Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tips angående samlingslån

Hej! Ska försöka sammanfatta mig så kort jag kan. Jag har två gamla skulder som förstör ganska mycket för mig. Jag har nu blivit beviljad ett samlingslån hos Nystart finans vilket skulle hjälpa mig väldigt mycket. Problemet är att den ena skulden är i grunden en norsk skuld som sedan blivit flyttad till Kredinor i Sverige och under tiden jag har ansökt om samlingslån och väntat på svar har den blivit tillbaka flyttad till något inkassobolag i Norge. Fick då till svar av Nystart finans att dom inte kan hjälpa mig med den då dom behöver ett svenskt kontonummer och OCR-nummer för att lösa skulden.

Finns det något sätt att lösa detta? Finns det någon annanstans man kan få ett samlingslån trots gamla betalningsanmärkningar som kan lösa en utländsk skuld? Kan jag låna pengarna en kort tid av någon jag känner och så löser Nystart finans det därefter? Kan Bank Norwegian (i Norge som jag från början hade skulden hos innan det gick till inkasso) hjälpa mig tro? Det är inga större summor det handlar om egentligen men jag har inte möjlighet att få hjälp av någon jag känner.

Kanske är detta dumma frågor men jag har dålig koll och vill gärna lösa detta. Hoppas någon vet mer än mig och kan hjälpa mig!

En dum fråga, om skulden är och drivs från Norge - kan du inte bara skita i det tills dom flyttar indrivningen till ett svenskt inkasso?

En annan reflektion, nu vet vi inte hur illa detta är för din vardag men jag avråder starkt att ha att göra med nystart finans.

En dum fråga, om skulden är och drivs från Norge - kan du inte bara skita i det tills dom flyttar indrivningen till ett svenskt inkasso?

En annan reflektion, nu vet vi inte hur illa detta är för din vardag men jag avråder starkt att ha att göra med nystart finans.
Jag vet inte vad som händer om jag skiter i den? Den har ju som sagt redan varit hos inkasso i Sverige nyligen, vet inte varför den hamnade i Norge igen. Men oavsett vill jag ju inte hamna hos kronofogden nu när jag äntligen bara har några månader med betalningsanmärkningar kvar efter flera års ekonomitrubbel.

Vad är din erfarenhet av Nystart finans eftersom du starkt avråder dom?

Vad är din erfarenhet av Nystart finans eftersom du starkt avråder dom?
Jag hade ett lån på "bara" 60' och på 2 år hade jag amorterat bort kanske 1000kr. Man amortera väldigt lite trots den höga månadskostnaden (var runt 1200kr i mitt fall varav 900-1000kr var ren ränta).

Sen finns det massor av trådar här på forumet hur dom beter sig mot folk.

Tänk att många låneinstitut har annuitetslån. Dvs du betalar räntan i början av låneperioden. Ju längre tiden går, ju större blir amorteringen och lägre räntebeloppet.
Om man har ett lån med Rak amortering betalar man lika mycket ränta och amortering varje månad.

Tänk att många låneinstitut har annuitetslån. Dvs du betalar räntan i början av låneperioden. Ju längre tiden går, ju större blir amorteringen och lägre räntebeloppet.
Om man har ett lån med Rak amortering betalar man lika mycket ränta och amortering varje månad.
Det med annuitetslån. Om man betalar en större summa än själva fakturan, betalar man då fortfarande bara ränta eller amorterar man snabbare då?

Om du har en kredit och får en faktura varje månad är det annorlunda. Betala då helst hela det nyttjade beloppet.
Kolla med den kreditgivare hur de löser det när du betalar mer än det fakturerade beloppet.

Om du har en kredit och får en faktura varje månad är det annorlunda. Betala då helst hela det nyttjade beloppet.
Kolla med den kreditgivare hur de löser det när du betalar mer än det fakturerade beloppet.
Det handlar om lån från Remember, inte kredit. Handlar om 45 000 kr på 6 år. Enligt avbetalningsplanen så kommer jag i princip betala bara ränta i början. Om jag nu betalar en större summa kommer jag amortera mer eler betalar jag ränta?

Det handlar om lån från Remember, inte kredit. Handlar om 45 000 kr på 6 år. Enligt avbetalningsplanen så kommer jag i princip betala bara ränta i början. Om jag nu betalar en större summa kommer jag amortera mer eler betalar jag ränta?
Generellt brukar extra inbetalningar gå mot amortering.

Sedan är det viktigt att du aviserar att du betalar mer än det som står på fakturan. Stor risk att det inte registreras korrekt. Dvs bolaget kan välja se det som förskotts betalning av nästa faktura. Vill du amortera mera, ange det innan du betalar. Eller som jag skrev innan, kolla med remember om det är ok att amortera mera på månadsfakturan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp