Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det beror på, är du gift eller sambo så får du behålla lite mindre än annars.
Även om min partner också är föräldrarledig och har löneutmätning? Tänker mer hur
Det beror på, är du gift eller sambo så får du behålla lite mindre än annars.
Även som sambon själv är föräldraledig?

Min fråga egentligen är om jag t.ex tog februari månad 27 av 27 föräldrardagar där jag fårt behålla totalt X kr per dag från försäkringskassan efter avdrag från kronofogden, behåller jag lika mycket i mars ifall jag tar istället ut bara 20 dagar och meddelar kronofogden i förväg?
Sambon har samma inkomst både månaderna

Det är just det hon ska göra på måndag. Återkommer med ett svar om vad KF tyckte och en eventuell föreslagen/bäst lösning på problemet.
Be henne kontakta facket också om hon är medlem där. Kan ju hända att arbetsgivaren får skylla sej själv och ge henne motsvarande bruttolön som engångsbelopp för att reglera det hela.

Även om min partner också är föräldrarledig och har löneutmätning? Tänker mer hur

Även som sambon själv är föräldraledig?

Min fråga egentligen är om jag t.ex tog februari månad 27 av 27 föräldrardagar där jag fårt behålla totalt X kr per dag från försäkringskassan efter avdrag från kronofogden, behåller jag lika mycket i mars ifall jag tar istället ut bara 20 dagar och meddelar kronofogden i förväg?
Sambon har samma inkomst både månaderna

Du kommer få behålla mindre per dag pga proportionering

Yep. Jag förenklade och svarade att det inte finns något att återbetala ett par gånger. Var ingen som reagerade så jag bytte svar till att det kommer lösa sig, då blir folk i alla fall glada en stund :)
Jag skrev ju precis de jag med. Men då skrev du de som svar till mig med. Aja, lagen är tämligen klar

Be henne kontakta facket också om hon är medlem där. Kan ju hända att arbetsgivaren får skylla sej själv och ge henne motsvarande bruttolön som engångsbelopp för att reglera det hela.
Nej, vad är så svårt att förstå i detta?
Arbetsgivaren får skicka dessa pengar för indrivning och inte kvittning på lön.
Hon är skyldig arbetsgivaren dessa pengar som att dom är felaktigt utbetalda.

ända chansen hon slipper undan är vid ev om de ens finns preskribitionstid.

Nej, vad är så svårt att förstå i detta?
Arbetsgivaren får skicka dessa pengar för indrivning och inte kvittning på lön.
Hon är skyldig arbetsgivaren dessa pengar som att dom är felaktigt utbetalda.

ända chansen hon slipper undan är vid ev om de ens finns preskribitionstid.
Grundproblemet är fortfarande att arbetsgivaren gjort fel, inte den anställde.

Om en arbetsgivare ger ut fel lön (överskott) och den mottangande individen inte tycker att det är märkvärdigt (dvs, om ökningen är inom ett sådant intervall att det kan kännas rimligt att man fått en bonus t.ex.) så har inte individen någon skyldighet att påtala detta för arbetsgivaren. Om det däremot anses skäligen vara en felaktig utbetalning (dubbel lön, en nolla extra osv) så ska personen påtala detta för arbetsgivaren.

Jag fick ut 5000 kr extra på en lön och tänkte inte mer på det eftersom jag jobbat mycket den perioden, men det visade sig vara en bonus som gått till fel konto. Detta upptäcktes efter tre månader. Men jag behövde inte betala tillbaka denna.

Om en arbetsgivare ger ut fel lön (överskott) och den mottangande individen inte tycker att det är märkvärdigt (dvs, om ökningen är inom ett sådant intervall att det kan kännas rimligt att man fått en bonus t.ex.) så har inte individen någon skyldighet att påtala detta för arbetsgivaren. Om det däremot anses skäligen vara en felaktig utbetalning (dubbel lön, en nolla extra osv) så ska personen påtala detta för arbetsgivaren.

Jag fick ut 5000 kr extra på en lön och tänkte inte mer på det eftersom jag jobbat mycket den perioden, men det visade sig vara en bonus som gått till fel konto. Detta upptäcktes efter tre månader. Men jag behövde inte betala tillbaka denna.
Lite märkligt kan jag tycka att man får behålla en felaktig utbetalning men så härligt för dig.

Får man brev från kronofogden när en löneutmätning avslutats?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp