Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om ARS enterprise AB

Då har han det tufft.
Han måste då övertyga hovrätten att det var rent av fel att hans talan avvisades av tingsrätten.

Nekar dom prövningstillstånd kan det beslutet överklagas till högsta domstolen.

Vid det laget är man en bra bit från prövning av själva sakfrågan...

Det har gått långsamt och jag har fått fråga tingsrätten i flera omgångar vad som händer.

4 mars fick jag äntligen reda på att klaganden, Collector Portfolia Ltd hade på sig till den 7 mars att inkomma med bevis för skulden.

Sedan har det varit tyst! Mailat flera gånger och idag fick jag svar, med bifogat beslut, taget 18 mars, att ärendet är avvisat på grund av att han inte inkom med det som de frågat efter. De sa det ska komma på posten, men det har jag inte sett till..

Dock ser jag ju att det finns att överklaga...senast 8 april...Innebär det att han likförbannat kan överklaga att det avvisats nu då? Och att de tar upp ärendet igen??

Edit: ser nu att isåfall går det ju till Hovrätten..borde väl inte vara troligt han tar det dit? Eller ?
@Lasseman, då kommer det väl mest troligen tas ett nytt beslut om skuldsanering? Kan han inte överklaga även detta en gång?

@Lasseman, då kommer det väl mest troligen tas ett nytt beslut om skuldsanering? Kan han inte överklaga även detta en gång?

Nej hovrätten kan inte besluta om skuldsanering nu, dom kommer bara pröva om avvisningen var rätt eller fel

Samma som mig. Var hos tinget för han överklaga. Inkom aldrig med skuld spec. Åter till KFM De gav han 3v att inkomma med bevisad skuld, inkom aldrig där heller. Nu nytt beslut och 3v väntan på laga kraft. Så får väl se vad händer denna gången då.

Men om tingsrätten avvisar överklagan, varför i hela friden går det tillbaka till KFM? Det borde ju inte vara så att han ska få en chans igen att komma in med bevis. Den chansen hade han ju till tingsrätten? Eller?

Men om tingsrätten avvisar överklagan, varför i hela friden går det tillbaka till KFM? Det borde ju inte vara så att han ska få en chans igen att komma in med bevis. Den chansen hade han ju till tingsrätten? Eller?
Avvisar dom så borde kfms beslut gälla och om det inte klagas på avvisningen får det laga kraft.

Den andra som skrev har nog fått beslut om återförvisning. Det är något annat

Frågade chatGpt och fick detta svar;

Det är stor skillnad mellan avvisad och återförvisad i juridiska sammanhang:

Avvisad: Domstolen tar inte upp ärendet till prövning. Det kan bero på formella fel, att det inkommit för sent eller att det saknas grund för överklagan. Ett avvisat ärende får ingen sakprövning, och beslutet som överklagades står fast.

Återförvisad: Domstolen har prövat ärendet och kommit fram till att det behöver behandlas på nytt av den lägre instansen (t.ex. Kronofogden). Det kan ske om det funnits fel i handläggningen eller om något väsentligt inte utretts ordentligt. Då skickas ärendet tillbaka för en ny prövning.

Om en överklagan av en skuld i din skuldsanering har avvisats, innebär det att den inte ens har prövats i sak och skulden inte kommer att ingå. Om den hade blivit återförvisad, skulle Kronofogden behöva ta upp frågan på nytt och göra en ny bedömning.

Så det borde innebära att min skuldsanering nu kommer att löpa på?

Jepp. Chatgpt svaret var rätt bra.

Pratade nu med tingsrätten på telefon med och det är bara en överklagan till Hovrätten han kan göra. Om han inte gjort det, senast 8 april, så ska kfms beslut om skuldsanering stå fast! Så hoppas ju nu att han inser att han inte har nåt för att överklaga dit, då dels skulden är betald, dels att han faktiskt antagligen inte får prövningstillstånd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp