Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet någon vad som gäller om en person med utmätning betalar ett halvt underhåll för ett barn som bor lite mer hos sin andra förälder? Ska detta betalas med de få kronor man får behålla? Eller får man behålla den summan i förbehållsbeloppet?

Om personen faktiskt betalar underhållet får man behålla extra för det.

Det närmar sig slutet på mars , kommer betala in hela min komplett skuld nästa vecka faktiskt på 20k . Men slutet på mars och början på april finns 45k tillgängliga att placera . Vilket är det bästa , att betala in det förläggandet som legat längst eller ska man ta den största skulden ? Någon som har tips ?

Det närmar sig slutet på mars , kommer betala in hela min komplett skuld nästa vecka faktiskt på 20k . Men slutet på mars och början på april finns 45k tillgängliga att placera . Vilket är det bästa , att betala in det förläggandet som legat längst eller ska man ta den största skulden ? Någon som har tips ?

Jag hade tagit den med högst räntor och avgifter men är alldeles för ny på detta för att veta om det är smartast eller ej.

Orkade läsa 103 sidor utan att hitta svar så ställer frågan.

Jag kommer få utmätning någon gång detta år.
Har sambo och två barn + 1 bonus barn.
Använder våran privata bil för att kunna köra minsta barnet till dagis, kunna storhandla i annan ort samt pendla till jobbet (8 mil t&r) 2 veckor i månaden, åker firma bil dom andra 2 veckorna.

Jag använder även bilen i jobbet då min tjänst är uppdelad, så kör väl ca 100 mil totalt för jobbets skull varje månad.

Vi har ett lån på bilen som inte kommer släppas utan fortsätta betalas på som är på ca 165k i dagsläget, och bilens värde ca 200k.

Kommer KF ta den direkt eller gör dom en bedömning? Då lånet inte finns hos dom "borde" dom väl inte ta den? Om dom gör det, får jag använda pengar av dom ca 30-35k som kommer bli kvar till att köpa en ny då?

Kommer inte kunna köpa en bil om dom tar den och pengarna och då är vi körda dels för jag blir av med jobbet, vi kommer inte kunna storhandla och kommer behöva gå med minsta barnet (under 5 år) ca 2.5km varje dag till dagis och tillbaka.

Kan inte beskriva mitt jobb mer för vill inte att någon ska känna igen mig

Tror övervärdet är för litet för att det ska bli något.
Betalar du inte billånet däremot kan den återtas

Tack för svar. Vet att jag inte kan gå efter det 100% men känns bättre att det finns en chans att vi går behålla den.

Det sura är att det är egentligen sambons bil men när vi var och titta på den så röjde ena barnet runt så sambon tog ut honom och jag skrev bilen på mig. Lånet står jag som huvudsökande och sambon medsökande tack vare detta med.
Om jag skriver över bilen på sambon nu, kan det slå bakslag om 8-9-10 månader då jag troligen har utmätning eller blir det ingen skillnad?

Tack för svar. Vet att jag inte kan gå efter det 100% men känns bättre att det finns en chans att vi går behålla den.

Det sura är att det är egentligen sambons bil men när vi var och titta på den så röjde ena barnet runt så sambon tog ut honom och jag skrev bilen på mig. Lånet står jag som huvudsökande och sambon medsökande tack vare detta med.
Om jag skriver över bilen på sambon nu, kan det slå bakslag om 8-9-10 månader då jag troligen har utmätning eller blir det ingen skillnad?

Ur utmätningsoerspektiv saknar det betydelse, den kan utmätas även om den står skriven på henne. Du skapar möjligen problem med rättsväsendet med förfarandet.

Glömde fråga, om bilen skulle säljas ändå får man "ta" pengar från övervärdet till att köpa en annan bil då?
Med tanke på situationen jag beskrev i tidigare inlägg.

Vet du hur bilar värderas? Våran bil har 2-3 saker som drar ner värdet varav den ena ganska rejält (något fel på automat växellådan). Går "ni" efter en hemsida med registreringsnummer eller görs det vid en "riktig" värderare/försäljare?

Glömde fråga, om bilen skulle säljas ändå får man "ta" pengar från övervärdet till att köpa en annan bil då?
Med tanke på situationen jag beskrev i tidigare inlägg.

Vet du hur bilar värderas? Våran bil har 2-3 saker som drar ner värdet varav den ena ganska rejält (något fel på automat växellådan). Går "ni" efter en hemsida med registreringsnummer eller görs det vid en "riktig" värderare/försäljare?

Om det bedöms att bil behövs till jobbet kan man förbehållas pengar i utmätningen för det, är en viss procent av ett prisbasbelopp, knappt 30000 översätts det till.

Bilar värderas av respektive inspektör i normala fall.
Kan tänka mig att om det är ngn väldigt speciell bil så kan man låta värdera den, men då pratar vi kanske värdefulla veteranbilar eller Koenigsegg eller så.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp