Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Tror jag kommer gå till KF

Hej, jag är rätt så orolig just nu. Har för mycket att betala varje månad och tror allt kommer gå till kronofogden. Det är ungefär 260k. Kan ingenting om dehär. Vad händer när jag går till kronofogden? Och hur mycket ökar allt osv..?

Oftast hamnar skulden hos inkasso efter ca 3-4 månader. Finns lån som hamnar där snabbare. Med inkasso kan man komma överens om avbetalningsplan. Betalar man inte det så skickas det till kronofogden och du får brev på kivra eller på posten om du inte har kivra. Då har du 10 dagar på dig att skriva på att du har tagit emot brevet. Gör du inte det så får du påminnelse och skriver du inte då också så kanske du får besök. Efter det så kan du bestrida om du inte anser att skulden är korrekt eller låta det vara. Efter det så får du skuld att betala och du har ca 10 dagar på dig att betala. Efter några veckor så får du brev att fylla i din inkomst och uppgifter. Sen börja löneutmätning och de kan också komma och utmäta saker hemma om de bedömer att det finns något. Ungefär så, någon kan rätta mig om jag har missat något.

Varje skuld kostar ca 700-800 kr som kommer till kronofogden. Sen tickar ränta som vanligt.

Varje skuld kostar ca 700-800 kr som kommer till kronofogden. Sen tickar ränta som vanligt.
När inkasso får skulden så tickar dröjsmålsräntan igång och den är oftast rätt så mycket högre än den man hade innan ! Även dröjsmålsränta hos kronofogden .

Kostnaderna är snarare kring 1500 innan ett obeståndsärende når kfm

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp