Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I sådana fall hamnar man ju under existensminimum och borde väl rent teoretiskt ha rätt till socialbidrag? Eller vad det nu heter.

Antagligen. Fast socialens riksnorm tror jag är snålare tilltagen än Kronfogdens beneficium, så det är nog möjligt att man kan hamna i ett gränsland där man tjänar för mycket för att få något av soc och samtidigt för lite för att Kronofogden skall kunna mäta ut något.

Hursomhelst inte Kronfogdens problem om man tjänar under förbehållsbeloppet. Det är antagligen inte helt ovanligt heller.

Antagligen. Fast socialens riksnorm tror jag inte är snålare tilltagen än Kronfogdens beneficium, så det är nog möjligt att man kan hamna i ett gränsland där man tjänar för mycket för att få något av soc och samtidigt för lite för att Kronofogden skall kunna mäta ut något.

Hursomhelst inte Kronfogdens problem om man tjänar under förbehållsbeloppet. Det är antagligen inte helt ovanligt heller.

Nej kfm gör inte mycket åt det. Är samtal varje månad att man vill ha pengar utbetald för att nå förbehållet, svaret blir något i stil med att några pengar att betala ut inte finns.

Nej kfm gör inte mycket åt det. Är samtal varje månad att man vill ha pengar utbetald för att nå förbehållet, svaret blir något i stil med att några pengar att betala ut inte finns.

Känns som ett systemfel. Trist som attan för dem som hamnar där.

Systemfel att kfm inte har pengar att betala ut till gäldenärer som jobbat ihop för låg lön en månad? Nja?

Hur kan det vara det? Om jag skulle bli föremål för löneutmätning nu så skulle jag få ett förbehållsbelopp på typ 14 000. Om jag skulle gå ned i lön så att jag bara får ut 13 000 i månaden så blir det inget för Kronofogden att mäta ut, vad skall Kronofogden göra åt det? Att de skulle ge mig 1000 kronor i månaden så att jag kommer upp i förbehållsbeloppet är väl ändå helt galet tänkt? Kronofogdens uppgift är inte att dela ut pengar till skuldsatta...

Systemfel att kfm inte har pengar att betala ut till gäldenärer som jobbat ihop för låg lön en månad? Nja?

Ifrån perspektivet att en person som befinner sig i ekonomiskt trångmål inte får ihop ens till de basala kostnaderna får väl ändå ses som ett problem? Jag har inte påstått att KFM ska betala ut pengar, jag syftar enbart på den faktiska situationen som uppstår.

Hur kan det vara det? Om jag skulle bli föremål för löneutmätning nu så skulle jag få ett förbehållsbelopp på typ 14 000. Om jag skulle gå ned i lön så att jag bara får ut 13 000 i månaden så blir det inget för Kronofogden att mäta ut, vad skall Kronofogden göra åt det? Att de skulle ge mig 1000 kronor i månaden så att jag kommer upp i förbehållsbeloppet är väl ändå helt galet tänkt? Kronofogdens uppgift är inte att dela ut pengar till skuldsatta...

Helt galet tänkt? Jag har inte påstått att KFM ska betala ut några pengar. Jag skriver till dig precis som till Lasseman, den faktiska situationen som uppstår kan ju ändå inte vara önskvärd. Om en person inte ens får ihop till de basala kostnaderna och inte heller har rätt till försörjningsstöd så tycker jag att det är ett systemfel. Klart slut!

Ifrån perspektivet att en person som befinner sig i ekonomiskt trångmål inte får ihop ens till de basala kostnaderna får väl ändå ses som ett problem? Jag har inte påstått att KFM ska betala ut pengar, jag syftar enbart på den faktiska situationen som uppstår.

Det beror väl på vad du jämför med. En som lever på Kronofogdens norm har avsevärt mycket mer pengar att röra sig med än en som lever på riksnormen för försörjningsstöd. Ungefär 20 % mer får man om man har Kronofogden efter sig jämfört med om man lever på soc (räknat på ensamstående vuxen). Exklusive pengar till hyra då, som förstås är samma. Inte för att det är mycket pengar i något av fallen, men den ena har det bättre än den andra.

Möjligen är soc också hetare på att man skall skaffa sig en mindre bostad. Jag har bott ensam på 90 kvadrat och haft utmätning utan att Kronofogden har lagt sig i det. Det tror jag att soc skulle ha haft synpunkter på.

Det beror väl på vad du jämför med. En som lever på Kronofogdens norm har avsevärt mycket mer pengar att röra sig med än en som lever på riksnormen för försörjningsstöd. Ungefär 20 % mer får man om man har Kronofogden efter sig jämfört med om man lever på soc (räknat på ensamstående vuxen). Exklusive pengar till hyra då, som förstås är samma. Inte för att det är mycket pengar i något av fallen, men den ena har det bättre än den andra.

Vet du vad? Det hade jag ingen aning om. Jag trodde/förutsatte att beloppet var detsamma. Nej, det är uppenbarligen tuffa förutsättningar i båda fallen, men att den på försörjningsstöd hade så pass mycket mindre att förhålla sig till visste jag som sagt inte. Shit!!! Inga roliga förutsättningar alls. :(

Vet du vad? Det hade jag ingen aning om. Jag trodde/förutsatte att beloppet var detsamma. Nej, det är uppenbarligen tuffa förutsättningar i båda fallen, men att den på försörjningsstöd hade så pass mycket mindre att förhålla sig till visste jag som sagt inte. Shit!!! Inga roliga förutsättningar alls. :(
Det handlar ju om att den som har försörjningsstöd förväntas att göra allt för att bli självförsörjande. Den som har utmätning är ju redan självförsörjande och löneutmätning är ju egentligen tänkt att vara tillfällig, därav lägre krav på att byta boende etc. Är inte helt säker på att det skiljer så mycket på beloppen. De är inte jämförbara rakt av eftersom de inte innehåller exakt samma utgiftsposter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp