- Meddelanden
- 19
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 2
2014, fått påminnelse 2015 men över 10 år sedan.När "togs lånet" och har du fått påminnelser tidigare? (tänker mest då hans företag, som jag tolkar det, inte har funnits på många år?)
Hittar detta när man går online:
![]()
Det här gäller för en preskriberad skuld
Anser du att en skuld är preskriberad? Då kan du invända mot (bestrida) att skulden ska drivas in (verkställas). Vi prövar om sökanden har förlorat rä...kronofogden.se
"Skulder mellan företag och privatpersoner: (konsumentfordringar)
För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år.
Det finns vissa skulder som du kan tro är en konsumentfordran men som inte är det. Ett exempel är Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift, som har en preskriptionstid på tio år."
Så, om detta verkligen är en konsumentfordran, borde han ha skickat påminnelser regelbundet, och han skulle behöva kunna bevisa detta (vilket han troligen inte kan, utifrån vad som verkar ha hänt).
Om inget preskriptionsavbrott har skett, skulle fordran enligt svensk lag kunna vara preskriberad.
Vad skulle hända om alla som har fått dessa påstådda påminnelser frågar efter bevis på att de faktiskt skickades? Om han inte kan bevisa detta, kan ju fordran vara preskriberad, vilket gör det mycket svårt för honom att driva in skulden vidare.
Vi bor i Sverige, och jag tycker att det är viktigt att förstå sina rättigheter och göra det enkelt att be om bevis när något påstås. Om han inte kan bevisa att påminnelser skickats enligt lagen, är det väl ändå en stark grund för att ifrågasätta skulden?
Hans sätt att agera är tyvärr varken professionellt eller transparent, och han verkar försöka spela mellan raderna.
Personligen tycker jag att någon högre instans borde övervaka och begränsa makten hos personer som dessa, då deras agerande kan påverka många människor negativt.
Tänk om han istället hade använt sin tid och energi på att använda sin kunskap på ett mer konstruktivt sätt. Jag tror att han kunde ha tjänat 10x mer pengar och dessutom gjort nytta för samhället.