Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hoppas hoppas. Jobbar inom vården och vet att den 17 är den dagen som de kontroll kör månadens jobb. Dvs den 16 är sista dagen att lägga in om man har ändrade tider och övertid.

Jag får lön för den månaden som är, så det jag jobbat nu i augusti får jag den 27. OB för augusti kommer nästa månad.
Killgissar att du får behålla lönen i augusti och att utmätning startar i september.

Hej!

Jag fick beslut om löneutmätning idag i Kivra. Får min arbetsgivare det per post?

Min fråga är, eftersom beslutet togs idag under eftermiddagen, kommer jag få behålla hela min lön som betalas ut 25:e nästa vecka? vet inte när löner sätts i regel

Hej!

Jag fick beslut om löneutmätning idag i Kivra. Får min arbetsgivare det per post?

Min fråga är, eftersom beslutet togs idag under eftermiddagen, kommer jag få behålla hela min lön som betalas ut 25:e nästa vecka? vet inte när löner sätts i regel
Undrar samma här, fick beslutet nu på eftermiddagen. Står inget i mitt beslut om när första dragningen är? Bara i infobladet att arbetsgivaren ska göra det på första utbetalningen efter beslut är taget.

Fick iaf hela hyran på 4000, samt för resor och mediciner. Så är alltid något.

Men om jag någon månad jobbar extra och får bra OB, får man behålla mer då? Eller är det alltid så att förbehållsbeloppet är det man får? Eller betalar arbetsgivaren in bestämd summa till KFM och sedan får jag det som är kvar? Tänker om det är smart att jobba extra för att kunna få lite mer att röra sig med.

Senast ändrad:
Hej!

Beror på om företaget har ett konto på Kivra.
Om de hinner eller inte få med utmätningen beror på företagets rutiner, mindre företag kan sitta dagen innan utbetalning sker, medan större har klart allt mycket tidigare.

Undrar samma här, fick beslutet nu på eftermiddagen. Står inget i mitt beslut om när första dragningen är? Bara i infobladet att arbetsgivaren ska göra det på första utbetalningen efter beslut är taget.

Fick iaf hela hyran på 4000, samt för resor och mediciner. Så är alltid något.

Men om jag någon månad jobbar extra och får bra OB, får man behålla mer då? Eller är det alltid så att förbehållsbeloppet är det man får? Eller betalar arbetsgivaren in bestämd summa till KFM och sedan får jag det som är kvar? Tänker om det är smart att jobba extra för att kunna få lite mer att röra sig med.

Det beror på om du fått ett maxbeslut eller inte. Då drar dom allt utöver förbehållsbeloppet, i annat fall om du har en fast summa som dras varje månad så kommer du kunna behålla mer om du jobbar lite mer vissa månader. Att ha mer pengar än förbehållsbeloppet på kontot rekommenderas ej, då kronofogden kan kontrollera konton och då plocka pengarna.

Beror på om företaget har ett konto på Kivra.
Om de hinner eller inte få med utmätningen beror på företagets rutiner, mindre företag kan sitta dagen innan utbetalning sker, medan större har klart allt mycket tidigare.

Skickas det ens på kivra till arbetsgivaren? Jag vet inte men det låter konstigt.
Det finns inget komplett arbetsgivarregister och de flesta knackar man in adress till manuellt..
Kommuner och vissa större ställen finns att välja på..

Det beror på om du fått ett maxbeslut eller inte. Då drar dom allt utöver förbehållsbeloppet, i annat fall om du har en fast summa som dras varje månad så kommer du kunna behålla mer om du jobbar lite mer vissa månader. Att ha mer pengar än förbehållsbeloppet på kontot rekommenderas ej, då kronofogden kan kontrollera konton och då plocka pengarna.
Hur vet jag vad för beslut man fått?
Står så här:

Beslut om löneutmätning
Kronofogden beslutar om löneutmätning för XXX hos XXX.
XXX har alltid rätt att behålla 10 038 kr per månad (förbehållsbelopp).
XXX ska göra avdrag med 11 679 kr per månad.
Arbetsgivaren/Utbetalaren ska göra avdraget tills vi fattar nytt beslut.

För att se hur vi har räknat, se bifogad förbehållsbeloppsberäkning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp