Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tillbaka på skatten - var minskar jag månadskostnaden mest?

Jag räknar med att få tillbaka minst 15 000 kronor, vilket i år oavkortat får gå till att betala på lån.
Har en liten konstig fråga. Vissa långivare sänker ju månadskostnaden om man gör en större inbetalning. Det jag undrar är på vilken typ av lån jag ska prioritera för att få ner min månadskostnad så mycket möjligt.
Är det de lån där man har betalat av förhållandevis mycket ränta (man betalar ju ofta mest ränta från start).
Mindre lån med ganska lång löptid?
Relativt nytagna stora lån med dålig ränta? (borde ju inte göra så mycket på månadskostnaden, tänker jag).
Min första tanke är Forex (har drygt 110 000 kronor kvar, ursprunglig skuld 300). Månadskostnad 2100. Rätt tänkt?

Rent krasst minskar väl en sådan inbetalning inte din månadskostnad alls?

Jag hade nog testat snöbollsmetoden i ditt läge, det lär göra mest för månadskostnaden och sen ge utrymme att fortsätta förbättra läget.

Rent krasst minskar väl en sådan inbetalning inte din månadskostnad alls?

Jag hade nog testat snöbollsmetoden i ditt läge, det lär göra mest för månadskostnaden och sen ge utrymme att fortsätta förbättra läget.

Jo, det gör det. Både Forex, Nordax (om man amorterar mer än 3x månadskostnaden), re:member (numera( och säkert några till sänker månadsbeloppet vid extraamorteringar.

Jo, det gör det. Både Forex, Nordax (om man amorterar mer än 3x månadskostnaden), re:member (numera( och säkert några till sänker månadsbeloppet vid extraamorteringar.

Ok. Men då behåller man alltså antalet betalningstillfällen istället?

Ja, Nordax minskar, men inte jättemycket om man har hög ränta och stort belopp. Vet inte vilka lån du har och hur mycket osv men Forex är väl ett säkert kort om de har rak amortering fortfarande? Jag vet att de åtminstone haft det.

Remember sänker också, men av vad jag läst här så förlängs betalningstiden ändå och då betalar man ändå ränta några månader till, om än rätt så lite. Det är en djungel det där, då de gör lite olika.
Är du ute efter högsta sänkningen/månad tål det att räknas på. Jag ska göra likadant med min återbäring, peta in det oavkortat på något av blancolånen. Tyvärr får jag vänta på pengarna tills augusti, men de är välkomna när de än kommer.

Jag kollade över detta förra deklarationen och Forex sänker men det blev väldigt lite skillnad i mån iom beloppet är rätt stort. Jag hade ungefär samma utgångspunkt som du.

det jag kommit fram till är att för att få ner månkostnad gör man klokt i att betala av andra krediter som ex kreditkort, betalkoll, klarna, Ferratum osv som inte brukar vara riktigt så höga. Det är iaf där jag fått dom riktigt bra månadssänkningarna. Hållt på med just den biten ett tag och kommit till en ganska bra sits om man tänker på den lånesumman jag ändå har.

har du några sådana?

Om du kan släcka något helt så gör det. De pengarna du la på det släckta lånet lägger du sedan varje månad in i
A) det med högst ränta för att spara så mycket pengar som möjligt eller,
B) det minsta lånet så du kan släcka detta också och sedan fortsätta rulla snöbollen tills hela amorteringen läggs på det största lånet

Om du kan släcka något helt så gör det. De pengarna du la på det släckta lånet lägger du sedan varje månad in i
A) det med högst ränta för att spara så mycket pengar som möjligt eller,
B) det minsta lånet så du kan släcka detta också och sedan fortsätta rulla snöbollen tills hela amorteringen läggs på det största lånet

Jag är lite seg i huvudet men tjänar man verkligen mycket på metod A?
Förstår att det beror på hur mycket man betalar in men säg att jag betalar in 10 000 en mån på ett lån med hög ränta som är på 250 000. Tjänar jag på det eller äter räntan upp det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp