Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack men tyvärr så står det förbehållsbelopp 5631 kr vet inte om kronofogden har gjort rätt. Har inte fått ersättning från jobbet heller . . Min reskostnad ligger på 1200 kr , telefon 429 kr och facket 573 kr o gruppförsäkring. Betyder min man måste betala mat o hushåll åt mig när jag ligger back ?
I ditt förbehållsbelopp ska du fixa allt utöver hyran. Du kan, som någon annan nämner, få behålla beloppet som det kostar dig att ta dig t o r till jobbet, samt en extra peng om du har medicinska utgifter utöver det vanliga (det vanliga = ryms inom förbehållsbeloppet).
Så - har du meddelat KFM vad din hyra är? Om - då är det hyran din plus förbehållsbelopp du får behålla. Jag antar att du har fått ett papper hem där du fyllt i hyra och övriga utgifter du kan få täckning för? Och jag antar att du har pratat med KFM om detta - om inte ring (som någon annan skriver) och prata med dem.
Utöver det så kan du läsa här om vad som är menat att du ska fixa med förbehållsbeloppet vid löneutmätning.

I ditt förbehållsbelopp ska du fixa allt utöver hyran. Du kan, som någon annan nämner, få behålla beloppet som det kostar dig att ta dig t o r till jobbet, samt en extra peng om du har medicinska utgifter utöver det vanliga (det vanliga = ryms inom förbehållsbeloppet).
Så - har du meddelat KFM vad din hyra är? Om - då är det hyran din plus förbehållsbelopp du får behålla. Jag antar att du har fått ett papper hem där du fyllt i hyra och övriga utgifter du kan få täckning för? Och jag antar att du har pratat med KFM om detta - om inte ring (som någon annan skriver) och prata med dem.
Utöver det så kan du läsa här om vad som är menat att du ska fixa med förbehållsbeloppet vid löneutmätning.
Sedermera - jag kan förstå att du sitter och får panik över det hela. Jag fick det också. När jag satt och funderade på hur jag skulle kunna leva på förbehållsbeloppet så fick jag krupp. Men tyvärr - så är det så här den bittra verkligheten är när man har skuldsatt sig så pass att det är löneutmätning eller skusan som blir aktuellt.
Är man sammanboende eller gift = då får en partner ofta dra ett större ekonomiskt ansvar. Och allt du nämner som är telefon, el (ej uppvärmning), fack, a-kassa, försäkringar överlag, kläder, hygien, mat, fritidsaktiviteter = det är vad ditt förbehållsbelopp ska täcka. Dvs met troligast (om din sambo eller om det är din man som står på lånet för bostaden) så får du inga pengar för räntan. Därav att du bara får får den faktiskt hyran. Hade du stått med på lånet = en annan sak.

Så - jag förstår den känslan du har som lyser igenom din text. Och jag förstår att du känner att du kommer att gå ned i depression igen. Så - en ärlig fråga då? Är ditt skuldläge så passa allvarligt att du kan ansöka om skusan? Då hamnar du i en något bättre position än vad du gör med löneutmätning - dock (!) så är skusan ingen promenad i parken heller. Skusan är slitsamt det också på flera sätt.

Tack men tyvärr så står det förbehållsbelopp 5631 kr vet inte om kronofogden har gjort rätt. Har inte fått ersättning från jobbet heller . . Min reskostnad ligger på 1200 kr , telefon 429 kr och facket 573 kr o gruppförsäkring. Betyder min man måste betala mat o hushåll åt mig när jag ligger back ?
Facket får du behålla 0 kronor för, det är ju en helt frivillig förening att vara med i

Kronis gjorde en utredning angående tillgångar, kolla bankkonto,bilregister osv

Stod att dom försökt nå mig men att det inte gick och att dom inte behövde få tag på mig angående detta

Ska man ringa dom och ge nr eller finns det på hemsidan?

När du får brevet att skulden har kommit till KF(betalningsföreläggande) måste du skriva på delgivnings papper.Du har 7-10 dagar på dig innan du får påminelse.I ditt fall(du sökte skuldsaneringen) är inte bra om du dröjer för länge att skriva på det men du kan unna dig några dagar ändå.Sedan du har typ 10 dagar att reglera skulden innan det blir utslag.Efter utslag(det kommer direkt efter 10 dagar) kommer brevet att redovisa inkomster.Jag rekommenderar dig att vara på säkert sidan att du behåller ett par löner att ta kontakt med inkasso bolag direkt när du blev upplyst från KF vilken skuld det handlar om.Genom att kontakta dem och be dem drar tillbaks skulden från KF kan du vina ytterligare tid(lova dem att du försöker hitta lösningen att betala skulden).Så det här procesen om utmätningen man kan dra ut ett par månader minst men du har problem att du sökte skuldsaneringen och det gynnar dig inte att fördröja det för länge…lagom är best!!Hör av dig när dem kommer första pappren med vilket datum så man kan ge dig ytterligare tips.
Skulle du vilja skicka pm till mig, kan inte skicka till dig?

Hur var det nu med pensionssparande vid löneutmätning?
Jag har mitt ISK konto , som typ är tomt. Men paniken över ett eget pensionssparande kommer krypande ju äldre man blir.
kan eller rättare sagt… FÅR man spara i ISK? Eller tar kfm de pengarna vid löneutmätning?

Vid löneutmätning är det ju lön man tar, så inga konton rörs alls.

När du får brevet att skulden har kommit till KF(betalningsföreläggande) måste du skriva på delgivnings papper.Du har 7-10 dagar på dig innan du får påminelse.I ditt fall(du sökte skuldsaneringen) är inte bra om du dröjer för länge att skriva på det men du kan unna dig några dagar ändå.Sedan du har typ 10 dagar att reglera skulden innan det blir utslag.Efter utslag(det kommer direkt efter 10 dagar) kommer brevet att redovisa inkomster.Jag rekommenderar dig att vara på säkert sidan att du behåller ett par löner att ta kontakt med inkasso bolag direkt när du blev upplyst från KF vilken skuld det handlar om.Genom att kontakta dem och be dem drar tillbaks skulden från KF kan du vina ytterligare tid(lova dem att du försöker hitta lösningen att betala skulden).Så det här procesen om utmätningen man kan dra ut ett par månader minst men du har problem att du sökte skuldsaneringen och det gynnar dig inte att fördröja det för länge…lagom är best!!Hör av dig när dem kommer första pappren med vilket datum så man kan ge dig ytterligare tips.

Redogörelse för inkomster och utgifter kommer inte direkt efter ett utslag med någon som helst automatik, eftersom utslaget inte innebär att något ska drivas in. Först när ett mål kommit in och avitiden på det passerat kan man skicka ut redogörelsen, i praktiken 3 veckor efter utslaget.

Hoppas verkligen det ändras i framtiden, man är rätt ensam när det brinner på jobbet annars. Vissa fackavgifter är hutlösa!

Det har tidigare räknats med en del, den tidigare förhöjda finansieringsavgiften till a-kassan, men när den avgiften togs bort togs det också bort från förbehållet.
Har svårt att tro att det kommer ske någon ändring med det, det är nog knasigt att det ger skattereduktion.
Du får engagera dig i facket och driva frågan att dra ner avgifterna, ta bort sånt som inte är nödvändigt, tex att massivt tvinga alla att bli kund hos folksam med en hemförsäkring , vare sig man vill eller inte..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp