Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja menar att som ta från januari lönen. Att det dras då. Det kommer inte kunna dra nåt. För lite inkomst räknade att det får 37 kr

Ja menar att som ta från januari lönen. Att det dras då. Det kommer inte kunna dra nåt. För lite inkomst räknade att det får 37 kr

Så frågan du ställde var egentligen inte en fråga alls..?

Jag har läst i detta forum sen jag insåg att min ekonomi inte längre går att hantera (pga spelmissbruk) och jag beslutade mig för att släppa allt till Kronofogden. Inget lätt beslut och mycket tunga tankar till följd. Men genom att läsa om era erfarenheter och kunskap, känner jag att jag fått stöd i vad som komma skall och det har hjälp mig mycket! Så vill inledningsvis bara säga ett stor tack!

Nu till mina frågor: Jag har fått hem brev från kronofogden angående delgivningar: Dessa har jag skrivit under och återsänt till myndigheten för ca 14 dagar sedan. Vad kommer hända härnäst?
Då jag inte äger några tillgångar av värde, men har fast tjänst så förstår jag att löneutmätning är att vänta; när det är realistiskt sätt troligt att denna kommer igång? Tack på förhand!

Jag har läst i detta forum sen jag insåg att min ekonomi inte längre går att hantera (pga spelmissbruk) och jag beslutade mig för att släppa allt till Kronofogden. Inget lätt beslut och mycket tunga tankar till följd. Men genom att läsa om era erfarenheter och kunskap, känner jag att jag fått stöd i vad som komma skall och det har hjälp mig mycket! Så vill inledningsvis bara säga ett stor tack!

Nu till mina frågor: Jag har fått hem brev från kronofogden angående delgivningar: Dessa har jag skrivit under och återsänt till myndigheten för ca 14 dagar sedan. Vad kommer hända härnäst?
Då jag inte äger några tillgångar av värde, men har fast tjänst så förstår jag att löneutmätning är att vänta; när det är realistiskt sätt troligt att denna kommer igång? Tack på förhand!

Då får du utslag när som helst, loggar du in på appen kreddy kan du se om ditt betyg blivit urdåligt, då är utslagen på g.

Den kommer brev skuld att betala, därefter redogörelse och sen beslut om löneutmätning.
Snabbast möjligt är i februari mer realistisk mars. Januari är i teorin möjligt men det är inte så troligt

Förstår att detta är en jättesvår fråga att svara på, då det skiljer sig från person till person..
Men om någon kanske sitter på lite info som varit i liknande situation. :)

Om man får löneutmätning och skulderna är så pass höga att man inte kommer kunna betala av dessa på en himla massa år så skuldsanering är den enda lösningen ut ur krisen.
Budget- och skuldrådgivaren i kommunen sa till mig att förmodligen kommer jag ej hinna komma igång och få löneutmätning då han ser mina chanser att få inledande skuldsanering är väldigt hög.

MEN om löneutmätning skulle bli aktuell så undrar jag detta..

Har fast jobb 100%.
Bor i hyresrätt.
Har inget av värde mer än en bil som är betald.

Bilen är en Audi från 2008.
Är värderad till runt 30.000:- i skrivande stund.
Dock så är det en del småfix som jag tror behöver åtgärdas för att komma upp i detta priset då dom värderar bilen i fullgott skick.

Sammanlagt om man ska fixa iordning bilen i bra skick så går det loss på cirka 9000:-

Har cirka 1 mil enkel väg till jobbet med hyfsat dåliga bussförbindelser.
Jobbar stationerad på ett ställe men ibland kan man behöva åka iväg vid tex sjukdom,
semester m.m till andra ställen med kort varsel.

Under dagen kan man även behöva åka och hämta/lämna något hos någon annan och personalmöten vi har varje månad är oftast där man ej är själv utan behöver ta sig dit och ta bussen/gå/cykla skulle inte vara någon idé alls.

Så bilen enormt smidig att ha och underlättar i arbetet när det blir snabba ändringar.

Utöver arbetet så är jag inte i så stort behov utav bil utan skulle klara mig.

Vad tror ni chanserna är för att få behålla bilen?

Är Audi "mer värd" i kfms ögon än tex en Saab i samma årsmodell?
Är en Kombi, och har ej barn. Om dom tycker bilen är onödigt stor för en ensam
person att äga?
Ska man fixa till den och försöka sälja för att köpa en billigare mindre bil?

Vart lite långt. Tack för att ni orkade lästa! :)

Förstår att detta är en jättesvår fråga att svara på, då det skiljer sig från person till person..
Men om någon kanske sitter på lite info som varit i liknande situation. :)

Om man får löneutmätning och skulderna är så pass höga att man inte kommer kunna betala av dessa på en himla massa år så skuldsanering är den enda lösningen ut ur krisen.
Budget- och skuldrådgivaren i kommunen sa till mig att förmodligen kommer jag ej hinna komma igång och få löneutmätning då han ser mina chanser att få inledande skuldsanering är väldigt hög.

MEN om löneutmätning skulle bli aktuell så undrar jag detta..

Har fast jobb 100%.
Bor i hyresrätt.
Har inget av värde mer än en bil som är betald.

Bilen är en Audi från 2008.
Är värderad till runt 30.000:- i skrivande stund.
Dock så är det en del småfix som jag tror behöver åtgärdas för att komma upp i detta priset då dom värderar bilen i fullgott skick.

Sammanlagt om man ska fixa iordning bilen i bra skick så går det loss på cirka 9000:-

Har cirka 1 mil enkel väg till jobbet med hyfsat dåliga bussförbindelser.
Jobbar stationerad på ett ställe men ibland kan man behöva åka iväg vid tex sjukdom,
semester m.m till andra ställen med kort varsel.

Under dagen kan man även behöva åka och hämta/lämna något hos någon annan och personalmöten vi har varje månad är oftast där man ej är själv utan behöver ta sig dit och ta bussen/gå/cykla skulle inte vara någon idé alls.

Så bilen enormt smidig att ha och underlättar i arbetet när det blir snabba ändringar.

Utöver arbetet så är jag inte i så stort behov utav bil utan skulle klara mig.

Vad tror ni chanserna är för att få behålla bilen?

Är Audi "mer värd" i kfms ögon än tex en Saab i samma årsmodell?
Är en Kombi, och har ej barn. Om dom tycker bilen är onödigt stor för en ensam
person att äga?
Ska man fixa till den och försöka sälja för att köpa en billigare mindre bil?

Vart lite långt. Tack för att ni orkade lästa! :)

Du undrar om du kan få behålla bilen? Det handlar om du behöver den till och från arbete, går det lösa på annat sätt så behöver du inte bil och då kan den utmätas i princip oavsett värde. Så är det torra svaret. Det utmäts inte jättemånga bilar på ett år så risken är inte jättestor. Att du ibland behöver bil i jobbet eller i andra sammanhang har inte så stor betydelse.

Du undrar om du kan få behålla bilen? Det handlar om du behöver den till och från arbete, går det lösa på annat sätt så behöver du inte bil och då kan den utmätas i princip oavsett värde. Så är det torra svaret. Det utmäts inte jättemånga bilar på ett år så risken är inte jättestor. Att du ibland behöver bil i jobbet eller i andra sammanhang har inte så stor betydelse.

Precis. Har fått så många olika svar från alla jag pratat med. Där dem flesta säger att den magiska gränsen ligger på exakt 28.000:-, en krona över det och den tas direkt.. haha :)
Men då vet jag hur det ligger till! Tack för svaret!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp