Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Trött på att överleva, vill leva

Tänk, att jag skriver här. Men det får vara nog nu. Jag behöver alla era tips och råd.
Att få hjälp av familj är uteslutet, far finns inte mer och mor får inte veta. Hon har haft det nog med fars pärser som spelmissbrukare och allt vad det innebär.
Jag själv spelar inte, skyr allt vad det heter. Men har likväl tagit korkade ekonomiska beslut, till följd av långtidsarbetslöshet och psykisk ohälsa. Fyller 33 och vill börja leva livet.

I nuläget har jag ett sommarjobb juni-aug som blev förlängt tills slutet av dec.
Nuvarande inkomst innan skatt 27 544/månad from. denna månad(fick endast en halv lön i juli)
Utöver det tar jag alla extrajobb jag kan få, hundvakt kattvakt you name it, sålt av saker hemma. Köper inget skit, ibland gapar kylen tom men då är det vad det är.

Min Bisnode är skit, riskklass 1, beräknad kreditrisk? 21,94
Min UC är äntligen bättre.
Enligt Anyfin-appen ligger mitt kreditbetyg från UC på 0.8 och jag har endast 2 förfrågningar.

Inkomst 2024: 206 100
Inkomst 2023: 204 100

Jag äger min bostad och lånen där ligger på ca 755 000 vardera

Lea Bank:
81 585, månadskostnad 1265:-
Anyfin:
81 134:- månadskostnad 1202:-
Bank Norwegian:
58 659:- månadskostnad 1131:-
Privatlån Nordea:
23 500:- månadskostnad 656
Riverty Inkasso
15 500:- månadskostnad 2500:-
Qliro
17 862:-månadskostnad 1774
Merax:
10 000:- månadskostnad 711
Kontantfinans:
3000:-månadskostnad 250:-
Klarna:
2610:-månadskostnad 626:-

Som ni ser springer ju alla mina löner iväg till lånkostnader, sen är det _för många_
Önskan är att baka ihop åtminstone en större del till ett samlingslån för att kunna beta av och att det händer något.
Min uppställning i notes heter tom. "Snöbollsmetoden" men det är inte det lättaste att få till.

Jag ber om ursäkt för en lång post och tack alla ni som orkat läsa hela vägen.

Bra UC, kan bli bättre.

När går ff ut? Du borde kontakta din vardagsbank och boka möte för samlingslån :)

Det negativa är din inkomst, din deklaration kommer hjälpa dig betydligt när den uppdateras nästa år och då borde samlingslån vara klockrent!

Bra UC, kan bli bättre.

När går ff ut? Du borde kontakta din vardagsbank och boka möte för samlingslån :)

Det negativa är din inkomst, din deklaration kommer hjälpa dig betydligt när den uppdateras nästa år och då borde samlingslån vara klockrent!
Min deklaration kommer nog vara ännu sämre än i år..enstaka receptionistimmar till mars, jobb mars-maj, sen detta jobb som jag hoppas få behålla, annars blir det ytterligare jobbsök och glapp. Så inkomsten för 2025 lär inte vara något att hänga i granen och definitivt inte toppa 2024.
FF går ut till jul.

Kan du vänta ut dina 2 sista förfrågningar så skulle det vara bra. Många av dessa syns inte på UC.

Finns det utrymma att baka in lånen i bostaden så är det bästa lösningen. annars skulle du kanske kunna få ett samlingslån på 295 000 kr via lendo, hade börjat med det i så fall när du har 0 förfrågningar. Går inte det så kan du ringa lendo och prova på lägre belopp. Säg 135 000 kr. för att lösa allt utom dom 2 på 80.000.

Men vänta till 0 UC FF om du kan före du gör något.

Kan du vänta ut dina 2 sista förfrågningar så skulle det vara bra. Många av dessa syns inte på UC.

Finns det utrymma att baka in lånen i bostaden så är det bästa lösningen. annars skulle du kanske kunna få ett samlingslån på 295 000 kr via lendo, hade börjat med det i så fall när du har 0 förfrågningar. Går inte det så kan du ringa lendo och prova på lägre belopp. Säg 135 000 kr. för att lösa allt utom dom 2 på 80.000.

Men vänta till 0 UC FF om du kan före du gör något.
Min största rädsla är att då min Bisnode är skit, att dem ska ge mig ett nej där trots helt okej UC? Men man kanske endast ser till UC, det vet jag inte.
Som situationen ser ut just nu hade allt hjälpt, baka in lånen i bostaden fungerar inte då min mor står på mitt lån med mig och hade behövt få nys om det så via Nordea undviker jag helst(tyvärr)
Men då är det bäst att vänta tills 0 UC och inte prova något nu? och tack!

Min största rädsla är att då min Bisnode är skit, att dem ska ge mig ett nej där trots helt okej UC? Men man kanske endast ser till UC, det vet jag inte.
Som situationen ser ut just nu hade allt hjälpt, baka in lånen i bostaden fungerar inte då min mor står på mitt lån med mig och hade behövt få nys om det så via Nordea undviker jag helst(tyvärr)
Men då är det bäst att vänta tills 0 UC och inte prova något nu? och tack!
Söker du via lendo samlingslån är spelar Bisnode betyget ingen roll. Ja, kan du vänta till 0 UC FF så håll ut. Du behöver så bra chanser du kan få med skuldsättningsgraden i förhållande till inkomsten

Tänk, att jag skriver här. Men det får vara nog nu. Jag behöver alla era tips och råd.
Att få hjälp av familj är uteslutet, far finns inte mer och mor får inte veta. Hon har haft det nog med fars pärser som spelmissbrukare och allt vad det innebär.
Jag själv spelar inte, skyr allt vad det heter. Men har likväl tagit korkade ekonomiska beslut, till följd av långtidsarbetslöshet och psykisk ohälsa. Fyller 33 och vill börja leva livet.

I nuläget har jag ett sommarjobb juni-aug som blev förlängt tills slutet av dec.
Nuvarande inkomst innan skatt 27 544/månad from. denna månad(fick endast en halv lön i juli)
Utöver det tar jag alla extrajobb jag kan få, hundvakt kattvakt you name it, sålt av saker hemma. Köper inget skit, ibland gapar kylen tom men då är det vad det är.

Min Bisnode är skit, riskklass 1, beräknad kreditrisk? 21,94
Min UC är äntligen bättre.
Enligt Anyfin-appen ligger mitt kreditbetyg från UC på 0.8 och jag har endast 2 förfrågningar.

Inkomst 2024: 206 100
Inkomst 2023: 204 100

Jag äger min bostad och lånen där ligger på ca 755 000 vardera

Lea Bank:
81 585, månadskostnad 1265:-
Anyfin:
81 134:- månadskostnad 1202:-
Bank Norwegian:
58 659:- månadskostnad 1131:-
Privatlån Nordea:
23 500:- månadskostnad 656
Riverty Inkasso
15 500:- månadskostnad 2500:-
Qliro
17 862:-månadskostnad 1774
Merax:
10 000:- månadskostnad 711
Kontantfinans:
3000:-månadskostnad 250:-
Klarna:
2610:-månadskostnad 626:-

Som ni ser springer ju alla mina löner iväg till lånkostnader, sen är det _för många_
Önskan är att baka ihop åtminstone en större del till ett samlingslån för att kunna beta av och att det händer något.
Min uppställning i notes heter tom. "Snöbollsmetoden" men det är inte det lättaste att få till.

Jag ber om ursäkt för en lång post och tack alla ni som orkat läsa hela vägen.
Hej,
Så kul att du insett att det inte är värt att "enbart överleva"!
Jag är på samma resa, och har precis klarat av ett av mina delmål.
För att du ska få bästa möjliga start på ditt nya liv ska du göra några saker:

1. Använda dig av AI för att ta kalkylerade ekonomiska beslut.
2. Sätt dig ner och lägga upp mål - med delmål och belöningar. Detta kommer hålla dig på banan.
3. Börja jobba på din uc - detta kan du använda AI till. Se det som en tävling mot dig själv. Hur snabbt kan du fixa din uc?
4. Ha en plan EFTER att skulderna är betalda - annars kommer du halka tillbaka!
5. Se till att logga allt - detta är en motivator. Då kan du se hur dina skulder, din uc osv förbättras allt eftersom.

Jag lät AI rangordna dina skulder enligt snöbollsmetoden:
Här är din lista i snöbollsordning:
  1. Klarna (2610 kr) – betalas av på ca 4 månader.
    När den är klar frigörs 626 kr/mån.
  2. Kontantfinans (3000 kr) – ca 12 månader, men med Klarna-pengarna går det snabbare.
    Ny total till den: 250 + 626 = 876 kr/mån. Betalas klart på ca 3 månader.
  3. Merax (10 000 kr) – ca 14 månader, men nu har du 711 + 876 = 1587 kr/mån att trycka in.
    Betalas klart på ca 6 månader.
  4. Riverty Inkasso (15 500 kr) – skulle annars ta 6 månader, men nu går det ännu snabbare med +1587 extra.
    Totalt 2500 + 1587 = 4087 kr/mån. Klar på ca 4 månader.
  5. Qliro (17 862 kr) – 1774 + 4087 = 5861 kr/mån. Klar på ca 3 månader.
  6. Privatlån Nordea (23 500 kr) – 656 + 5861 = 6517 kr/mån. Klar på ca 4 månader.
  7. Bank Norwegian (58 659 kr) – 1131 + 6517 = 7648 kr/mån. Klar på ca 8 månader.
  8. Lea Bank (81 585 kr) – 1265 + 7648 = 8913 kr/mån. Klar på ca 10 månader.
  9. Anyfin (81 134 kr) – 1202 + 8913 = 10 115 kr/mån. Klar på ca 8 månader.

Summering:​

• De små skulderna (Klarna, Kontantfinans, Merax, Riverty, Qliro) är borta på mindre än 1,5 år.
  • Totalt är du skuldfri på ungefär 3,5–4 år med snöbollsmetoden, beroende på räntor/avgifter.

Hej!

vad ligger din ränta på blanco lånen?
Den som är jobbigast som jag ser det är Riverty Inkasso. En ide om du kanske kan höja tex Nordea lånet så du kan släcka inkasso. Då kommer det bli mer pengar över, så kan du rätt snabbt släcka tex klarna.

Tror det kan bli svårt att samla allt, så dom med lägst ränta kan vara bra att låta dom vara

Så om du kunde släcka inkasso med att låna upp nuvarande lån med bra ränta så lär du få över ca 2.000kr. då kan du släcka klarna snabbt och få ytterligare 600kr mer över per månad.

Hej,
Så kul att du insett att det inte är värt att "enbart överleva"!
Jag är på samma resa, och har precis klarat av ett av mina delmål.
För att du ska få bästa möjliga start på ditt nya liv ska du göra några saker:

1. Använda dig av AI för att ta kalkylerade ekonomiska beslut.
2. Sätt dig ner och lägga upp mål - med delmål och belöningar. Detta kommer hålla dig på banan.
3. Börja jobba på din uc - detta kan du använda AI till. Se det som en tävling mot dig själv. Hur snabbt kan du fixa din uc?
4. Ha en plan EFTER att skulderna är betalda - annars kommer du halka tillbaka!
5. Se till att logga allt - detta är en motivator. Då kan du se hur dina skulder, din uc osv förbättras allt eftersom.

Jag lät AI rangordna dina skulder enligt snöbollsmetoden:
Här är din lista i snöbollsordning:
  1. Klarna (2610 kr) – betalas av på ca 4 månader.
    När den är klar frigörs 626 kr/mån.
  2. Kontantfinans (3000 kr) – ca 12 månader, men med Klarna-pengarna går det snabbare.
    Ny total till den: 250 + 626 = 876 kr/mån. Betalas klart på ca 3 månader.
  3. Merax (10 000 kr) – ca 14 månader, men nu har du 711 + 876 = 1587 kr/mån att trycka in.
    Betalas klart på ca 6 månader.
  4. Riverty Inkasso (15 500 kr) – skulle annars ta 6 månader, men nu går det ännu snabbare med +1587 extra.
    Totalt 2500 + 1587 = 4087 kr/mån. Klar på ca 4 månader.
  5. Qliro (17 862 kr) – 1774 + 4087 = 5861 kr/mån. Klar på ca 3 månader.
  6. Privatlån Nordea (23 500 kr) – 656 + 5861 = 6517 kr/mån. Klar på ca 4 månader.
  7. Bank Norwegian (58 659 kr) – 1131 + 6517 = 7648 kr/mån. Klar på ca 8 månader.
  8. Lea Bank (81 585 kr) – 1265 + 7648 = 8913 kr/mån. Klar på ca 10 månader.
  9. Anyfin (81 134 kr) – 1202 + 8913 = 10 115 kr/mån. Klar på ca 8 månader.

Summering:​

• De små skulderna (Klarna, Kontantfinans, Merax, Riverty, Qliro) är borta på mindre än 1,5 år.
  • Totalt är du skuldfri på ungefär 3,5–4 år med snöbollsmetoden, beroende på räntor/avgifter.
Hej! och tack för ditt utförliga svar.
Jag förstår att AI kan hjälpa till med mycket, dock sökte jag mer människohjälp i tråden, till exempel utsikter inför att bli beviljad ett samlingslån och dyl.
Sen finner jag AIs uträkning en smula märklig, såpass stora är inte skulderna att det kommer ta 3-4 år att jobba bort känner jag rent spontant. Förstår även inte hur AI ska hjälpa mig med min UC? Min UC är helt okej och utöver att inte ta fler förfrågningar finns det inte så mycket att göra där i nuläget.
Men tack för din input!

Hej!

vad ligger din ränta på blanco lånen?
Den som är jobbigast som jag ser det är Riverty Inkasso. En ide om du kanske kan höja tex Nordea lånet så du kan släcka inkasso. Då kommer det bli mer pengar över, så kan du rätt snabbt släcka tex klarna.

Tror det kan bli svårt att samla allt, så dom med lägst ränta kan vara bra att låta dom vara

Så om du kunde släcka inkasso med att låna upp nuvarande lån med bra ränta så lär du få över ca 2.000kr. då kan du släcka klarna snabbt och få ytterligare 600kr mer över per månad.
Vilka lån räknas som blanco? ska kika upp det!
och jo, håller med dig om att Inkasso tyvärr slukar en del..dock har jag ingen möjlighet att höja Nordea tyvärr. Är väl om andra lånealternativ skulle finnas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp