Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om ARS enterprise AB

Det är 10 år preskibering på lån, har han ett avtal så måste DU bevisa att han inte har betalat ut det eller DU har betalt skulden.
Och han kan tyvärr mygla med kapitalbeloppet. Ja.
Tror oxå jag läst nånstans att räntorna kapitaliseras dvs ränta-på-ränta...Hur gick det m skulden?

Jag har fått en stämningsansökan på 9.999 + årlig ränta på 36% kr via Tingsrätten från denna usling **, denna gången döljer han sej bakom ett bolag med säte i Dublin. Den påstådda skulden skulle härröra sej från 2013-07-01. Gick det ens att ansöka om ett så stort belopp på hans lånesidor?
Inget har någonsin kommit via KFM så jag har aldrig fått skulden fastställd där. Givetvis kommer jag att bestrida och koppla in advokat om det behövs, har en bekant som är proffs på sådant här, men innan jag går så långt, det kostar trots allt en slant, så undrar jag; om nu skulden var korrekt, så skulle väl den vara preskriberad? Vet att han hittat ett kryphål i lagen om att han kan driva in en skuld bara man ansökt och sedan fått avslag...
Hur har d gått?

Hej,

Jag är en journalist på Expressen som skriver ett LÅNGT reportage om Adam som jag följt i många år, både via hans skolkamrater och företag.

Alla som kan hjälpa mig genom att bidra med information om honom och hur hans bolag agerat i era skuldsituationer får gärna mejla johanna.karlsson@expressen.se
Hur går det med detta ?

Adam lade fram ett förlikningsförslag, men jag godtog inte det eftersom jag vill att målet avvisas i sin helhet eftersom det är ren bluff, då ville han att Tingsrätten skulle kalla till vittnesförhör och på den vägen är det. Får han ett domslut till sin fördel så kommer nog alla som överhuvudtaget har surfat på hans hemsida en stämning... så jag försöker strida så mycket som möjligt, inte bara för egen del.

Adam lade fram ett förlikningsförslag, men jag godtog inte det eftersom jag vill att målet avvisas i sin helhet eftersom det är ren bluff, då ville han att Tingsrätten skulle kalla till vittnesförhör och på den vägen är det. Får han ett domslut till sin fördel så kommer nog alla som överhuvudtaget har surfat på hans hemsida en stämning... så jag försöker strida så mycket som möjligt, inte bara för egen del.
FörstårFår jag bara fråga hur man vet att d är en bluff? D är ju otäckt om nån surfat på hans sida för 10 år sedan o blir krävd på 10 000 kr....När beslut /dom kommer får jag återkomma o fråga hur det gått?

FörstårFår jag bara fråga hur man vet att d är en bluff? D är ju otäckt om nån surfat på hans sida för 10 år sedan o blir krävd på 10 000 kr....När beslut /dom kommer får jag återkomma o fråga hur det gått?
För det första så är det en stämning på avgifter som ligger långt bak i tiden, i mitt fall 2013, inga krav är tidigare ställt på dessa avgifter. Trots idog konversation med Tingsrätten så har inget skuldbrev med min signatur presenterats (det finns inget sådant) endast en skärmdump på att jag besökt sidan, vilket jag inte bestrider utan jag har tagit lån och betalt tillbaka dem oförskämt hög ränta, vilket finns kontoutdrag från min sida på.

För det första så är det en stämning på avgifter som ligger långt bak i tiden, i mitt fall 2013, inga krav är tidigare ställt på dessa avgifter. Trots idog konversation med Tingsrätten så har inget skuldbrev med min signatur presenterats (det finns inget sådant) endast en skärmdump på att jag besökt sidan, vilket jag inte bestrider utan jag har tagit lån och betalt tillbaka dem oförskämt hög ränta, vilket finns kontoutdrag från min sida på.
Ok förstår!
Då är lånet du betalat tillbaka inte på den sidan m skärmdumpen utan ett annat så försöker han få in pengar enbart på skärmdumpen? Usch!!

Helt rätt att strida så långt det krävs! :tummen:

Jag har själv varit utsatt för exakt samma bluff / försök relativt nyligen, återstår bara att se om A*am väljer att överklaga och driva det vidare.
Om så sker, är det dags att koppla in en jurist för att driva processen vidare för min räkning.

Bestrid allt och kräv fullständig bevisning, liknande detta eller mer ingående;

1. Vilka är de nämnda företagen?
2. Vem står bakom dessa företag?
3. Var och när ska ett avtal ha slutits? (kräv fullständig logg, IP / plats / webbsida och signatur).
4. Hur ska ett eventuellt avtal se ut? villkor och utformning i sin helhet? (kräv bifogat avtal samt villkor / sekki).
5. Hur har ett eventuellt avtal presenterats?

Du kan även hänvisa till nedanstående, och kräva att käranden / ombud presenterar fullständig bevisning som kan ge klarhet i målet;
Den som kräver betalning på grund av en påstådd försträckning (i regel ett pengalån) har bevisbördan (se rättsfallet NJA 2019 s. 23).
Den som påstår sig stå i ett avtalsrättslig förhållande med någon annan har som huvudregel att bevisa att så är fallet (se t.ex. rättsfallet NJA 2019 s. 845).

Även ett påstående om att en viss person har ingått ett avtal ska bevisas av den som påstår att så skett. (Se bland annat Nordh, Bevisrätt B, Juno Version 2, s. 73 ff.)

Sedan om något avtal mot förmodan skulle presenteras, kan man nog driva det relativt långt på att villkoren i avtalet är oskäliga.
(Då ett avtal likt detta helt är till förmån för långivaren, och direkt sätter låntagaren i en utsatt position).

Jag är dock inte kunnig inom juridik, eller området, så jag vet inte hur detta skulle drivas.

Utöver det kan man diskutera skäligheten i att helt rikta in sig på utlåning åt "personer som tar många lån under en kort tid".

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp