Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tingsrätt-kronofogden

Om en skuld skickas tillbaka till kronofogden av tingsrätt, vad händer då?

Då kommer polisen och hämtar dig och du ställs inför rätta..........

Hehe nej då, du kommer få ett brev hem från tingsrätten där dom vill ha svaromål/yttrande till den stämning som är inlämnad. Och med yttrande vill dom veta om du medger eller motsätter dig deras yrkande.

Då kommer polisen och hämtar dig och du ställs inför rätta..........

Hehe nej då, du kommer få ett brev hem från tingsrätten där dom vill ha svaromål/yttrande till den stämning som är inlämnad. Och med yttrande vill dom veta om du medger eller motsätter dig deras yrkande.

Du missuppfattar!! Ärendet har varit i tingsrätt, har medgett skuld, tingsrätt anser sig inte kunna döma. Ärendet skickas tillbaka till kronofogden. Vad händer nu?

Låter ju konstigt att dom inte kan döma oftast blir det en dom oavsett antingen i form av tredskodom eller en dom där du anser dig skyldig att betala det vill säga att du medgett skulden
Gör du inte upp något med sökanden går ju skulden till Kfm där de driver in skulden via utmätning
Så ta kontakt med sökanden

Menar du att de har skrivit i domen att de inte kan döma trots att du medgivit skuld? Den var ny! Verkar som att tingsnotarien anser att kärandens krav på dig inte är rimliga.

Ett klarläggande. Detta svar fick jag för 1 månad sedan.

Om du medger en skuld i tingsrätten så skapas en exkutionstitel. Genom denna kan de du är skyldig pengar lämna in skulden för indrivning till kfm.

Har du inte haft en dagställning skuld, statlig eller genom dom(samma som nu) på 18 månader så kommer du att hamna inom sekretess. Får du en till inom kort så kommer din gamla(den inom sekretess) och den nya att synas.

Detta svar fick jag av kfm. Jag ifrågasatte självklart detta med hänvisning till jag har 20 dagar på mig att överklaga till hovrätten och att den därmed inte vinner laga kraft inom 20 dagar, dvs blir utmätningsbar.

Korrekt sa hon då. MEN nu är det så att kärande har rätt att skicka in domen till oss med vändande post och då många smsaktörer gör detta då de i te är intresserade av några uppgörelser överlag så hamnar du i systemet och genom detta får du en anmärkning.

Om du sedan överklagar och vinner in hovrätten så rensar vi ditt register men detta blir ju i ditt fall inte aktuellt då du är skyldig personen pengar.

Jag trodde inte att en dom kunde bli en anmärkning om man betalar inom de datum kfm utfäster på brevet - Du har en skuld till oss men tydligen är det så iom att de skickar in ärenden innan det finner laga kraft.

Har någon en helt annan erfarenhet så sög gärna detta då jag tycker man hör olika.

Enklast är ju att ta en titt på er UC.

Jag har haft 5-6 ärenden hos Tinget som blev Dom.
Ingen anmärkning har registrerats.

Du kan ha 100 domar pga skulder hos tingsrätten men har alla dina 5-6 domar gått tillbaka till kfm eller har du nått en uppgörelse med kärande efter dom?

Jag har haft 5-6 ärenden hos Tinget som blev Dom.
Ingen anmärkning har registrerats.

Har dina domar/utslag i tingsrätt renderat i att kärande användt sin exekutionstitel och skickat tillbaka den till kronofogden?

Om så är fallet förklara gärna hur gången var från början till slut.

Svara gärna på detta då det verkar vara väldigt oklart och tidigare svar stämmer inte inte överens med kronofogdens kundtjänst upplyser om. Det är bra att vi får klarhet i detta då det är oerhört viktigt!

Senast ändrad:
För mig har det varit så här : Efter att en DOM utfärdats av tingsrätten så skickas det tillbaka till kronofogden (med förutsättning att jag INTE fått avbetalningsplan direkt efter DOM). Jag har senare fått brev av Kronofogden: "Skuld att betala". För mig har det gått så långt nu så jag har fått historiskt skuldsaldo och mina ärenden som inte betalas läggs på hög under skuldsaldo. Jag har inte fått en enda anmärkning av tingsrättens Domar.... Jag får tillbaka 25,000 på skatten nu vilket nollar mitt skuldsaldo och jag slipper utmätning. Inga anmärkningar registrerade än men historiskt skuldsaldo som försvinner om 24månader.

För mig har det varit så här : Efter att en DOM utfärdats av tingsrätten så skickas det tillbaka till kronofogden (med förutsättning att jag INTE fått avbetalningsplan direkt efter DOM). Jag har senare fått brev av Kronofogden: "Skuld att betala". För mig har det gått så långt nu så jag har fått historiskt skuldsaldo och mina ärenden som inte betalas läggs på hög under skuldsaldo. Jag har inte fått en enda anmärkning av tingsrättens Domar.... Jag får tillbaka 25,000 på skatten nu vilket nollar mitt skuldsaldo och jag slipper utmätning. Inga anmärkningar registrerade än men historiskt skuldsaldo som försvinner om 24månader.

Tack för du tog dig tid att svara. Det blir då mycket bättre om folk redogör hur det fick till. Du har fått en historiskt skuldsaldo för att du inte lyckats betala skulderna/skulden inom 1 månad och den ligger i 12 månader. så långt är jag med.

Att du inte fått en anmärkning/anmärkningar är nu enligt två st på kundtjänst helt emot vad som gäller. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att jag har lyckats pricka två "vi läser ur samma informationsblad som även du kan hitta på kronofogden.se. " det är inte kronofogden som beslutar om anmärkningar utan UC" ja ni känner igen mantrat... De har alltså ingen koll alls! Egentligen är detta logiskt. Jag menar säg att du blir dömd ATG betala skadestånd till 2 personer efter en blöt och olycklig kväll.

Enligt dessa två personer så betyder det tre betalningssnmärkningar om de väljer att skicka domen med vändande post. Då jag nu får tre anmärkningar så kommer jag inte kunna gå till banken och låna till skadeståndet( 3 betalningssanmärkningar, banken ser det som värre än själva upprinnelsen till anmärkningarna) och efter trettio dagar blir jag utmätt av kronofogden!

Nu hör ju själva, detta är ju helt orimligt!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp