- Meddelanden
- 111
- Mottagna reaktioner
- 77
- Poäng
- 217
1,83% upp efter 8 minuter.
Trevlig rekyl.
Trevlig rekyl.
Jag sålde av mina andelar i Avanza Zero och Auto 6 i slutet av förra veckan. Gillar inte alls känslan i magen av att vi är på väg in i något riktigt mörkt med Trump/Musk/Vance vid rodret av USA. Nu har jag använt knappt hälften till att betala ner kreditkortet och massa "samlat skräp" på Klarna (bland annat tre stående avbetalningar med 20 procents ränta). Den andra halvan satte jag (feg som jag är) in på två olika räntefonder (Spiltan och Strand Företagsobligationer)Fonder har jag fimpat. Tycker det är tråkigt och det tar tid att köpa/sälja. Endast placeringar för pension och lite månadssparande på vardagsbanken som jag har det.
Det gungar en del, och risken är ju att det sticker upp rejält om du säljer av allt. Kan nog återhämta sig något nu när Trump-administrationen förmodligen får som dom vill med Ukraina för att tillfredsställa Putin. USA på på dekis och det är nog sänkning av dollarkursen man vill åstadkomma. Mitt bitcoin-innehav bryr jag mig inte om. Flyttat över certifikatinnehavet till separat ISK-konto och det ligger dolt så jag slipper bli påmind om hur uselt det gått. Det jag har i mina wallets visar miljontals satoshi. Vem behöver se värdet i sek då![]()

Jag sålde av mina andelar i Avanza Zero och Auto 6 i slutet av förra veckan. Gillar inte alls känslan i magen av att vi är på väg in i något riktigt mörkt med Trump/Musk/Vance vid rodret av USA. Nu har jag använt knappt hälften till att betala ner kreditkortet och massa "samlat skräp" på Klarna (bland annat tre stående avbetalningar med 20 procents ränta). Den andra halvan satte jag (feg som jag är) in på två olika räntefonder (Spiltan och Strand Företagsobligationer)
Nu har jag 5000 kvar från försäljningen som jag funderar lite på om jag ska placera i något kul. Jag köpte faktiskt krypto-certifikat för någon månad sen för 2000 kr och de är värda typ 1300 nu. Tror jag prickade "toppen" när jag köpte! Men de får ligga kvar. Kanske det vänder. Funderar lite på att sätta in lite mer där nu när det har dippat så mycket. Men det kanske fortsätter rasa. Minus 10 procent idag tex. Men det är ju så små pengar att jag inte grämer mig jättemycket....;-)

Berkshire hathaway har dessutom en rekordkassa på $334.20 Billion USD... Skulle inte förvåna mig om de plötsligt börja köpa något.Det är bloooodbaaaad!
Nu sitter Warren buffett och slickar sig om munnen för ett kommande stort smörgåsbord.
SP500 som är största index är minus 17% på 7 veckor. Det går oroväckande fort och man börjar flirta med amerikansk och global lågkonjunktur.Tycker fortfarande det inte är någon fara på taket, studsar det tillbaka 2-3% nästa vecka är det buisness as usual.
Det som dock kan bli knepigare är om nedgången skulle fortsätta nästa vecka också då är allting senaste 3 årens uppgångar utraderat.