Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tingsrätten, uppsagt lån vad händer?

Jag har märkt att många förtag har gett upp KF och skickar till tingsrätten istället.
Lite mer "skrämmande" tror dom!
Dyrare för dig som har lånet. Men det är inte så farligt. Man hamnar i brottsregistret men va då? De gäller ju en betalning? Hur många i Sverige idag har inte problem med att betala sina räkningar?

Hur mkt dyrare ca blir det?

Vet du också ungefär hur lång handläggningstiden är?

Hur mkt dyrare ca blir det?

Vet du också ungefär hur lång handläggningstiden är?
Har haft 5st nu. Det går ganska fort hela processen. Om du erkänner skuld och skriver att du vill ha en avbetalaningsplan.
De flesta förtag tog ut 2500-3000 i juridiska kostnader. Ett företag 15100 kr. Detta ifrågasatte jag då alla andra hade högst 3000 kr.
Men då erkände jag skuld och processen blev kort. Så fort tingsrätten fått in betalningen för stämningsansökan går de fort,
I ett fall tog det 6 dagar från det att tingsrätten fått inbetalningen för stämningsansökan tills jag fick domen med posten. Så mellan 7-14 dagar om man erkänner skuld

Jag har märkt att många förtag har gett upp KF och skickar till tingsrätten istället.
Dyrare för dig som har lånet. Men det är inte så farligt. Man hamnar i brottsregistret men va då? De gäller ju en betalning? Hur många i Sverige idag har inte problem med att betala sina räkningar?

Brottsregistret är det väl ändå inte, den här typen av ärenden kategoriseras som tvistemål.

Tvistemål hamnar inte i belastningsregister. Se nedan. Däremot hamnar alla domar på lexbase, det kan även vara domar om vårdnadstvist etc så många svenskar finns nog där.

Enligt lag ansvarar Polismyndigheten för belastningsregistret och misstankeregistret. Dessa register innehåller uppgifter om den som fått påföljder för brott och som är skäligen misstänkt för brott.

Hej,
Kan du nämna bolagen du vet gör det? Så man vet vilka man skall åtminstone försöka prioritera

Lite ovanligt:

http://plexia.se/terms.aspx
9. Information om förenklad delgivning
När Plexia Finans AB delger beslut kan förenklad delgivning komma att användas. Förenklad delgivning kommer bland annat att användas i ärenden om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och stämningsansökningar till domstol. Förenklad delgivning innbär att Plexia Finans AB först skickar den handling som ska delges och nästa dag skickar ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats. Vid förenklad delgivning behöver mottagaren inte skicka in något bevis på att handlingen har mottagits
För att vara säker på att delgivningsmottagaren får avsedd information skickar Plexia Finans AB ut två e-mail. Mailen skickas till den mail-adress som aktiveringsmeddelandet aktiverats igenom. En förutsättning för att använda förenklad delgivning är att delgivningsmottagaren har fått information om att delgivningssättet kan komma att användas. Delgivningsmottagaren anses delgiven när två veckor har förflutit från det att handlingen skickades

Lite ovanligt:

http://plexia.se/terms.aspx
9. Information om förenklad delgivning
När Plexia Finans AB delger beslut kan förenklad delgivning komma att användas. Förenklad delgivning kommer bland annat att användas i ärenden om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten och stämningsansökningar till domstol. Förenklad delgivning innbär att Plexia Finans AB först skickar den handling som ska delges och nästa dag skickar ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats. Vid förenklad delgivning behöver mottagaren inte skicka in något bevis på att handlingen har mottagits
För att vara säker på att delgivningsmottagaren får avsedd information skickar Plexia Finans AB ut två e-mail. Mailen skickas till den mail-adress som aktiveringsmeddelandet aktiverats igenom. En förutsättning för att använda förenklad delgivning är att delgivningsmottagaren har fått information om att delgivningssättet kan komma att användas. Delgivningsmottagaren anses delgiven när två veckor har förflutit från det att handlingen skickades
Plexia skriver som om det är deras rutiner. Men det är så tingsrätten jobbar.
Jag fick först ett meddelande från tingsrätten att plexia stämt mig, sen fick jag ett brev för kontroll att jag fått stämningsansökan som jag skulle kvittera och skicka in alternativt mejla eller ringa in. Och i brevet från tingsrätten står det att efter två veckor förväntar man att mottagaren fått informationen. De har ju bara kopierat av tingsrättens tillvägagångssätt. Ska de ha egna rättegångar nu med?!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp