Äntligen - Grattis!Finns en risk att en del av mitt bolån också saneras bort. Värdering ska göras som sagt och är lånet högre än marknadsvärdet så saneras skillnaden?

Tvärtom vaÄntligen - Grattis!
Det stämmer ënligt vad jag läst. Om bostaden är värd ex 50.000 kr mer än storleken på lånet så kan 50.000 kr saneras bort från bolånet.

Givetvis, typo av mig hahaTvärtom va![]()
Osäker på hur stor värdeskillnad man faktiskt sanerar bort. 50k låter inte som något man hade brytt sig om. Men jag vet inte.Äntligen - Grattis!
Det stämmer ënligt vad jag läst. Om storleken på lånet är 50.000 kr mer än bostadens värde så kan 50.000 kr saneras bort från bolånet.
Har 1 exempel: Här räckte 12.000 i värdeskillnad för att saneras bort.Osäker på hur stor värdeskillnad man faktiskt sanerar bort. 50k låter inte som något man hade brytt sig om. Men jag vet inte.
Jag vet inte iheller när det faktiskt "saneras" betalar jag fullt ut i 5 år och sen stryks magiskt något? Eller gör dem det redan nu?
Återstår att se, värdering bokad nästa vecka. Så det är ju först därefter handläggaren tar beslut på det tänker jag.
"Där ser man, då blir det spännande att se vad jag får värdering nästa vecka. Har lån på 885k men tror inte värdet är över 700k idag.Har 1 exempel: Här räckte 12.000 i värdeskillnad för att saneras bort.
https://www.xn--lnforum-exa.se/thre...on-mer-som-känner-likadant.28779/#post-473467
"Kfm värderade huset till 600 000 och vi har lån på ca 612000. Så det är inte mycket det handlar om. Ca12000 vill kfm ska ingå i saneringen nu då"
Ja, hoppas att det blir så när lånet är så pass mycket större än värdet på bostaden. Skönt om man verkligen kommer ikapp ekonomiskt när man är klar.Där ser man, då blir det spännande att se vad jag får värdering nästa vecka. Har lån på 885k men tror inte värdet är över 700k idag.
Men om man är två på bolånet, och en del saneras bort, så minskar väl inte det totala bolånet? Bara att ditt betalningsansvar för den delen försvinner. Partnern blir väl således betlningsansvarig för en större del? Rätta mig om jag har fel!Äntligen - Grattis!
Det stämmer ënligt vad jag läst. Om storleken på lånet är 50.000 kr mer än bostadens värde så kan 50.000 kr saneras bort från bolånet.