Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Trillat dit ordentligt - Tips / råd?

Hej,

Har sedan i sommar fastnat i ett spelmissbruk(bland annat) och skuldsatt mig rejält i en situation som inte borde vara möjlig. Jag är studerande och har nu lån(främst smslån) på närmare 150,000. Under jul/nyår har jag varit hos föräldrarna och tänkt berätta för dem hur läget ligger till. Hittills har jag klarat mig från inkasso(kommer nu under veckan) och kfm/anmärkningar. Men nu är det stop!

Det tog alldeles för länge innan jag insåg att det höll på att gå åt helvete fullständigt, men har nu insett den svåra sanningen och spärrat mig på alla smslån jag hittat samt spärrat mig på alla de spelsidor jag spelat på(poker).

Ångesten, skammen och att själv inse sitt problem har varit svårast. Att sedan berätta rakt ut till föräldrar kändes omöjligt, vilket resulterade i att jag skrev ner allt som det var på ett brev igår innan jag hoppade på bussen tillbaka till min studieort. Jag fick sent inatt ett samtal, med en oväntat positiv reaktion på mitt brev. Jag skrev allt som det var, och att jag nu spärrat mig på alla sms/spelsidor och ska försöka få ett samlingslån för att lösa detta elände innan det är för sent. De kunde tänka sig att ställa upp, vilket jag inte hade förväntat mig eftersom att jag är en vuxen människa och borde veta bättre än att sätta mig i en sådan situation.

Iallafall, lättnaden efter att ha lagt alla kort på bordet är enorm. Känner mig 10kg lättare, och har för första gången på länge kunnat sova ordentligt.

Det jag skulle vilja ha tips/råd om är hur ni skulle lösa situationen. Min ekonomiska situation ser väl inte direkt allt för bra ut. Studerande med CSN, 3 år bakåt i tiden deklarerad inkomst på 220+/år. Inga anmärkningar eller skuldsaldo. Hade planerat att försöka ansöka med mig som huvudsökande och min far som medsökande, men jag antar att det kommer bli väldigt svårt att få något lån den vägen då jag endast kan redovisa CSN som "inkomst" för tillfället.

Min far har väl 300-350+/år deklarerad inkomst, i många år bakåt. Min mor har väl 250-300/år deklarerad inkomst i flera år bakåt även hon. Inte allt för mycket lån och skulder, nästan fullt återbetalt huslån vad jag förstått.

Är det smartare att låta min far/mor ansöka, och lösa mina lån, som läget ser ut?

Tacksam för alla svar.

MVH

Hej,

Har sedan i sommar fastnat i ett spelmissbruk(bland annat) och skuldsatt mig rejält i en situation som inte borde vara möjlig. Jag är studerande och har nu lån(främst smslån) på närmare 150,000. Under jul/nyår har jag varit hos föräldrarna och tänkt berätta för dem hur läget ligger till. Hittills har jag klarat mig från inkasso(kommer nu under veckan) och kfm/anmärkningar. Men nu är det stop!

Det tog alldeles för länge innan jag insåg att det höll på att gå åt helvete fullständigt, men har nu insett den svåra sanningen och spärrat mig på alla smslån jag hittat samt spärrat mig på alla de spelsidor jag spelat på(poker).

Ångesten, skammen och att själv inse sitt problem har varit svårast. Att sedan berätta rakt ut till föräldrar kändes omöjligt, vilket resulterade i att jag skrev ner allt som det var på ett brev igår innan jag hoppade på bussen tillbaka till min studieort. Jag fick sent inatt ett samtal, med en oväntat positiv reaktion på mitt brev. Jag skrev allt som det var, och att jag nu spärrat mig på alla sms/spelsidor och ska försöka få ett samlingslån för att lösa detta elände innan det är för sent. De kunde tänka sig att ställa upp, vilket jag inte hade förväntat mig eftersom att jag är en vuxen människa och borde veta bättre än att sätta mig i en sådan situation.

Iallafall, lättnaden efter att ha lagt alla kort på bordet är enorm. Känner mig 10kg lättare, och har för första gången på länge kunnat sova ordentligt.

Det jag skulle vilja ha tips/råd om är hur ni skulle lösa situationen. Min ekonomiska situation ser väl inte direkt allt för bra ut. Studerande med CSN, 3 år bakåt i tiden deklarerad inkomst på 220+/år. Inga anmärkningar eller skuldsaldo. Hade planerat att försöka ansöka med mig som huvudsökande och min far som medsökande, men jag antar att det kommer bli väldigt svårt att få något lån den vägen då jag endast kan redovisa CSN som "inkomst" för tillfället.

Min far har väl 300-350+/år deklarerad inkomst, i många år bakåt. Min mor har väl 250-300/år deklarerad inkomst i flera år bakåt även hon. Inte allt för mycket lån och skulder, nästan fullt återbetalt huslån vad jag förstått.

Är det smartare att låta min far/mor ansöka, och lösa mina lån, som läget ser ut?

Tacksam för alla svar.

MVH
Ja det är säkert bättre att dina föräldrar tar lånet. Dom lär få bättre ränta. Kanske kunde ta på huset, skulle nog ge lägst ränta

Jag skulle börja med att ta tag i spelmissbruket, läser du här på sidan och många andra ställen så finns det hur många exempel som helst på folk som varit i din situation och som har fått hjälp av anhöriga att ta saneringslån för att därefter ta smslån och spela upp lika mycket till. Då står man där med dubbelt så mycket i skulder till ingen nytta alls. Så ta tag i ditt spelmissbruk till att börja med, det kanske är bättre att låta dina skulder gå till kronofogden så du på så sätt inte kan skuldsätta dig mer på x antal år och när du kan bevisa att du är fri från spelmissbruket så kan dina föräldrar ställa upp med ett lån och sanera din ekonomi.

Ja det är säkert bättre att dina föräldrar tar lånet. Dom lär få bättre ränta. Kanske kunde ta på huset, skulle nog ge lägst ränta

Ja, min tanke var att ta lånet på mig men mina föräldrar fixade ett lån genom banken (vi har alla 3 samma bank, och haft i många år). Banken gjorde upp ett lån där jag är med på lånet som medsökande, med båda mina föräldrar och vi fick där en relativt bra ränta på 5,85% - det blev 165.000/5 år vilket täckte upp alla skulder i överkant.

Allt är sen idag återbetalt och löst, en otrolig lättnad! Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att banken skulle vilja ha med mig som medsökande efter denna historia och min ekonomiska situation, men ack så fel man kan ha ibland.

Väldigt tacksam för att mina föräldrar, samt även banken, ställde upp! Nu återstår det bara för mig att aldrig mer ens tänka tanken att ta ett SMSlån eller spela något överhuvudtaget. Är spärrad hos 95% av alla smslån jag kunnat hitta, och alla de större aktörerna. Samt spärrad på alla de spelsidor jag spelat på förut.

Om någon är i en liknande situation, är mitt råd dock att berätta och erkänn dina brister i ett tidigt skede hellre än att låta det gå för långt för att vara möjligt att rädda. Lättnaden efter att ha berättat och insett sanningen, samt då alla lån lösts in kändes verkligen otrolig. Tror inte att jag varit såhär glad på många månader!

Jag skulle börja med att ta tag i spelmissbruket, läser du här på sidan och många andra ställen så finns det hur många exempel som helst på folk som varit i din situation och som har fått hjälp av anhöriga att ta saneringslån för att därefter ta smslån och spela upp lika mycket till. Då står man där med dubbelt så mycket i skulder till ingen nytta alls. Så ta tag i ditt spelmissbruk till att börja med, det kanske är bättre att låta dina skulder gå till kronofogden så du på så sätt inte kan skuldsätta dig mer på x antal år och när du kan bevisa att du är fri från spelmissbruket så kan dina föräldrar ställa upp med ett lån och sanera din ekonomi.

Jag har redan tagit stegen mot att arbeta bort mitt spelmissbruk, eller jag skulle vilja säga "poker missbruk". All annan typ av spel(som rör pengar) är inte något som jag fastnat för, och aldrig kommer att fastna för. Har sett till att alla mina pokerkonton blivit spärrade, samt skickat in mail till de andra större bolag som bedriver samma typ av verksamhet för att spärra mitt personnr i deras system också.

Samt spärrat mig på alla SMSlån jag kunnat hitta(och haft tidigare), vilket förhoppningsvis ska vara tillräckligt för att förhindra ett SMSlån någonsin igen. Jag har även efter denna händelse insett vad SMSlån verkligen kan ställa till med, samt lärt mig att många av de bolag som erbjuder denna typ av lån gör att för att tjäna dina sista kronor.

Samtidigt håller jag med om att det kunde ha varit bra att låta alla SMSlån gå till KFM, sett ur en aspekt att det då hade varit 100% omöjligt(i princip) att falla tillbaka in i mönstret. Jag har dock insett allvaret i situationen, och har mått otroligt dåligt över det, vilket för mig även har varit en läxa för livet. Kommer med alla medel jag kan tänka mig undvika att hamna i någon liknande situation, och har inga som helst problem med att inte spela hittills. Problemet med mitt spelmissbruk var att det växte fram i takt med att mina lån/skulder växte, dvs att jag spelade för mindre summor till en början och därefter ökade för att försöka vinna tillbaka och lösa mina skulder. Jag vet, otroligt idiotiskt men det är den bittra sanningen och fungerar sällan så som man hoppas att det ska göra.

Samtidigt är min ekonomi nu även övervakad, så finns det några som helst indikationer på att jag börjat spela / ta lån igen stoppas det direkt.

Iallafall är situationen nu löst, och glädjen och lättnaden är enorm. Nu gäller det bara att vara stark och hålla sig fri från både spel och skulder!

Tack!

Jag blir mycket glad för din skull. Tack för din berättelse och lycka till i framtiden!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp