Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur är det eg. När man får skuldsanering så uppmuntras det till att spara! Spara på samma konto som man betalar ifrån?
När man har löneutmätning, då kan ens sparande tas fr kronofogden.
Om man ändå råkar snåla och vilja spara för ev semestern/sommar, kan kronofogden plocka de pengarna?!!!
Varför ska det vara så olika?
Det är väl jättebra att bevisa man kan lyckas spara 200 kr per månad.
Ska man bli straffad för man sparar/snålar?
Alla får ju inte skuldsanering och två bet fria månader. Då måste man ju snåla för att leva!
Hur är detta möjligt. Rättvist nej
Det är olika lagstiftningar som styr.
Denna och liknande frågor har diskuterats med dig flera gånger känns det som.

Skuldsanering och löneutmätning är två helt skilda saker.

Hur är det eg. När man får skuldsanering så uppmuntras det till att spara! Spara på samma konto som man betalar ifrån?
När man har löneutmätning, då kan ens sparande tas fr kronofogden.
Om man ändå råkar snåla och vilja spara för ev semestern/sommar, kan kronofogden plocka de pengarna?!!!
Varför ska det vara så olika?
Det är väl jättebra att bevisa man kan lyckas spara 200 kr per månad.
Ska man bli straffad för man sparar/snålar?
Alla får ju inte skuldsanering och två bet fria månader. Då måste man ju snåla för att leva!
Hur är detta möjligt. Rättvist nej
Jag kan faktiskt hålla med dig om att det är orättvist. Lever man på existensminimum så borde det vara upp till mig om jag vill äta för hela beloppet eller snåla och spara.

Det är olika lagstiftningar som styr.
Denna och liknande frågor har diskuterats med dig flera gånger känns det som.

Skuldsanering och löneutmätning är två helt skilda saker.
Förstår inte att du ska svara dumt, det är en fråga som jag inte har disk tidigare

Förstår inte att du ska svara dumt, det är en fråga som jag inte har disk tidigare
Det är inget som hindrar att du sparar under löneutmätning. Problemet kan ju uppstå när pengarna finns på konto. Man kan ju ta ut kontant och spara. Jag tog ut lite kontant när jag släppt mitt, innan löneutmätningen startade, och hade hemma hos en person jag litade mer på än vad jag litade på mig själv. Det hade inte varit några problem att ta ut kontanter under löneutmätningen och lägga i samma kuvert.

Det är inget som hindrar att du sparar under löneutmätning. Problemet kan ju uppstå när pengarna finns på konto. Man kan ju ta ut kontant och spara. Jag tog ut lite kontant när jag släppt mitt, innan löneutmätningen startade, och hade hemma hos en person jag litade mer på än vad jag litade på mig själv. Det hade inte varit några problem att ta ut kontanter under löneutmätningen och lägga i samma kuvert.
Jo men undrar hur länge kontanter finns, hur blir det då?

Jo men undrar hur länge kontanter finns, hur blir det då?
Jag kan tycka ändå tycka det är galet att de med löneutmätning måste plocka ut kontanter för att ev gömma sitt sparande, olika lagar? Man betalar ju mer vid löneutmätningen än skuldsanering (två bet.fria mån)
Så varför göra det svårare för löneutmätningsfolk.
Alla får ju inte skukdsanering

Jag kan tycka ändå tycka det är galet att de med löneutmätning måste plocka ut kontanter för att ev gömma sitt sparande, olika lagar? Man betalar ju mer vid löneutmätningen än skuldsanering (två bet.fria mån)
Så varför göra det svårare för löneutmätningsfolk.
Alla får ju inte skukdsanering
De som bedöms kvalificerat insolventa och uppfyller skäligheten får ju skuldsanering.

Ja, det är olika lagstiftningar som styr. Skuldsaneringen är ju en ekonomisk rehabilitering där man bl a visar att man kan sköta det man inte kunde förut t ex att betala sin summa varje månad till KF. Att kunna spara, att kunna planera sin ekonomi.

Blir man t ex sjukskriven från jobbet under skuldsanering så skall man ändå betala fastställd summa. Det är ju sånt buffert och de betalningsfria månaderna bland annat är till för, att kunna lägga undan för sämre månader.

De som bedöms kvalificerat insolventa och uppfyller skäligheten får ju skuldsanering.

Ja, det är olika lagstiftningar som styr. Skuldsaneringen är ju en ekonomisk rehabilitering där man bl a visar att man kan sköta det man inte kunde förut t ex att betala sin summa varje månad till KF. Att kunna spara, att kunna planera sin ekonomi.

Blir man t ex sjukskriven från jobbet under skuldsanering så skall man ändå betala fastställd summa. Det är ju sånt buffert och de betalningsfria månaderna bland annat är till för, att kunna lägga undan för sämre månader.
Löneutmätning är ju också kan jag tycka en väg till rehabilitering.
Summan är ju detsamma.
Det man gjort ska ju betalas, o fri vill ju alla bli till slut.

Löneutmätning är ju också kan jag tycka en väg till rehabilitering.
Summan är ju detsamma.
Det man gjort ska ju betalas, o fri vill ju alla bli till slut.
Att löneutmätning för vissa kan vara en form av rehabilitering köper jag.
Det kan ju också vara det som gör att man bedöms uppfylla alla kriterier för skuldsanering efter en tid, givet att man ändrat på beteende och löst vissa av de saker som gjort att man kommit i det läge man befinner sig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp