Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om ARS enterprise AB

De flesta lån är det tio år på, läs klart hela stycket du började på.

Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.
Löpande skuldebrev gäller för t.e.x. växlar, obligationer eller företagskrediter, inte för sms-lån till konsumenter, preskriptionstiden är därför 3 år vilket jag redan förklarat.

Folk som försöker undervisa andra om juridik de uppenbart inte behärskar och sedan försöker snacka bort det med massa jumbo, jumbo förstår jag mig inte riktigt på...

Löpande skuldebrev gäller för t.e.x. växlar, obligationer eller företagskrediter, inte för sms-lån till konsumenter, preskriptionstiden är därför 3 år vilket jag redan förklarat.

Folk som försöker undervisa andra om juridik de uppenbart inte behärskar och sedan försöker snacka bort det med massa jumbo, jumbo förstår jag mig inte riktigt på...
Det var väll det lasseman sa: treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

Sen vet jag inte hur du vet att det är ett sms-lån till konsumenter?
Det står i brevet från KFM har Jolie har fått att dom hette "Snabblån2000"

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/snabblån2000.7964/

david1979 och admin på forum Micke skrev att det troligen är ABC finans. "Samma villkorstext som Laneformedlaren.com. Felaktiga uppgifter på framsidan, inga kontaktuppgifter, blanka undersidor"

Gällande ABC Finans så skriver en annan kunnig admin (Turnaround) på forumet:

https://www.lånforum.se/threads/abcfinans-com-bluff.7841/post-75404

"Alltså, jag råder ingen att låna av denna aktör, det är inte ett registrerat företag och har inget tillstånd från Finansinspektionen att erbjuda finansiella tjänster."

Om dom inte hade tillstånd under finansinspektionen så är det väll inget sms-lån till konsumenter vare sig det heter Snabblån2000 eller ej?

https://www.lånforum.se/threads/abc-finans-finns-inga-kontaktuppgifter-vad-göra.9484/post-155862
"det är ARS enterprise AB som står bakom det bolaget. ** eller vad fan han heter"

Det verkar dessutom vara Adam och ARS Enterprise som låg bakom ABC Finans som i sin tur låg bakom Snabblån2000

Ingen aning vad du försökte svara på. De flesta lån till privatpersoner är det 10 års presk på.

Jag gillar att du citerar något som säger "Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev." Och sen fortsätter med att säga detta inte är vad som gäller sms-lån till konsumenter.
Samtidigt som du dumförklarar någon som jobbar med detta dagligen :)

Hur lång preskriptionstid har en skuld?​

Tiden är olika beroende på vem som har ett krav mot dig.

Exempel på preskriptionstider:

• Varor och tjänster du köper av företag – 3 år
  • Banklån – 10 år
  • Böter – 5 år
  • Skatter – 5 år
  • Räkningar och kreditkortsskulder – 3 år
  • Skulder till kommunen – 3 eller 10 år beroende på typ av skuld
SMS-Lån räknas som BANKLÅN. Alltså 10 år.

Tack och godnatt.

Jag gillar att du citerar något som säger "Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev." Och sen fortsätter med att säga detta inte är vad som gäller sms-lån till konsumenter.
Samtidigt som du dumförklarar någon som jobbar med detta dagligen :)

SMS-Lån räknas som BANKLÅN. Alltså 10 år.

Tack och godnatt.
Kan dumförklara dig också!

Sms-lån till konsumenter grundas normalt på enkla skuldebrev, inte löpande, därför gäller 3 års preskriptionstid enligt preskriptionslagen 2 § andra stycket.

10 år gäller bara vid löpande skuldebrev, vilket är extremt ovanligt för snabblån, sms-lån och andra konsumentkrediter som ges av kreditbolag (t.ex. Ferratum, Vivus, Cashbuddy, Snabblån 2000 osv).

Sms-lån till konsumenter grundas normalt på enkla skuldebrev, inte löpande, därför gäller 3 års preskriptionstid enligt preskriptionslagen 2 § andra stycket.

10 år gäller bara vid löpande skuldebrev, vilket är extremt ovanligt för snabblån, sms-lån och andra konsumentkrediter som ges av kreditbolag (t.ex. Ferratum, Vivus, Cashbuddy, Snabblån 2000 osv).
Spännande, kan du länka till någon som helst information om att dessa faktiskt inte använder löpande skuldebrev?

Du är dessutom ute och cyklar. Då ett lån inte klassas in som "vara, tjänst eller annan nyttighet" utan är ett LÅN.

EDIT: Du lär säkert hävda att det är en tjänst. Men en tjänst är t.ex när du beställer målning av tak. Då beställer du en tjänst.

Lite to much copy paste GPT från din sida

Till sakfrågan dock, tror ändå gallopera är på något.

Det står ju där du länkade Lock att kreditkortskulder räknas 3 år. SMS-lån är ju en konsumentkredit och torde således och falla inom 3-årskategorin.
Frågan är vad ARS faller inom, min gissning är ändå tjänst (3år) eftersom han inte bedrivit någon beviljad bankverksamhet direkt.
Blir väl att man köpte en tjänst av hans bolag mer eller mindre om jag minns rätt? Sen är väl frågan vad som hänt efter köpet av tjänsten, får man nya avtal eller vad har hänt (ingen aning för inte haft med ex ARS att göra) men då gäller vad jag förstår plötsligt

(ARN 2016-08192):
“Genom att konsumenten accepterade avbetalningsplanen uppkom ett nytt fordringsförhållandeför vilket 10 års preskriptionstid gäller.”

Kanske är något på spåren, eller så är jag ute och cyklar.

P.S
Moahaha nu har jag dumförklarar er allihopa och får gå och lägga mig med känslan av att jag är störst bäst och vackrast!

Spännande, kan du länka till någon som helst information om att dessa faktiskt inte använder löpande skuldebrev?

Du är dessutom ute och cyklar. Då ett lån inte klassas in som "vara, tjänst eller annan nyttighet" utan är ett LÅN.

EDIT: Du lär säkert hävda att det är en tjänst. Men en tjänst är t.ex när du beställer målning av tak. Då beställer du en tjänst.

Du har fel igen, vet inte vart du får allt ifrån men du har noll koll tydligen.

"Annan nyttighet" omfattar även lån och krediter enligt förarbetena till preskriptionslagen (prop. 1979/80:119 s. 58 ff), detta bekräftas dessutom i Karnov-kommentaren och framgår direkt av lagen:

Så jo, lån räknas som "annan nyttighet" och preskriptionstiden är 3 år mot konsument.

Det här är grundläggande juridik, så innan du försöker undervisa andra kanske du ska läsa på det mest elementära först.

Du har fel igen, vet inte vart du får allt ifrån men du har noll koll tydligen.

"Annan nyttighet" omfattar även lån och krediter enligt förarbetena till preskriptionslagen (prop. 1979/80:119 s. 58 ff), detta bekräftas dessutom i Karnov-kommentaren och framgår direkt av lagen:

Så jo, lån räknas som "annan nyttighet" och preskriptionstiden är 3 år mot konsument.

Det här är grundläggande juridik, så innan du försöker undervisa andra kanske du ska läsa på det mest elementära först.
Jag vet inte vad du har tagit, men det som är så "tydligt" kan du ju då citera. Istället för att förlita dig på AI för juridik ;)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp