Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om aktier & handel i värdepapper

USA lägger 25% skattetariff på Mexiko, 25% tariff på Canada och 10% tariff på Kina från och med imorgon blev precis klart. Även tariffer på stål, olja, koppar aluminium kommer i februari eller mars.

Få se hur bnp, inflation, räntor, kapitalmarknaden, valutor, arbetsmarknaden och centralbanker reagerar på detta. Många exportländer som med all rätt inte alls är speciellt förtjusta i dessa tullskatter.

Senast ändrad:
USA lägger 25% skattetariff på Mexiko, 25% tariff på Canada och 10% tariff på Kina från och med imorgon blev precis klart. Även tariffer på stål, olja, koppar aluminium kommer i februari eller mars.

Få se hur bnp, inflation, räntor, kapitalmarknaden, valutor, arbetsmarknaden och centralbanker reagerar på detta. Många exportländer som med all rätt inte alls är speciellt förtjusta i dessa tullskatter.
kostnaden för tarifferna hamnar hos slutkund (invånarna i USA), så inflationen kommer förmodligen gå upp.

Banar väg för att dyrare inhemsk produktion ska fungera. Återstår att se vem som ska investera i fabrikerna och prospekteringen för att kunna flytta produktion till USA.

kostnaden för tarifferna hamnar hos slutkund (invånarna i USA), så inflationen kommer förmodligen gå upp.

Banar väg för att dyrare inhemsk produktion ska fungera. Återstår att se vem som ska investera i fabrikerna och prospekteringen för att kunna flytta produktion till USA.
Nu sas det att EU får tariffer också, även chips för datorer och tekniska enheter.

Ja, det är min farhåga också. Att motskatter kommer och många konsumenter drabbas och att inflationen stiger, därav högre räntor igen, konjunkturen och arbetsmarknad som till slut orsakar en deflationskrasch istället.

Det sista vi vill se är en andra inflationsvåg, det tog flera år av höga räntor att bli av med första..

Brukar oftast inte bli så illa och många gånger så oroar sig folk i onödan. Men världsexporten handlar om så otroligt många biljoner så att gå in och störa med stora ändringar kan visst få bieffekter

Nu sas det att EU får tariffer också, även chips för datorer och tekniska enheter.

Ja, det är min farhåga också. Att motskatter kommer och många konsumenter drabbas och att inflationen stiger, därav högre räntor igen, konjunkturen och arbetsmarknad som till slut orsakar en deflationskrasch istället.

Det sista vi vill se är en andra inflationsvåg, det tog flera år av höga räntor att bli av med första..

Brukar oftast inte bli så illa och många gånger så oroar sig folk i onödan. Men världsexporten handlar om så otroligt många biljoner så att gå in och störa med stora ändringar kan visst få bieffekter
Att Trump beskattar import från övriga länder borde inte ha jätte stor påverkan för resten av världen som kommer fortsätta handla med varandra på samma villkor som idag.
Tror t.ex inte det ligger i EU's intresse att beskatta våra medborgare för att vi köper produkter från USA men vi får se om det eskalerar.

Jag har varit krypto-skeptiket ända sedan jag hörde talas om Bitcoin för 10+ år. Och det är jag fortfarande. Inte desto mindre köpte jag idag, för första gången, lite krypto just i den form du beskriver. Som certifikat inom mitt ISK. Tänkte att det ändå kunde vara roligt att följa och det är så lite pengar det rör sig om att jag har råd att förlora dem om det vill sig riktigt illa. Men kanske fortsätter fylla på med 500 kr i månaden eller så om det känns bra. Jag köpte (via Avanza) Virtune Crypto top 10 index ETP SVE. Den är viktad så att 40 procent är bitcoin och 30 procent ethereum och så sista 30 procenten blandade "småvalutor" så det finns ju ändå en viss riskspridning där.

Ja jag är också skeptisk, fast det handlar nog mer om osäkerhet och det är ju alltid en risk som med allt. Så länge jag aldrig sätter mig i en situation och paniksäljer mitt egna innehav så är det ju okej. Det är en helt annan känsla att kolla kryptoplånboken typ Electrum som inte är så fancy. Känslan är mer kontroll "Detta är mitt och det här säljer jag aldrig av" Den känslan får jag inte när jag kollar Avanza dagligen :) Just nu är ca 25% av mina placeringar i krypto och hälften av det i certifikat.
Jag är mer nervös för certifikataktörerna än hur jag hanterar min egna kryptoplånbok. Dom mer bemedlade aktörerna hanterar förhoppningsvis kryptointegritet bättre. Visst det går aldrig med säkerhet säga att så är fallet gällande omvärldsläget.

Intressant video om Tariffer och hur det kan påverka marknaden, räntor, inflationer, import och export, BNP etc.

Att Trump beskattar import från övriga länder borde inte ha jätte stor påverkan för resten av världen som kommer fortsätta handla med varandra på samma villkor som idag.
Tror t.ex inte det ligger i EU's intresse att beskatta våra medborgare för att vi köper produkter från USA men vi får se om det eskalerar.
Det har redan påverkat börsen som idag är nere med 2,23% just nu (OMXS30)

Stängde på strax över -1% ingen katastrof kan ju lika väl vara andra faktorer som påverkade.

Finner Ethereum på nuvarande nivåer skapligt intressant för en långtidsportfölj. Tyvärr har jag själv inte kapital att starta igång någon portfölj, risken att jag behöver pengarna ett par månader senare är för stor. Men om jag gjorde det så skulle jag vara intresserad av att spicea till portföljen med 10-15% i Ethereum. Vet att många älskar crypto, mångar hatar det. Jag ligger väll någonstans i mitten och tycker baserat på historisk avkastning att det finns tider när det kan vara logiskt att vara exponerat med en procentsats som passar ens risktolerans.

Tittar man hur ETH står i relation till dollarn på strax under 3000 dollar kanske det inte säger så mycket, tycker det är väldigt svårt att värdera crypto endast på detta sätt.

Men ett annorlunda sätt att värdera saker är att värdera det mot andra saker. Lämnar några exempel för att man ska förstå kontexten bakom tankesättet.

Ska jag investera i apelsiner eller ska jag investera i apelsinjuice

Om apelsiner kostar 10kr styck och 1 liter apelsinjuice kostar 30kr så kanske jag vill äga apelsinjuice för att jag då anser att vinstmarginalen är för låg att tillverka apelsinjuice och apelsinjuice måste gå upp i pris.

Men om apelsiner kostar 10 kr och apelsinjuice kostar 50 kr så kanske jag vill köpa apelsiner eftersom att apelsiner är lågt värderade i relation till vad apelsinjuice kostar. Apelsiner har mycket mer potential att stiga i pris än vad apelsinjuice har. Mitt antagande är att apelsiner är för billiga och kommer sälja väldigt bra, fler ser möjligheten i att tillverka apelsinjuice och tjäna pengar.

På samma sätt kan man ibland värdera marknaden: Vill jag äga guld som tillgång eller vill jag hellre äga en guldproducent (säg LUG: Lundin gold) som har bra balansräkning.
Så om man delar dom med varann på en graf på tradingview LUG/GOLD så får man ut historiken för vad Lundin Gold har kostat historiskt sätt sen 2002 i relation till guld. Därav göra en bedömning om Lundin Gold är undervärderat eller övervärderat ur ett historiskt perspektiv mot guld. Marknaden har sin ebb och flod. Ibland är guld övervärderat i förhållande till guldproducenter och då vill man kanske exponera sig mot guldproducenter och ibland är guldproducenter övervärderade i förhållande till guld och då kanske man vill äga guld istället.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kollar man på hur Ethereum står i värde mot andra tillgångar via TradingView så tror jag ETH är ganska köpvärt just nu.

Rankar dom i att värdera ETH i följande ordning mot många års historik:

Det logiska är att börja med Cryptomarknaden - Att man värderar ETH mot sin egna tillgångsklass:

Hur är Ethereum värderat mot övriga cryptovalutor:
  • ETH.D (Ethereums marketcap av total marketcap för hela cryptomarknaden)
  • ETHUSD/BTCUSD (Ethereums pris delat med bitcoins pris)

Sen kan man kolla på hur är ETH värderat idag jämfört mot amerikansk teknik i allmänhet (Tekniktunga Nasdaq 100, XLK (Tekniksektorn i SP500) och även Nvidia som Ethereum har en historisk relation med då deras grafikkretsar använts för att minea Ethereum under flera år:
  • ETHUSD/QQQ
  • ETHUSD/XLK
  • ETHUSD/NVDA
Hur står sig Ethereum värderat i relation mot högriskaktier (Amerikanska smallcaps Russell2000) och hur står sig i Ethereum i relation mot guld (lågrisktillgång)
  • ETHUSD/RTY
  • ETHUSD/GOLD
Historik kan inte med säkerhet säga vad som händer i framtiden såklart.

Crypto är alltid riskfyllt - Men jämför man Ethereum i relation till andra tillgångar ur historiskt kontext över många år skulle jag vilja säga att det finns en ganska attraktiv risk/return ratio och ett bullcase för tillfället om man har tålamod. ETH har ännu inte fått ETF effekten som Bitcoin fick (Många stora ETF köpare kollar på marknaden ur detta pespektiv - Vad är X värderat mot Y. Vi äger mycket X men Y är billigt i relation till X så därav lägger vi några procent Y för att hedga oss om Y börjar prestera ut X i avkastning), politiskt (kort nämnt) så finns det folk som vill se att crypto gå bra, att SEC har en mer vänlig inställning och att regleringar runt cryptomarknaden försvinner. Skulle inte förvåna mig dessutom om FED någon gång under 2025 stänger av kvantitativa åtstramningar (QT) och slår igång QE, vilket brukar gynna tillgångar längre ut på riskkurvan allt eftersom kapitalmarknadsräntorna kommer ner. Då finns det väll lite som talar för att Ethereum är näst störst på tur att få en liten eller stor ketchupeffekt.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp