Jag jobbar inom kommunen i en av sveriges största städer. Så kanske att de redan gjort lönerna för denna månaden? Är bara 1 vecka kvar till lön. Ska inte hålla några pengar på kontot, utan det jag får över ska direkt till skulder som inte är hos kfm ännu. Så förhoppningsvis kanske inte min chef får reda på något utan bara lönekontoret, annars får man väl förklara som det är. Men vill inte outa det på jobbet nämligen.Beror på om företaget har ett konto på Kivra.
Om de hinner eller inte få med utmätningen beror på företagets rutiner, mindre företag kan sitta dagen innan utbetalning sker, medan större har klart allt mycket tidigare.
Jag jobbar inom kommunen i en av sveriges största städer. Så kanske att de redan gjort lönerna för denna månaden? Är bara 1 vecka kvar till lön. Ska inte hålla några pengar på kontot, utan det jag får över ska direkt till skulder som inte är hos kfm ännu. Så förhoppningsvis kanske inte min chef får reda på något utan bara lönekontoret, annars får man väl förklara som det är. Men vill inte outa det på jobbet nämligen.
Hur vet jag vad för beslut man fått?
Står så här:
Beslut om löneutmätning
Kronofogden beslutar om löneutmätning för XXX hos XXX.
XXX har alltid rätt att behålla 10 038 kr per månad (förbehållsbelopp).
XXX ska göra avdrag med 11 679 kr per månad.
Arbetsgivaren/Utbetalaren ska göra avdraget tills vi fattar nytt beslut.
För att se hur vi har räknat, se bifogad förbehållsbeloppsberäkning.
Jag har "företagskivra" för mitt företag och Skatteverket skickar i varje fall post dit. När ni kollar inkomst på Skatteverket så finns väl företagets org.nummer där?Skickas det ens på kivra till arbetsgivaren? Jag vet inte men det låter konstigt.
Det finns inget komplett arbetsgivarregister och de flesta knackar man in adress till manuellt..
Kommuner och vissa större ställen finns att välja på..
Ja, tog min fasta månadslön och sen skrev ob där det skulle stå. Fast typ det lägsta ob jag brukar få när det är dåligt. Kronofogden tog det och la på några hundralappar bara.Har du uppgett att du tjänar O.B och därmed kan ha varierande lön? Det brukar kunna vara en anledning till att man får maxbeslut men med tanke på vad andra skrivit så kanske det gäller än mer när man har kraftigt varierade inkomster.
Okej, men det står inte på beslutet då. Typ maxbelopp att behålla osv?Har du uppgett att du tjänar O.B och därmed kan ha varierande lön? Det brukar kunna vara en anledning till att man får maxbeslut men med tanke på vad andra skrivit så kanske det gäller än mer när man har kraftigt varierade inkomster.
Jag undrar en sak. Om jag jobbar 80% natt och har en grundlön och ob på det. Vad ska jag skriva att jag tjänar i månaden då? Ob ersättningen varierar från månad till månad och jag måste fylla i papper till KF inför utmätning.
Okej, men det står inte på beslutet då. Typ maxbelopp att behålla osv?