Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Jag vet att ni typ alla kör via Avanza så tvivlar på att jag får svar på denna frågan men provar ändå. Någon kanske någon gång har köpt/sålt via Nordea haha...

Jag har alla mina aktier i Nordea. När jag säljer en aktie för säg 1.000 kronor. Då placeras den tusenlappen under Likvida Medel. Men. När jag sen ska flytta över pengarna till mitt vanliga konto står det bara "O" på detta depålikvidkontot.

Det tar ibland 2 om inte 3 dagar innan pengarna kan flyttas över mellan mitt egna depålikvidkonto och vanliga Nordeakonto. Varför är det så?

Jag vet att ni typ alla kör via Avanza så tvivlar på att jag får svar på denna frågan men provar ändå. Någon kanske någon gång har köpt/sålt via Nordea haha...

Jag har alla mina aktier i Nordea. När jag säljer en aktie för säg 1.000 kronor. Då placeras den tusenlappen under Likvida Medel. Men. När jag sen ska flytta över pengarna till mitt vanliga konto står det bara "O" på detta depålikvidkontot.

Det tar ibland 2 om inte 3 dagar innan pengarna kan flyttas över mellan mitt egna depålikvidkonto och vanliga Nordeakonto. Varför är det så?
Alla svenska börser tillämpar två likviddagar.
Det innebär att det alltid tar två bankdagar från det att du sålt en aktie tills dess att den nya ägaren registreras och pengarna levereras. På avanza går det att ta ut pengarna innan likviddagen, men då debiteras man en ränta då man lånar pengar tillfälligt av banken.

Alla svenska börser tillämpar två likviddagar.
Det innebär att det alltid tar två bankdagar från det att du sålt en aktie tills dess att den nya ägaren registreras och pengarna levereras. På avanza går det att ta ut pengarna innan likviddagen, men då debiteras man en ränta då man lånar pengar tillfälligt av banken.

Bra och tydligt svar. Tack!

Så även om mina aktier är "sålda" så kan dessa pengar inte flyttas förrän 2-3 dagar.

Då är jag helt med på förutsättningarna. Tack.

Så även om mina aktier är "sålda" så kan dessa pengar inte flyttas förrän 2-3 dagar.

Jag vet inte riktigt bankens villkor på Nordea, men på avanza kan du flytta innan likviddagen mot en ränteavgift som sagt.

Hur har alla fyllt på här under nedgången på börsen? :face3hearts:

Lite irriterande men verkar vara så, Handelsbanken köra på liknande system

Lite irriterande men verkar vara så, Handelsbanken köra på liknande system

Det är Stockholmsbörsen som har det systemet med två likviddagar, så det är inget som Handelsbanken eller Nordea kan påverka.

När du köper en aktie så tar det två dagar innan du blir registrerad som ägare, och när du säljer en aktie så tar det två dagar innan du får pengarna.

Det är väl en rest från tiden när pengar kördes i säckar med häst och vagn. Det blev så stressigt om allt skulle ske på samma dag.

Jag kanske råkade göra något bra när jag sålde 2 aktier där båda hade gått upp 60% i måndags.

Tänkte bara ha fonder ett tag, dock så gick en ner hela 5% på en dag Men dom har ju gått bra annars, eller har väl typ hela börsen gjort!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp