- Meddelanden
- 31 420
- Mottagna reaktioner
- 16 476
- Poäng
- 11 677
Törs man fråga om lagstöd eller något bra rättsfall här...?Man behöver inte ens bidra ekonomiskt för att den ska räknas som gemensam.
Törs man fråga om lagstöd eller något bra rättsfall här...?Man behöver inte ens bidra ekonomiskt för att den ska räknas som gemensam.
Tack för svar! Jag har läst på om lagen och det verkar stämma att man måste bidra ekonomiskt på något plan. Inte alltid i rena pengar dock. Men jag kommer inte bidra med något alls. Kanske är bäst att hon flyttar in innan mig så man kan hävda att bostadsrätten är köpt enbart för henne själv. Vill ju inte att det ska bli något problem och att hon blir drabbad.Det är viktigt att ha tydliga bevis på att din sambo äger bostadsrätten för att undvika en utmätning av bostadsrätten.
Dold samäganderätt kan bli aktuellt om du är delaktig och bidrar ekonomiskt till bostadsrätten - då kan den utmätas.
Tack för svar! Jag har läst på om lagen och det verkar stämma att man måste bidra ekonomiskt på något plan. Inte alltid i rena pengar dock. Men jag kommer inte bidra med något alls. Kanske är bäst att hon flyttar in innan mig så man kan hävda att bostadsrätten är köpt enbart för henne själv. Vill ju inte att det ska bli något problem och att hon blir drabbad.
Finns hur mycket som helst om man orkar googla.Törs man fråga om lagstöd eller något bra rättsfall här...?
Så tekniskt sätt så räcker den ena flyttar in först och sen kommer nästa person efterFinns hur mycket som helst om man orkar googla.
![]()
Samboavtal vid köp av bostadsrätt
Ett samboavtal är extra viktigt när sambor bidragit olika mycket till köp av en bostadsrätt. Läs vidare hos Lavendla för att ta reda på vad som gäller.lavendla.se
Ja, fast jag hade nog hellre tagit hjälp av en jurist och satsat på ett samboavtal. Kan bli ganska knepiga situationer, det finns inga regler om hur länge innan man inlett samboförhållande som man ska ha bott ensam i bostaden. Det kan också räcka att det finns vittnen på att paret i fråga har letat bostad och exempelvis varit på visning gemensamt.Så tekniskt sätt så räcker den ena flyttar in först och sen kommer nästa person efter
Dumma frågor kanske, men jag har en pågående löneutmätning. Där dom ska dra 7000 på lönen. Ska jag behöva oroa mig av att dom ska plinga på en dag och börja inventera prylar i min hyreslägenhet ändå? För å krama ur ännu mer pengar?
Sen om jag nu lyckas spara pengar per månad. Då får jag väl behålla dom? Vore ju jävligt om man får en liten buffert sen ska den tas utöver löneutmätningen. För å betala tillbaka aktörer.
Vad menas med ”kontroll”…? Då kan man ju aldrig ha lite extra utöver förbehållsbeloppet…Är det random när såna kontroller sker?Om du har pengar på ditt konto utöver existensminimum kan det försvinna vid en kontroll, ja. Jag hade aldrig pengar på kontot när jag hade utmätning.
Vad menas med ”kontroll”…? Då kan man ju aldrig ha lite extra utöver förbehållsbeloppet…Är det random när såna kontroller sker?