Feltänk av mig. Blandade ihop e-faktura med autogiro.Ändra betaldatum på autogiro är nog inget man fixar själv. Och med då pass kort varsel som det är är det osäkert om det får någon större effekt.
Så länge du hittar och betalar på rätt OCR nummer till månadens faktura är det lugnt. Ibland kan det finnas 2 OCR nummer, en för månadens faktura och ett OCR nummer som man kan använda för extra amortering på lånet när som helst. Bland annat Avida har det. Jag har gjort så tidigare i december att jag betalat in några räkningar tidigare och flyttat bort övriga pengar sen för att undvika autogirodragningen. Så man är säker att betalningen registreras på denna sida av året för nästa års återbäring, istället för året efter, även om beloppet för återbäringen är samma.Mitt Resurs-blanco dras med 5500 kr den 29:e. Jag funderar på att betala in den redan idag. Men om jag ser till att inte ha pengar på kontot som det dras från den 29:e så har jag alltså redan betalat månadens ränta/amortering? Det finns inte risk att de väljer att betrakta det som en simpel extraamortering och skickar sura brev (med extra avgifter) om att jag inte har betalat månadens faktura när det inte finns något att dra den 29:e?
Mjo, att krångla till saker i onödan är vissas paradgrenJösses...
Samtidigt har jag precis fått denna av någon på forumet nyligen som fått mail tidigare om det, där borgenärer själva går ut och tipsar om när betalningen ska vara inne senast så att man får årets ränteavdrag och tillbaka på skatteåterbäringen snart.Kolla transaktioner och historik. Jag har 2 lån där räntan dras den 1.a och 12:e. Månaden efter betalningen. Så för min del får jag ändå ingen ränta denna månaden för decembers inbetalningar

Har man andra saker på autogiro som dra samtidigt blir det ännu mer jobb innan man fått ordning på allt.Hålla på och fippla med när det ska dras känns som ett osunt beteende. De få pengar som sparas på att eventuellt ändra på dragningen gör varken till eller från när nån har problem med allt för mycket lån.
Att man ens orkar lägga så mycket tid och text på dessa ” råd” är nästan på gränsen till ett manisk beteende.
Låt det vara bara är mitt råd.