Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är ju en tröskel att kliva över, men har man bara gjort det så är det inte så jobbigt att ha löneutmätning. Det blir som en sorts dyrt autogiro. Sedan kanske man tycker att det är pinsamt att tanterna på lönekontoret och kanske HR och chefen och Gud vet vem får reda på detta, men jag har inte en enda gång hört någon person antyda att denne vet att jag har haft utmätning, så det sköts nog ofta diskret. Skulderna minskar utan att man behöver göra något, det är rätt praktiskt.
Visst är det så absolut..Får jag fråga hur mycket skulder du hade på löneutmättning och hur många? Gick det fort ?

Visst är det så absolut..Får jag fråga hur mycket skulder du hade på löneutmättning och hur många? Gick det fort ?

Jag vet inte riktigt hur lång tid det kan ha tagit då jag hade massor av små skulder som mättes ut var för sig, så det kunde gå långa perioder utan löneutmätning och sedan drog det igång igen. Säg att jag under fem års tid (60 månader) hade utmätning 25 månader eller så. Jag har jättedålig koll, men skulle tro att det är något sådant.

Hej!

Jag har försökt läsa mig till informationen men det blev lite snurrigt bland 900 inlägg så jag ställer frågan istället.
Den 17:e juli var sista dagen för "skuld att betala" vilket jag givetvis inte hade pengar till men ännu har det inte kommit något om redovisning av inkomst. Om jag har förstått det rätt så brukar verkställighet sätta igång bara några dagar efter?
I höstat blev bostaden utmätt men fick som tur var anstånd att sälja själva och min del gick direkt från mäklaren till kfm. Är det utredning först om mina tillgångar, dvs hembesök och koll på konton, eller går det på löneutmätning direkt?

Hej!

Jag har försökt läsa mig till informationen men det blev lite snurrigt bland 900 inlägg så jag ställer frågan istället.
Den 17:e juli var sista dagen för "skuld att betala" vilket jag givetvis inte hade pengar till men ännu har det inte kommit något om redovisning av inkomst. Om jag har förstått det rätt så brukar verkställighet sätta igång bara några dagar efter?
I höstat blev bostaden utmätt men fick som tur var anstånd att sälja själva och min del gick direkt från mäklaren till kfm. Är det utredning först om mina tillgångar, dvs hembesök och koll på konton, eller går det på löneutmätning direkt?

Konton går före löneutmätning. Bostadsrätt efter. Lös egendom samma prio som bostadsrätt.
Förstår inte, har du sålt bostadsrätten pga utmätning förra året, men första skulden kom först nu?

Det beror ju också på hur stor skulden är
Är den liten och den blir betald på en dragning så gör de utmätning på din lön och skulden är borta men om den är högre och inte går att driva in med din lön så kollar de upp alla konton tillgångar etc

Okej, så med andra ord bör det vara utredning på mina konton just nu? Eftersom jag inte har något på mina konton kan det alltså komma redovisning av inkomst ganska snart?

Nej, i höstas var det alla skulder som låg hos kronofogden. Sen fick jag avbetalningsplaner efter att pengar från försäljning var klart. Hade missat en betalning nu i juni med en dag och dom skickade direkt för indrivning. Och fick svar av inkassobolaget att de inte har befogenhet att återkalla när det gått till skuld att betala men att de kan återkalla när jag har fått beslut om utmätning. Då lägger de upp samma avbetalningsplan igen. Väldigt rörigt.

Det beror ju också på hur stor skulden är
Är den liten och den blir betald på en dragning så gör de utmätning på din lön och skulden är borta men om den är högre och inte går att driva in med din lön så kollar de upp alla konton tillgångar etc

Nä, kontona kollas innan även på små skulder när det ska börja utredas. Är ju mycket enklare och snabbare att lösa skulden om det går att mäta ut från bank, då är det klart och betalt till sökande på någon dag, snabbaste vid löneutmätning är ju i praktiken i många fall 2 månader.

Det här med att byta jobb...

Måste KFM manuellt gå in och kolla via Skatteverket vilka som betalat ut lön till en anställd, eller är det något de får kännedom om per automatik?

Om en skuld går till kronofogden, kommer man sluta får brev från företaget man lånat pengar ? Får man brev från kronofogden varje månad hur mycket som är kvar?

Om en skuld går till kronofogden, kommer man sluta får brev från företaget man lånat pengar ? Får man brev från kronofogden varje månad hur mycket som är kvar?

Nej, företaget kan fortsätta skicka betalningsuppmaningar. När en skuld gått till utmätning kan man bara se saldot genom att ringa KFM eller logga in på mina sidor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp