Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråd om ekonomiskaste sätt att betala tillbaka annuitets - och rakamorteringslån?

Mycket här kretsar runt att få nästa lån, samlings lån osv så att månaden gå runt eller att släppa allt. Nå så har man fått en massa samlingslån med inte katastrofal ränta. Hur ska man betala av dom för att slippa betala hela kostnaden för lånet? Ett annuitetslån på 100 000 i 10 år med 10 % i ränta kostar nästan 60 000, få här har så lite lån och räntekostnader för lån är betydligt högre över en längre period. Många löser dessutom annuitetslån gång på gång och då har man knappt hunnit amortera utan betalar bara ränta i början av låneperioden.

Hur kan man optimera extraamorteringar? Nöjd med att ha samlat mindre lån till större med lägre ränta men funderar över totala räntekostnaden. Sjukt dyrt med stora lån på säg 10 - 15 år.

Det handlar väl om att verkligen bestämma sig tänker jag.
Jag har massor av smålån och krediter. Mitt plan är att nästa år HT21 kunna få ett samlingslån
och amortera runt 10.000 kr/ varje månad och betala av på 5-7 år.
Det låter sjukt mycket. Men jag har alltså räkningar på min lån varje månad på ca 22.000 kr och det betyder att det skulle vara en enorm skillnad för mig.Men det som gäller då att man verkligen bestämmer sig / söker hjälp / spärrar sig hos bankerna för att
inte kunna ta massa smålån igen. För när du har bra ekonomin igen är det såklart lätt att få nya fina erbjudanden och även handla på kredit.

Handlar helt om hållet om att ändra total riktning i livet.
Att handla med pengar som du har på kontot och inget annat.

Tack för input men det var inte riktigt så jag menade, naturligtvis är det som du säger att bästa sättet är att betala av allt så fort det går och bestämma sig. Min fundering gäller detta eviga "ihopsamlande" av lån till lägre räntor. Många här börjar med sjukt höga räntar på sina lån, typ smslån, i bästa fall kan de samlas i lån med lägre ränta i någon halvdyr bank typ pluskan, fairlo, extralånet, med 19-29 % ränta, nästa steg kanske blir UC lån med något lägre ränta. De som söker dessa lån, och många här, har dålig eller katastrofal kreditvärdighet så bra lån med 4-5 % ränta finns inte på kartan i detta skedet. De lån som Lendo, Advisa mm förmedlar blir då i bästa fall annuitetslån med halvhög ränta 10 - 19 %. Det kan inte bara vara jag som samlat lån om och om igen. Vid varje nytt annuitetslån så börjar avbetalningsprocessen om igen då man betalar mer ränta än amortering i början av lånet.

Säg att du får ett samlingslån, annuitetslån, på 200 000 med 15 % ränta på 10 år då betalar du första året 30 000 kronor i ränta och ca 10 000 i amortering så skulden du har efter ett år är då ca 190 000 kronor. Om du har ett lån med rak amortering så har du efter ett år betalat 30 000 i ränta och amorterat 20 000 så skulden har sjunkit till 180 000 kronor. "Problemet " är att de flesta lån som förmedlas är annuitetslån och att dessa lån, då många har flera lån, samlas om och om igen till förhoppningsvis lägre räntor men att själva skulden inte minskar så mycket eftersom man betalar i huvudsak räntor i början av låneperioden. Om man skulle återvända till bank med nytt samlingslån några år senare så är man tillbaka på ruta ett. Sett från bankens perspektiv så är detta såklart helt fantastiskt lönsamt. Men ur ett kundperspektiv så är det helt sjukt att det får fungera så här egentligen. Ni som är "hardcorelånekarusellare" hur mycket räntor har ni betalat senaste 5- 10 åren och hur ser totala skulden ut? Lika sjukt som smslån.

Detta är lite om bakgrunden till funderingen, om man har båda sorternas lån med bra till halvbra ränta som man förhoppningsvis kan förhandla om ett år eller två hur ska man göra för att minimera det som måste betalas i räntor? Bankerna har dessutom olika sätt att hantera extra amorteringar, Remember kortar lånetiden men sänker inte månadsbeloppet, Nordax sänker beloppet, collector kan man justera belopp själv inom vissa ramar finns säkert fler varianter.

Hej! Ja jag är tyvärr inte expert på det då jag inte haft möjlighet till samlingslån på många år. Men har några höga blancolån och precis som du säger extremt höga räntor. Det finns många som är duktiga på detta i forumet har jag sett. Hoppas du får feedback på det du frågade om

Tack för input men det var inte riktigt så jag menade, naturligtvis är det som du säger att bästa sättet är att betala av allt så fort det går och bestämma sig. Min fundering gäller detta eviga "ihopsamlande" av lån till lägre räntor. Många här börjar med sjukt höga räntar på sina lån, typ smslån, i bästa fall kan de samlas i lån med lägre ränta i någon halvdyr bank typ pluskan, fairlo, extralånet, med 19-29 % ränta, nästa steg kanske blir UC lån med något lägre ränta. De som söker dessa lån, och många här, har dålig eller katastrofal kreditvärdighet så bra lån med 4-5 % ränta finns inte på kartan i detta skedet. De lån som Lendo, Advisa mm förmedlar blir då i bästa fall annuitetslån med halvhög ränta 10 - 19 %. Det kan inte bara vara jag som samlat lån om och om igen. Vid varje nytt annuitetslån så börjar avbetalningsprocessen om igen då man betalar mer ränta än amortering i början av lånet.

Säg att du får ett samlingslån, annuitetslån, på 200 000 med 15 % ränta på 10 år då betalar du första året 30 000 kronor i ränta och ca 10 000 i amortering så skulden du har efter ett år är då ca 190 000 kronor. Om du har ett lån med rak amortering så har du efter ett år betalat 30 000 i ränta och amorterat 20 000 så skulden har sjunkit till 180 000 kronor. "Problemet " är att de flesta lån som förmedlas är annuitetslån och att dessa lån, då många har flera lån, samlas om och om igen till förhoppningsvis lägre räntor men att själva skulden inte minskar så mycket eftersom man betalar i huvudsak räntor i början av låneperioden. Om man skulle återvända till bank med nytt samlingslån några år senare så är man tillbaka på ruta ett. Sett från bankens perspektiv så är detta såklart helt fantastiskt lönsamt. Men ur ett kundperspektiv så är det helt sjukt att det får fungera så här egentligen. Ni som är "hardcorelånekarusellare" hur mycket räntor har ni betalat senaste 5- 10 åren och hur ser totala skulden ut? Lika sjukt som smslån.

Detta är lite om bakgrunden till funderingen, om man har båda sorternas lån med bra till halvbra ränta som man förhoppningsvis kan förhandla om ett år eller två hur ska man göra för att minimera det som måste betalas i räntor? Bankerna har dessutom olika sätt att hantera extra amorteringar, Remember kortar lånetiden men sänker inte månadsbeloppet, Nordax sänker beloppet, collector kan man justera belopp själv inom vissa ramar finns säkert fler varianter.

Om man samlar om för bättre ränta kan man ju ta kortare betaltid för att minska negativa effekter för annuniteten. 10 år, söker om efter ett år, söker då på 9. Eller kanske tom 8 om man tror man får busbra ränta

Det är iaf inte värt att betala av extra på ett anuitetslån eftersom det inte påverkar räntan, den är redan satt.
En extra inbetalning kan man nästan se som att man betalar av på den sista månadsbetalningen av lånet.

Krediter och lån med rakamortering är att prioritera i dessa fall.

På mitt Wästgöta på 10 år (300 000) gör skillnaden ca: 10 000 under hela perioden.
Månadsbetalning ~3440:- där mer än 50% är amortering
Hade det istället varit rak så hade jag betalt ungefär 1000 mer i månaden men räntan hade varit detsamma i början.
Men eftersom man betalar mer så blir ju skulden lägre och kostnaden för ränta sjunker ju snabbare.
Men på 10 år blir skillnaden ca: 10 000. Alltså inge jättesummor man förlorar på det, och man kommer dessutom billigare undan i början.

Så att man bara betalar räntor i början på ett annuitet vill jag nog inte hålla med om.

Om man samlar om för bättre ränta kan man ju ta kortare betaltid för att minska negativa effekter för annuniteten. 10 år, söker om efter ett år, söker då på 9. Eller kanske tom 8 om man tror man får busbra ränta
Om förutsättningarna finns för det så är det såklart bra men väldigt få här har de förutsättningarna. Det är väl snarare så att man hellre väljer annuitetslån då de inledningsvis har lägre månadskostnad och att så mycket kretsar runt just att få en lägre månadskostnad, inte läge tänka på följderna. Lite förvånad över ditt inlägg med tanke på ditt yrke. Annuitetslån som samlas gång på gång på gång är väl ett av skälen till att människor hamnar i knipa och slutar hos KFM.

På mitt Wästgöta på 10 år (300 000) gör skillnaden ca: 10 000 under hela perioden.
Månadsbetalning ~3440:- där mer än 50% är amortering
Hade det istället varit rak så hade jag betalt ungefär 1000 mer i månaden men räntan hade varit detsamma i början.
Men eftersom man betalar mer så blir ju skulden lägre och kostnaden för ränta sjunker ju snabbare.
Men på 10 år blir skillnaden ca: 10 000. Alltså inge jättesummor man förlorar på det, och man kommer dessutom billigare undan i början.

Så att man bara betalar räntor i början på ett annuitet vill jag nog inte hålla med om.
Ja så är det och jättebra för dig om du behåller lånet från början till slut och det blir det enligt din uträkning. Min poäng är att de flesta inte behåller sina lån hela låneperioden utan omförhandlar eller samlar på nytt, ofta i större lån, och då börjar man mer eller mindre om på noll eftersom kapitalskulden inte minskat då man nästan uteslutande betalar ränta i början.

Om förutsättningarna finns för det så är det såklart bra men väldigt få här har de förutsättningarna. Det är väl snarare så att man hellre väljer annuitetslån då de inledningsvis har lägre månadskostnad och att så mycket kretsar runt just att få en lägre månadskostnad, inte läge tänka på följderna. Lite förvånad över ditt inlägg med tanke på ditt yrke. Annuitetslån som samlas gång på gång på gång är väl ett av skälen till att människor hamnar i knipa och slutar hos KFM.

Ja det finns säkert folk som kommer till kfm pga det, jag har haft kontakt med 0 av dom vad jag vet. Det vanliga är arbetslöshet sjukdom eller skilsmässa, inte just speciellt annuitetslån. Brister betalningsförmågan är inte rak amortering bättre.
Förutsättningar för ett upplägg så är mycket beroende på om man skaffar nya andra lån och liknande, gör man inte det kan man efter ett par år ha ett lån med ganska låg ränta, håller man månadskostnaden någotsånär lika blir det då en ganska rask återbetalning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp