jag har inte hört något från trustbuddy eller vk på över 1 år och har 25k i skuld. ska jag skita i den så länge och hoppas den glöms bort?
Eller så får du en käftsmäll om ytterligare ett år när din skuld är på 50.000

Eller så får du en käftsmäll om ytterligare ett år när din skuld är på 50.000

Vore ju orimligt om man har en dröjsmålsränta på 12% som dom gamla lånen har. Säg att man har 15.000:- i kapitalbelopp på sin skuld, då tillkommer genom dröjsmålsräntan ett räntebelopp på 1800:- årligen, verkligen inga 25.000:- om det inte är hundratusentals kronor i skuld, men det har man ju sällan till ett enskilt sms-lånebolag.

Det är nog ingen risk att den glöms bort. Om du inte vill eller kan betala så får du vänta till ett inkassobolag antagligen kommer ta över dina skulder om någon månad. Den här processen lär väl ta en tid, men i början av nästa år kanske krav börjar skickas ut på gamla skulder kan man tänka sig. Jag har ju själv gamla skulder där. Trustbuddy har 200 miljoner av 300 miljoner kronor i utlånade pengar som ligger i gamla lån som förfallit sedan ofta mycket lång tid. Det visar hur misskött det här bolaget har varit.

Vore ju orimligt om man har en dröjsmålsränta på 12% som dom gamla lånen har. Säg att man har 15.000:- i kapitalbelopp på sin skuld, då tillkommer genom dröjsmålsräntan ett räntebelopp på 1800:- årligen, verkligen inga 25.000:- om det inte är hundratusentals kronor i skuld, men det har man ju sällan till ett enskilt sms-lånebolag.
Tack för upplysningen. Jag var ironisk. Däremot hur kan personen då ha 25000 i skuld om kapitalbeloppet är säg 14.000? Det går fort..

Ironisk? Med att skulden kan fördubblas?

Till exempel:

Två Trustbuddy-lån X 5000:- styck.
970:- på båda i ränta.
900:- på båda i straffavgift som Trustbuddy alltid lägger på när dom skickar till sitt inkasso.
180:- X 2 i inkassokostnader.
Exempelvis 2 års dröjsmål varav 12% dröjsmålsränta utgått = 1200:- X 2
Kronofogdeavgifter på 680:- X 2
Årlig Kronofogdeavgift på 600:- X 2 X 2 år

Det exemplet med ett kapitalbelopp på 10.000:- är minst uppe i 20260:- när det nått kronofogden, troligen fler avgifter som påminnelseavgfter och annat därtill.

Nästan allt ovan är ju dock engångsavgifter och tillkommer inte flera gånger senare.

Därefter däremot, utgår enbart dröjsmålsränta på gamla Trustbuddy-lån, om 12%, vilket är 1200:- per 10.000:- i kapitalbelopp årligen. Plus 600:- i kronofogdeavgift, alltså finns inget utrymme att en skuld ska kunna fördubblas från 25.000:- till 50.000:-. Om så sker ska det givetvis bestridas och polisanmälas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp