Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Totala skulden att betala

Hej. Har en fråga vad den totala skulden blir på detta lån. Lånesumma: 50 000 kr. Nominell årsränta: 20% , effektiv ränta 23,7%. Administrativ avgift: 19kr/månad. 12 återbetalningar. Står att det totalt ska kosta 55 997 kr på avtalet men är osäker om även den effektiva räntan plussas på den summan?

Hej. Har en fråga vad den totala skulden blir på detta lån. Lånesumma: 50 000 kr. Nominell årsränta: 20% , effektiv ränta 23,7%. Administrativ avgift: 19kr/månad. 12 återbetalningar. Står att det totalt ska kosta 55 997 kr på avtalet men är osäker om även den effektiva räntan plussas på den summan?
Alltså den effektiva räntan är nominell ränta + eventuella avgifter för lånet

Vilken lånegivare? Om lånet bara gäller under ett år bör de totala kostnader bli 50k x 23,7%. (61800), så mkt konstigt att det står 55k. Intressant att veta vilken lånegivare.

Vilken lånegivare? Om lånet bara gäller under ett år bör de totala kostnader bli 50k x 23,7%. (61800), så mkt konstigt att det står 55k. Intressant att veta vilken lånegivare.
Northmill kontokredit. Står så här på mitt avtal:
Prisexempel Vid kredit om 50.000 kr till 19,9 % årsränta (rörlig) under ett år med 12 återbetalningar, en uttagsavgift om 195 kr samt en
administrativ avgift om 19 kr per månad blir totalt belopp att återbetala 55.997 kr (4.667 kr per månad) och den effektiva räntan 23,7 %.

Är det alltså ännu mer vi talar om? Jösses, kostar det alltså mig 55 997:- + räntan 23,7% = 55997:- + 10 800 :- = 67 000 kr? Eller tolkar jag det fel nu?

Som många andra på forumet så hade jag ett spelmissbruk, så jag struntade i att läsa ränta hit och dit. Så därför undrar den exakta summan så jag kan planera hur mycket av lönen jag ska lägga på lånet framöver.

Man betalar väl av lånet under tiden, din beräkning stämmer om man lånar ett år och inte betalar månadsvis, utan allt efter 12 månader.
Som regel amortera man lite varje månad och då minskar kapitalet som ränteberäknas

Enligt min Excel blir det ungefär så här uppdelat på 12 betalningar.
De kan beräknat räntan utifrån (20%/365 dagar)*antalet dagar i månaden
Jag gjorde det enklare och bara delande årsränta med 12 men det viktiga är att räntan baseras på aktuell skuld och inte på ursprungliga skulden så därför sjunker räntan i takt med avbetalningarna.
1644043569594.png

Jag gjorde det enklare och bara delande årsränta med 12 men det viktiga är att räntan baseras på aktuell skuld och inte på ursprungliga skulden så därför sjunker räntan i takt med avbetalningarna.
Visa bilaga 2185

Är det rak amortering då, och inte annuitet?

Man betalar väl av lånet under tiden, din beräkning stämmer om man lånar ett år och inte betalar månadsvis, utan allt efter 12 månader.
Som regel amortera man lite varje månad och då minskar kapitalet som ränteberäknas
Såklart, helt rätt.

Är det rak amortering då, och inte annuitet?
Väldigt liten skillnad mellan rak och annuitetslån för totalbeloppet. Finns en fin kalkyl man kan använda:

Visa bilaga 2185
Tack för era svar! Så om jag väljer att extra amortera, säg att jag betalar 10 000+10 000:- de kommande två månaderna då minskas alltså totalsumman att betala, då räntan beräknas på totalsumman?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp