Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tjänstebil o löneutmätning ?

Jag har löneutmätning och förmånsbil. Förbehållsbeloppet du får behålla är vad du får ut i plånboken.

Bilen betalar du ju endast skatt på och alltså inget nettoavdrag.
Men nettoavdrag som en del har får man väl helt enkelt stå för och betala med oförändrat förbehållsbelopp.

Alltså det kan bli tufft ekonomiskt. När jag byter bil nästa gång är nettoavdragen uppe i runt 2500 på nästan alla modeller men bruttopåslaget är minskat med samma belopp.

Inga konstigheter att ha de så?
Jag fick mitt beslut om löneutmätning precis, bilen jag har nu har ett bruttopåslag på 4800:- och nettoavdrag 500:- jag kommer få "stå för" nettoavdraget från mitt förbehållsbelopp, de räknar bort skatten från det utmätningsbara beloppet.

Inte för mig :) annat om man har netto avdrag
Har man "råd" med nettoavdraget är det ju inga konstigheter.

Men de fråga mig lite om bilen när jag ringde dem om en annan detalj.

Förklara då att den behövs i tjänsten då fråga hon inte mer.

Nettoavdrag? Det har man väl inte på tjänste/förmånsbil?

Med tjänstebil har du inga kostnader alls.

Men förmånsbil kan du ha det. (Jag har, så jag vet 100% säkert)

En tjänstebil körs bara i tjänsten och får inte användas för privata resor (det fuskas ju säkert en hel del och det är nog varför folk inte förstår skillnaden.)

En förmånsbil får du använda privat men får då betala ett förmånsbelopp för det, alltså skatta för värdet av förmånen. Genom ett "på pappret bara bruttopåslag på lönen.

Sen kan man om man väljer egna tillbehör eller om man har extrautrustning betala nettoavdrag.

Det man betalar netto dras av från bruttopåslaget. (Ologiskt men så är det)

Så har bilen ett förmånsvärde på 3500 och jag betalar 500 netto så sänks bruttopåslaget till 3000:-

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp