Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Är inte alls inne på Krypto (skulle aldrig våga spekulera i det), men fascinerad av det som fenomen. Ska kolla!
Jag ser mest folk som får gå från huset för att man blivit blåst på området.

Jag ser mest folk som får gå från huset för att man blivit blåst på området.
Allt är relativt. Problemet är ofta okunskap, belåningar och att folk inte ser krypto som en seriös investering.

Tittar man på bitcoin på årsgrafen senaste 10 åren;

2014: -56%
2015: +33%
2016: +126%
2017: + 1331%
2018: -73%
2019: +94%
2020: +304%
2021: +60%
2022: -64%
2023: +155%
2024 hittils: +42%

Totalt över perioden upp 18500%.

Håller man sig till att enbart köpa bitcoin på ISK via Avanza/Nordnet eller med rätt kunskap i cold storage så är pengarna säkra och över tid så går det väldigt bra, trots volatiliteten.
Även Ethereum och andra stora Layer 1 blockkedjor som finns på ISK går jättebra vissa år och upp över tid.

Problemet är att folk inte tar krypto seriöst. Man går och köper bland tusentals oseriösa memecoins/nfts/altcoins nere i ekosystemen varav många går till 0 för utvecklare lägger ner, betalda kanaler säljer ut sig efter man pumpat upp eller rent av scams där folk går in i sin wallet och trycker godkänn på transaktioner. Man tror man köper något utan att läsa av smart contracts och sen är man fast och kan inte sälja eller rent av så fösvinner sina pengar.

Men om man har en portfölj med investeringar och har 85% i serisösa fonder och aktier så ser inte jag något problem med att man har 10% Bitcoin och 5% Etherium på ett ISK som långsiktiga investeringar (förståss med obelånade pengar). Säg att man sparar 5000 kr i månaden och 500kr går till Bitcoin och 250kr till Ethereum varje månad av dom. Eller 10.000 kr i månaden och 1000 går till BTC och 500 till ETH på ett ISK konto.

Men sanningen är ju helt klart som du säger. Väldigt många som håller på med krypto ruinerar sig på ett eller annat vis, man håller på med saker man varken har kunskap om och man har ingen portföljstruktur. Många tar lån dessutom för att hålla på med extremt höga risker och man är kortsiktig.

Tragiskt:-(. Hur vanligt är det att du mötet på människor som förlorat massa pengar på crypto?

Hur stor del det är vet jag inte, och om dom torskat på crypto eller om dom blivit utsatta för bedrägeri är ibland lite svårt att avgöra.
Det här hänt att gäldenären försöker skjuta upp auktioner och till och med när kfm är i huset pratar med sin "cryptobank" som klargör att det finns tiotals miljoner där, bara någon liten avgift till så, som glatt skickas över direkt.

Allt är relativt. Problemet är ofta okunskap, belåningar och att folk inte ser krypto som en seriös investering.

Tittar man på bitcoin på årsgrafen senaste 10 åren;

2014: -56%
2015: +33%
2016: +126%
2017: + 1331%
2018: -73%
2019: +94%
2020: +304%
2021: +60%
2022: -64%
2023: +155%
2024 hittils: +42%

Totalt över perioden upp 18500%.

Håller man sig till att enbart köpa bitcoin på ISK via Avanza/Nordnet eller med rätt kunskap i cold storage så är pengarna säkra och över tid så går det väldigt bra, trots volatiliteten.
Även Ethereum och andra stora Layer 1 blockkedjor som finns på ISK går jättebra vissa år och upp över tid.

Problemet är att folk inte tar krypto seriöst. Man går och köper bland tusentals oseriösa memecoins/nfts/altcoins nere i ekosystemen varav många går till 0 för utvecklare lägger ner, betalda kanaler säljer ut sig efter man pumpat upp eller rent av scams där folk går in i sin wallet och trycker godkänn på transaktioner. Man tror man köper något utan att läsa av smart contracts och sen är man fast och kan inte sälja eller rent av så fösvinner sina pengar.

Men om man har en portfölj med investeringar och har 85% i serisösa fonder och aktier så ser inte jag något problem med att man har 10% Bitcoin och 5% Etherium på ett ISK som långsiktiga investeringar (förståss med obelånade pengar). Säg att man sparar 5000 kr i månaden och 500kr går till Bitcoin och 250kr till Ethereum varje månad av dom. Eller 10.000 kr i månaden och 1000 går till BTC och 500 till ETH på ett ISK konto.

Men sanningen är ju helt klart som du säger. Väldigt många som håller på med krypto ruinerar sig på ett eller annat vis, man håller på med saker man varken har kunskap om och man har ingen portföljstruktur. Många tar lån dessutom för att hålla på med extremt höga risker och man är kortsiktig.

Det där kan omöjligen varit ett svar på mitt inlägg.

Det där kan omöjligen varit ett svar på mitt inlägg.
Jodå, jag förklarade bara varför många blir lurade och får går från hus och hem och vilken felaktig syn folk har på krypto, med ett alternativ på hur man skulle investera i krypto mer seriöst istället.

Det är ju kanske ingen slump att BTC:s främsta kritiker är dom som missade tåget.

Senaste månadernas nörderi har gjort att jag sätter mesta delen av pengarna inne på Lysa.
90% aktier 10%ränta.

Sedan har jag en lekhög inne på avanza, där jag har några enskilda aktier och globala indexfonder.

Hoppas på 7-8% årlig avkastning.

Bitcoins känns oseriöst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp