Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kan inte ta mer lån. Små lån är på 168 000 kr som jag tagit för kunna betala o ta nya osv, suck.
Sen är det två stora lån som mitt x betalar äntligen! Men det står på oss två. Ena är på 220 000 och andra på 175 000
Sen två till lån som en släkting har gått med
Lånat totalt för båda är 120 000 . Suck det har jag inte släppt för vägar ej att det kommer fram. Tills det inte blir skuldsanering så lär allt komma fram
Kan ha fel här så någon får säga till isåfall! Men är det inte så om man står på 2 lånet så måste den andra som inte får sanering fortfarande betala på det på ngt sätt?

Kan ha fel här så någon får säga till isåfall! Men är det inte så om man står på 2 lånet så måste den andra som inte får sanering fortfarande betala på det på ngt sätt?
Jo den kommer få betala fullt varje månad.

Jo precis så är det. Men den huvudvärken får jag ta sen med släkten. Just nu betalar jag det 1000 kr totalt.

Jo precis så är det. Men den huvudvärken får jag ta sen med släkten. Just nu betalar jag det 1000 kr totalt.
Okej! Var bara så du inte trodde att han försvann från lånet pga din sanering men dåså:)

Hej på er!
Har tidigare ställt några frågor samt försökt läsa mig till svar i den tråd.
Men har så många frågor i mitt huvud just nu.
Jag och min fru har gemensamt en skuld på strax över 1mille från en drös olika ställen.
Har under många år byggts på då vi tagit lån för att klara månaden osv. nu har vi inte tagit något lån sedan Augusti 2020 och då hamnat efter med betalningarna.
idag kom det två inkasso på ca 30K vardera.
Så nu börjar det gå utför.

Vi har tre barn och äger ett hus. kostnaden för huslån med amortering ligger på ca 6500:-
Husets värde är ca 1’900’000:- och vi har belånat ca 1’600’000:- på det.
Vi är båda i 40 års åldern och har fast arbete.
Nu till alla frågor, håll i er...
- vad händer när det börjar komma till K och vi inte kan betala?
- Hur ser ni på utmätning/skuldsanering i våran situation?
- Huset är något vi vill göra allt för att behålla, hur ställer sig kfm till det?
Tar man någon som helst hänsyn till barnen samt att vi har låga kostnader på huset mot att tex hyra en motsvarande lägenhet?

- kommer kfm hem till oss och utmäta egendom? Hur funkar det?

- Hur gör man med bostad om man måste sälja?

Samt hur ska vi hantera den otroliga skam vi känner för att vi är där vi är, inför familj, vänner, arbetskollegor etc

Ursäkta ett ganska luddigt och lite panikartat inlägg men har som sagt så mycket frågor. Tack på förhand

Du menar när dom räknat ut den nya inkomst kontrollen ? Typ året efter
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Min man fick jobb i februari efter många års arbetslöshet. Innan han ens hunnit få ut första lönen i mars fick han den där ”inkomstförfrågan” (eller vad den nu heter på kronofogdiska;)). Han skickade in uppgifterna och angav då min normala månadslön. När beslutet sedan kom väldigt snart därefter hade de använt senaste månadens uppgift (från Skatteverket antar jag) på min lön som just den månaden innehöll några tusen extra pga övertid. Men för hans lön hade de använt den beräknade framtida lönen med timlön gånger antal beräknade arbetstimmar (han hade ju bara hunnit få ut en halv lön själv).

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Min man fick jobb i februari efter många års arbetslöshet. Innan han ens hunnit få ut första lönen i mars fick han den där ”inkomstförfrågan” (eller vad den nu heter på kronofogdiska;)). Han skickade in uppgifterna och angav då min normala månadslön. När beslutet sedan kom väldigt snart därefter hade de använt senaste månadens uppgift (från Skatteverket antar jag) på min lön som just den månaden innehöll några tusen extra pga övertid. Men för hans lön hade de använt den beräknade framtida lönen med timlön gånger antal beräknade arbetstimmar (han hade ju bara hunnit få ut en halv lön själv).
Hos mig så gick dom helt på arbetsgivaren , hon hade till och med fyllt i för lite antar jag då beloppet blev mycket mindre som dom skulle dra varje månad . Men jag blev inte ledsen för det . Många som säger att dom kollar ens inkomst efter 12 eller 24 mån , i mars har det gått 12 mån för mig och skulle man gå 6 mån bakåt igen som lönekontoret gjorde sist så blir lönen ca 35 400 kr per månad ... medans den ligger mer på 40-45k i verkligheten :) så skulle bli tacksam om det blir så igen :)

Vartannat år blev det för mig, exakt samma datum i oktober med två års mellanrum.
Då håller vi tummarna på det :) var det även utmätningsförsök vartannat år ? Eller bara att dom kollade din inkomst då ? :) tack för svaret :)

Hej på er!
Har tidigare ställt några frågor samt försökt läsa mig till svar i den tråd.
Men har så många frågor i mitt huvud just nu.
Jag och min fru har gemensamt en skuld på strax över 1mille från en drös olika ställen.
Har under många år byggts på då vi tagit lån för att klara månaden osv. nu har vi inte tagit något lån sedan Augusti 2020 och då hamnat efter med betalningarna.
idag kom det två inkasso på ca 30K vardera.
Så nu börjar det gå utför.

Vi har tre barn och äger ett hus. kostnaden för huslån med amortering ligger på ca 6500:-
Husets värde är ca 1’900’000:- och vi har belånat ca 1’600’000:- på det.
Vi är båda i 40 års åldern och har fast arbete.
Nu till alla frågor, håll i er...
- vad händer när det börjar komma till K och vi inte kan betala?
- Hur ser ni på utmätning/skuldsanering i våran situation?
- Huset är något vi vill göra allt för att behålla, hur ställer sig kfm till det?
Tar man någon som helst hänsyn till barnen samt att vi har låga kostnader på huset mot att tex hyra en motsvarande lägenhet?

- kommer kfm hem till oss och utmäta egendom? Hur funkar det?

- Hur gör man med bostad om man måste sälja?

Samt hur ska vi hantera den otroliga skam vi känner för att vi är där vi är, inför familj, vänner, arbetskollegor etc

Ursäkta ett ganska luddigt och lite panikartat inlägg men har som sagt så mycket frågor. Tack på förhand

hej!
Jag vet ju såklart inte helt hur det går till, men det jag vet är att om ni äger ett hus som det finns ett övervärde i? Alltså att marknadsvärdet ligger över det ni har i skuld på huset, så kan det troligtvis bli så att kfm vill att man säljer huset för att på så sätt betala skulderna.
( är i liknande situation själv) vi berättade också för familjen och det finns mer förståelse än vad man först kan tro... känns som en befrielse efteråt!
Det finns många med oss i liknande situation. <3

Det bästa är att ringa till kfm och prata med dom.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp