Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske en dum fråga. En 80-åring, ej jag, har fått ett föreläggande och tidsfristen att agera har gått ut idag. Hon erkänner skulden men kan inte betala bland annat pga sjukdom där medicin och omvårdnad tar mycket av inkomsterna. Nu måste väl en utredning göras för utmätning av pensionen. Tror ni kfm hinner bli klara med utredningen så de drar pengarna redan nu den 19 november eller blir det nästa månad? Damen i fråga är beredd på vilket som bara hon kan betala sin hyra. Hon är livrädd att kfm drar för mycket så hon blir hemlös. Hyreslägenheten är handikappanpassad.
Det är nog inte aktuellt med utmätning av pension på några månader.

Hej.
Jag undrar om löneutmätning är möjligt trots att man har en bostad med värde nog att täcka skulderna?
Tar kfm hänsyn till att man utan bostaden ej har bostad till sina barn? (Pga bostadsituationen där vi bor)
-
Om kfm tar beslut om utmätning av egendom fär man tid på sig att ev sälja själv? Eller är det från beslutet omöjligt att frånkomma en försäljning?

Det beror på hur snabbt skulderna skulle betalas med löneutmätning.
Barn vägs in men har nog i praktiken bara betydelse om det är ett gränsfall. Det är svårt för de flesta med ny bostad.

Sälja själv, det beror på om dom man är skyldig pengar går med på det.

Kanske en dum fråga. En 80-åring, ej jag, har fått ett föreläggande och tidsfristen att agera har gått ut idag. Hon erkänner skulden men kan inte betala bland annat pga sjukdom där medicin och omvårdnad tar mycket av inkomsterna. Nu måste väl en utredning göras för utmätning av pensionen. Tror ni kfm hinner bli klara med utredningen så de drar pengarna redan nu den 19 november eller blir det nästa månad? Damen i fråga är beredd på vilket som bara hon kan betala sin hyra. Hon är livrädd att kfm drar för mycket så hon blir hemlös. Hyreslägenheten är handikappanpassad.
Kommer inte dras något i november. Januari möjlgen.

Det beror på hur snabbt skulderna skulle betalas med löneutmätning.
Barn vägs in men har nog i praktiken bara betydelse om det är ett gränsfall. Det är svårt för de flesta med ny bostad.

Sälja själv, det beror på om dom man är skyldig pengar går med på det.

Jag räknade på detta med löneutmätning.
Men det beroro ju såklart på räntor. De ligger väl och tickar?
Om det ej var räntor som drog iväg skulle jag kunna betala på 5 år. (Även mindre tack vare extra inkomster några ggr per år)

Bostaden är inte ny utan vi har bott här i 11 år.
Gränsfall, hur menar du nu? Kan ju inte göra barn bostadslösa när det finns ett alternativ tänker jag (löneutmätning)

Jag räknade på detta med löneutmätning.
Men det beroro ju såklart på räntor. De ligger väl och tickar?
Om det ej var räntor som drog iväg skulle jag kunna betala på 5 år. (Även mindre tack vare extra inkomster några ggr per år)

Bostaden är inte ny utan vi har bott här i 11 år.
Gränsfall, hur menar du nu? Kan ju inte göra barn bostadslösa när det finns ett alternativ tänker jag (löneutmätning)

Räntorna tickar på enligt det du och långivare kommit överens om.
Om kapitalet tar 5 år att ta på löneutmätning gissar jag 7-11 år lite beroende på räntesatser.
Löneutmätning är tillräckligt om man kan få skulden reglerad på ungefär ett år, ett gränsfall skulle kunna vara lite drygt ett år, ett och ett halvt eller så.
Löneutmätning är inte ett alternativ som ger borgenärerna betalt tillräckligt fort för dig skulle jag tro.
Hur stora skulder har du och hur stort övervärde har bostaden? Vad tror du det kommer gå att dra på löneutmätning?

Dom ska följa beslutet och betala det som står.
Hej Lasseman !

Det undrar jag också.

Om man jobbar ett antal timmar extra i övertid i månaden, får jag behålla pengarna eller kommer de pengarna också dras av arbetsgivaren och betalas till Kronofogden ?

Jag har precis fått ett beslut om löneutmätning, vi får se om KF hinner dra av det på denna månads lön.

Så det vore intressant veta om jag får behålla mina övertidstimmar, eller i fortsättningen ta ut det som kompledighet,

Tacksam för ett konkret svar

Hej Lasseman !

Det undrar jag också.

Om man jobbar ett antal timmar extra i övertid i månaden, får jag behålla pengarna eller kommer de pengarna också dras av arbetsgivaren och betalas till Kronofogden ?

Jag har precis fått ett beslut om löneutmätning, vi får se om KF hinner dra av det på denna månads lön.

Så det vore intressant veta om jag får behålla mina övertidstimmar, eller i fortsättningen ta ut det som kompledighet,

Tacksam för ett konkret svar

Det konkreta svaret är att arbetsgivaren ska följa beslutet dom fått. Står det att utmätningen är 3000 kr så är det 3000 kr.

Du får behålla friskvårdsbidraget eftersom du ska lämna in kvitto på det. En av de få skattefria nettoersättningar man kan få, utöver traktamente och milersättning.
Hej Lize !

Jag har autogiro betalningar på Actic. Nästa månad skall jag ansöka om friskvårdsbidraget på 3500 kr från arbetsgivaren för detta år.

Hur vet KF att de pengarna kommer från friskvårdsbidraget eller att arbetsgivaren inte drar de pengarna från min lön också till KF ?

Räntorna tickar på enligt det du och långivare kommit överens om.
Om kapitalet tar 5 år att ta på löneutmätning gissar jag 7-11 år lite beroende på räntesatser.
Löneutmätning är tillräckligt om man kan få skulden reglerad på ungefär ett år, ett gränsfall skulle kunna vara lite drygt ett år, ett och ett halvt eller så.
Löneutmätning är inte ett alternativ som ger borgenärerna betalt tillräckligt fort för dig skulle jag tro.
Hur stora skulder har du och hur stort övervärde har bostaden? Vad tror du det kommer gå att dra på löneutmätning?

Ok. Tack!
Mina skulder är ca 1milj kr
Övervärde ca 2.2milj (mitt är då hälften- alla skatter och kostnader osv)
De kommer kunna dra 16-18 tusen utan problen

Ok. Tack!
Mina skulder är ca 1milj kr
Övervärde ca 2.2milj (mitt är då hälften- alla skatter och kostnader osv)
De kommer kunna dra 16-18 tusen utan problen

Det är väl inte det du vill höra, men jag skulle räkna med att bostaden utmäts. Det vore otroligt konstigt om det inte blev så.
Men är överskottet så stort kanske marginalen svea eller bluestep kan hjälpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp