- Meddelanden
- 6 045
- Mottagna reaktioner
- 2 812
- Poäng
- 1 987
Haha uppge inga personnummer baraHaha lugna er nu, jag sitter i telefonkö till kronofogden. Måste fråga![]()

Haha uppge inga personnummer baraHaha lugna er nu, jag sitter i telefonkö till kronofogden. Måste fråga![]()

För i såna fall skulle man undvika kontroll av kontona varje årHaha ingen risk![]()
väldigt smart i såna fall 
Då ska vi se här, nu har jag pratat med dom.För i såna fall skulle man undvika kontroll av kontona varje årväldigt smart i såna fall
![]()

. men sa såhär : Om ni går in på hans konto o ser att de inte finns pengar att ta, går ni då in på mitt konto o kollar o ser ”här finns de pengar, dom tar vi”..
De enda som jag kanske märker av är att jag får betala en större del på hyran osv då jag har högre månadsinkomst än honom.
Dock sa jag ju inget om att hans lön kommer till mitt konto, men de behöver hon ju inte veta om allt ändå ska skötas via arbetsgivaren.JaDå ska vi se här, nu har jag pratat med dom.
Jag frågade hur utmätning påverkar mig och om de går in på hans konto o kollar varje månad tex. Men de gör dom inte, de största ansvaret ligger hos arbetsgivaren. Kronofogden ger ett beslut till arbetsgivaren att *namn* ska få behålla exempel 12.000kr på sin lön. Resterande ska gå till utmätning. Arbetsgivaren betalar ut 12.000kr till *namn* och resten till kronofogden.
Har han jobbat mindre eller vart sjuk eller liknande så kanske ingenting kan dras så är det arbetsgivaren som ska rapportera det till kronofogden.
Jag ställde en korkad fråga för o låta dum.. men sa såhär : Om ni går in på hans konto o ser att de inte finns pengar att ta, går ni då in på mitt konto o kollar o ser ”här finns de pengar, dom tar vi”..
och hon svarade : Nej! Vi går aldrig in på ditt konto. Skulderna är hans så allt som tillhör honom kan vi kolla för utmätning. Men i första hand ligger de mest ansvar hos arbetsgivaren. Men vi kollar ingenting i från ditt konto eller dina tillgångar.De enda som jag kanske märker av är att jag får betala en större del på hyran osv då jag har högre månadsinkomst än honom.
![]()
fast när dom kollar och upptäcker han inte har ett konto och då undrar var han har sin lön ? Man måste ju betala räkningar och även ha pengarna någonstans
självklart kollar dom inte ditt konto om han hatt ett konto och fått in sin lön där
men blir ju lite annorlunda när han inte har det 
Men konto har han, han får in barnbidrag samt csn dit, men inte lön som sagtJafast när dom kollar och upptäcker han inte har ett konto och då undrar var han har sin lön ? Man måste ju betala räkningar och även ha pengarna någonstans
självklart kollar dom inte ditt konto om han hatt ett konto och fått in sin lön där
men blir ju lite annorlunda när han inte har det
![]()
. Ja har han konto själv så bör det inte vara några problem juMen konto har han, han får in barnbidrag samt csn dit, men inte lön som sagt.
Men förstår helt klart hur du tänker, men de har ju inte vart ett problem för oss på flera år så jag får väl anta att de är lika nu, samt att de får börja ta utmätningen och sen vara nöjda med de. Skulden är ändå så pass "liten" så de bör kunna utmätas inom 1 år.

Ja precis, eget bankkonto har hanJa har han konto själv så bör det inte vara några problem ju![]()
Bara att de inte finns så mycket där, de enda han behåller i månaden är barnbidraget. Resten skickas till mig (csn). Även fast csn inte kan utmätas så är det mer ekonomiskt att jag tar dom, annars är de slut fortare än kvickt! 

Dock har inte den nya arbetsgivaren fått information att skuld finns hos kronofogden förens igår.Som sagt, den arbetsgivare som gör så riskerar rätt grova problem om det kommer fram att man medvetet försvårat utmätning av anställds lön i flera år.![]()
Då dom inte skickat några papper dit o min man inte sagt nått om det. När han blev anställd fick han fylla i kontonummer dit lön skulle komma o då skrev han mitt.