Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tips för att samla många lån och krediter – vad ska jag göra?

Hej,
Jag har inte mindre än 11 lån och krediter.
Tänkte fråga om tips, var man ska vända sig med detta. Har pratat med en skuldrådgivare men fick inte mycket ur den disskutionen.
Så, här kommer det.
Nordea 13500:- rak amortering
Collector 29933:- 7.9%
Collector 404540:- 10.05%
Medmera 37245:- 9.63%
Medmera 8564:- 9.63%
Qliro 8811:- 21%
Klarna 21003:- 21%
Seb 18904:- 14.64:-
American express 55002:- 22%
Entercard 29327:- 13.8%
CSN 127045:-
Så tot med CSN 755893:-
626 858:- utan CSN
Min månads kostnad för dessa lån ligger på 15867:-
Inkomst ca 650.000:-
3.2 i score enligt Kreddy.
Senaste UC 1 år sen.
Vad tror ni är bästa plan för mig, äger inget av värde flyttar till mindre boende snart för att få ner kostnaderna.
Min partner är ej kreditvärdig, men han är på bättringsvägen. Så jag har ingen medsökande så att säga.
Finns det någon som skulle bevilja ett så stort samlingslån? Jag har inga betalningsanmärkningar och som sagt inte lånat på ett år förutom att utnyttjat vissa krediter då såklart.
Är det ridå och nattsvart här eller vad tror ni?

Kort svar nu bara. Om jag vore du så skulle jag satsa på ett samlingslån längre fram, men fram till dess jobba järnet på att få bort antalet krediter med den så kallade snöbollsmetoden. Skulle du lyckas få ett samlingslån nu vore det till värdelös ränta ändå.

Snöbollsmetoden innebär att du satsar allt du kan på att amortera bort ditt minsta lån först (Qliro) och betalar "minsta möjliga" på de övriga. Ös in allt du bara förmår extra tills du fått bort det. Sen ger du dig på Medmera och nu kan du ju också slänga in pengarna du tidigare betalat till Qliro. Sen Nordea (nu börjar ju snöbollen växa med pengar 'från" både Qliro och Nordea) osv

Toppen med flytt (jag tog samma beslut förra sommaren). Det ger ju massa fina pengar till snöbollen. Fundera också på tex extrajobb, att sälja av saker, att säga upp abbonemang osv (jag insåg tex för några månader sedan att jag inte behöver fast bredband i lägenheten). Varenda krona in gör skillnad så länge den går till amorteringar :)

Tack för svar Gaston.
Det är en bra idé du föreslår här.
Problemet som jag upplever det är att där finns inte så mycket pengar kvar att lägga krut på de små, jag förstår absolut tanken. Alla lånen behöver betalas och då är det svårt att skjuta till extra på det lilla.
Förhoppningsvis så kommer det finnas nån extra tusenlapp över efter flytten och då fungerar det.
Bra inlägg!

För övrigt, är det någon som tror att ett samlingslån skulle kunna vara möjligt?
Vilken bank skulle man då vända sig till, min tanke är att tala med en person på banken och förklara ovanstående innan man eventuellt skulle ansöka.

Du skulle ju eventuellt kunna samla säg 500 K på lite sikt. Men tror det är svårt nu med 3.2 hos UC. Egentligen är du ju inte så sjukt högt belånad i förhållande till inkomst (allt är ju relativt, men många här är ännu högre belånade). Så skulle du kunna få ner betyget genom att få bort massa små krediter så skulle du tveklöst ha en chans till det. Men förstår problematiken att det är tight och svårt att amortera extra. Men ofta går det att få in extra pengar om man verkligen funderar/försöker. Ett extrajobb där, att sälja något där, att säga upp ett abbonemang där osv. Men jag har förstås ingen aning om hur er vardag ser ut och vilka möjligheter som finns men du tjänar ju väldigt bra så jag tänker att det kanske kan finnas lite utrymme för extra amortering utan att rasera hela tillvaron med lite små justeringar här och där.:). Dina minsta lån är ju egentligen väldigt små.

Du skulle ju eventuellt kunna samla säg 500 K på lite sikt. Men tror det är svårt nu med 3.2 hos UC. Egentligen är du ju inte så sjukt högt belånad i förhållande till inkomst (allt är ju relativt, men många här är ännu högre belånade). Så skulle du kunna få ner betyget genom att få bort massa små krediter så skulle du tveklöst ha en chans till det. Men förstår problematiken att det är tight och svårt att amortera extra. Men ofta går det att få in extra pengar om man verkligen funderar/försöker. Ett extrajobb där, att sälja något där, att säga upp ett abbonemang där osv. Men jag har förstås ingen aning om hur er vardag ser ut och vilka möjligheter som finns men du tjänar ju väldigt bra så jag tänker att det kanske kan finnas lite utrymme för extra amortering utan att rasera hela tillvaron med lite små justeringar här och där.:). Dina minsta lån är ju egentligen väldigt små.
Kloka ord. Jag vet ju att du har rätt, bara till att fortsätta kämpa och inte trillade dit igen.

Tack för ditt svar. Jag har inget direkt jag kan sälja. Jobbar heltid idag med två barn i hushållet. Men dina tips har verkligen fått mig att fundera kring olika senario. Och det verkar bra. Ska prata med mina långivare och se vad jag kan göra på de största lånen för att betala av de minsta först. Tack igen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp