Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tillsvidareanställd - få ut semesterdagar i pengar?

Tjena.
Är i en riktigt svår situation, inte med lån utan med boende. Undrar om det finns någon lag eller liknande som helt och hållet utesluter möjligheten att få ut intjänade semesterdagar I ersättning istället, nu under intjännande året?
Visst kan jag fråga lönekontoret men vill inte se helt korkad ut om det är super uppenbart att det inte går.
Mvh

Beror helt och hållet på företagets rutiner. Vissa godkänner å vissa inte så tyvärr omöjligt att svara på. Det viktigaste först men vilket brytdatum har ditt företag flr semesteråret ?

Beror helt och hållet på företagets rutiner. Vissa godkänner å vissa inte så tyvärr omöjligt att svara på. Det viktigaste först men vilket brytdatum har ditt företag flr semesteråret ?
Bolaget hade godkänt det de har jag ingen tvivel om, tänker om de är någon annan lag eller regel som säger emot. Dålig på datum men med oktober lön kommer jag ha tjänat in 15 dagar

Jag har förr sålt semesterdagar. Man har 12% semesterersättning i form av betalda semesterdagar och semesterlön.

På många företag så ska man dock ta ut minst X antal semesterdagar. Men jag vet att på vissa ställen om man frågar lönekontoret så får man ta sina 12% i pengar istället.

Jag har förr sålt semesterdagar. Man har 12% semesterersättning i form av betalda semesterdagar och semesterlön.

På många företag så ska man dock ta ut minst X antal semesterdagar. Men jag vet att på vissa ställen om man frågar lönekontoret så får man ta sina 12% i pengar istället.
Under intjänande årets gång? Eller är det efter semesterperioden? Hade behövt ta ut samtliga 15 dagar denna månaden.. förstår att de är försent oavsett men iallafall till nästa månad

Under intjänande årets gång? Eller är det efter semesterperioden? Hade behövt ta ut samtliga 15 dagar denna månaden.. förstår att de är försent oavsett men iallafall till nästa månad
Maila och fråga ditt lönekontor. Vet inte svaret då det är så olika från arbetsplats till arbetsplats.

Hej Lönekontoret,

Namn:
Anställningsnummer:

Jag har idag 15 semesterdagar som inte är nyttjade och jag är i behov av lite extra kapital här i slutet på året. Jag vet att semestersättningen ligger på 12%.

Men eftersom jag är i mer behov av pengar just nu då jag ska flytta än semesterdagar så tänkte jag kika med er ifall det är möjligt att ta ut dessa dagar i pengar istället på nästa lön.

Skulle vara tacksam om ni kan kolla på detta och återkoppla.

Trevlig fortsättning så länge!

Med Vänlig Hälsning,

Senast ändrad:
Många jobb låter dig inte ta ut semester i pengar som du ska ha detta år men sparade sedan tidigare kan gå betydligt lättare.
Gäller säkert inte alla företag heller men är relativt vanligt att nya semesterdagar släpps i april så innan dess har du tekniskt sätt inga dagar att ta ut då dem inte blir tillgängliga förrens april

Många jobb låter dig inte ta ut semester i pengar som du ska ha detta år men sparade sedan tidigare kan gå betydligt lättare.
Gäller säkert inte alla företag heller men är relativt vanligt att nya semesterdagar släpps i april så innan dess har du tekniskt sätt inga dagar att ta ut då dem inte blir tillgängliga förrens april
Ibland kan det vara shysst folk också. Så var det för mig.

Fick svar något i stil med det du sa. Men vi gör ett undantag denna gång.

Nä tänker detta också. Men har ändå arbetat här i 5 år och fick från timanställning till fastanatällning under corona pandemin då allt var svajigt med ekonomin för bolaget (dom väntade med min fastanatällning pga detta) men satte mig och pratade med en av cheferna och förklarade min situation (behövde då en fast anställning för ett samlingslån) och dagen efter skrev vi tillsvidare kontrakt. Så har ändå en bra känsla av att dom hade hjälpt mig med detta OM det nu inte är någon lag eller regel som sätter stopp

Tjena.
Är i en riktigt svår situation, inte med lån utan med boende. Undrar om det finns någon lag eller liknande som helt och hållet utesluter möjligheten att få ut intjänade semesterdagar I ersättning istället, nu under intjännande året?
Visst kan jag fråga lönekontoret men vill inte se helt korkad ut om det är super uppenbart att det inte går.
Mvh
Semesterlagen säger att du måste minst ha tagit ut 20 dagars semesterledigt under året så dessa kan du inte få i pengar. Har du däremot tagit ut det som lagen säger så och du har sparade dagar så ska du kunna ta ut dessa i pengar. Så är det iaf i kommunen där jag jobbar. Har "sålt" semesterdagar som jag fått ut i pengar. Brukar oxå alltid få ut semesterdagar i pengar m februarilönen då jag dels har max sparade dagar o aldrig tar ut alla dagar jag får. Tar dock alltid ut det lagen kräver.
Om/när jag sålt semesterdagar måste chefen godkänna det o skicka begäran till lönekontoret. Jag kan inte begära det direkt från löne. Så funkar det här iaf.
Men jag tänker att prata m din chef el lönekontoret o förklara läget.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp