Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tillåtet att ta UC vid följande scenario?

När du gör så måste du vara tydlig, helt övertydlig.

Typ så här:

Hej, jag undrar vad tror ni tror om mina möjligheter att få låna X-summa hos er?
Här är utdrag från min UC.

OBS! TA ABSOLUT INTE EN UC UPPLYSNING PÅ MIG, JAG VILL BARA HA INFO VAD NI UPPSKATTAR MIN CHANS TILL OM DET ÄR VÄRT ATT SÖKA ELLER EJ!!! NI HAR INTE TILLÅTELSE ATT TA EN UC UTAN ATT FRÅGA MIG FÖRST!
Men man måste väl få kolla sina möjligheter med dom förutsättningar man har vad är konstigt med det! Sen kan dom ta upplysning men förutsättningar först precis som vi frågar varandra här ibland!
Ofta frågor om det och vad andra tror!
En upplysning ska godkännas och inte bara tas på måfå fy!!

Jag mejlade en långivare som beviljar belopp på upp till en miljon, och skrev:

"Hej, jag heter *** och undrar om ni kan bevilja mig ett lån med mina förutsättningar."

Svaret löd: "Bifoga inkomstbevis så kan vi titta på dina möjligheter att få lån hos oss."

Jag bifogade det som önskades, men fick som svar att nej, det kunde de inte i dagsläget.

Dagen därpå såg jag att företaget tagit en full UC på mig. Är detta tillåtet? Kan man bestrida det?
Bestrid !!

Klart du kan bestrida, allt går att bestrida.

Du vill låna pengar av dem men blir sur när de tar en upplysning på dig och du får avslag? Förstår inte problemet, en upplysning ligger väl till grund för deras beslut och utan den kan de ej fatta något beslut?
Eller du tänkte att ditt mail ”Hej, jag heter X och har en lön på Xkr” räcker för att få låna 1 miljon?
Klart man blir sur när man bara vill kolla sina möjligheter och en UC tas! Uc tas sen vid ev beviljande av lån men en förfrågan är inte skäl för UC fult gjort av dom! Skulle först ha kollat om det var okej en UC godkänner man inte på en förfrågan via mejl!!

Man gör väl inte en låneansökan bara så där via mail? Det är som om jag hade frågat på Tele2 du hur är det här abonnemanget? Vad kostar det i månaden? Så ser jag nästa dag att dom tagit en upplysning...

Som konsument måste man mer eller mindre alltid godkänna/visa att man är medveten om att en upplysning tas. Man bockar i en sån ruta på sökningen att man är införstådd med att en upplysning kan tas - det gjordes knappast i det här ärendet.

Jag tycker det är helt fel, har bollat med 100 aktörer och mailat liknande genom åren och aldrig råkat ut för en sådanhär typ utav upplysning.
Bestrid.
Helt rätt inget godkännande har gjorts alls!!

Klart man blir sur när man bara vill kolla sina möjligheter och en UC tas! Uc tas sen vid ev beviljande av lån men en förfrågan är inte skäl för UC fult gjort av dom! Skulle först ha kollat om det var okej en UC godkänner man inte på en förfrågan via mejl!!
Seriöst? UC tas vid vid ev beviljande? UC ligger väl till grund för beslut? Dvs ganska mycket tidigare än beslut.
Jag tycker att det curlas på tok för mycket i samhället i allmänhet och på detta forum i synnerhet.
Som jag ser på TS fråga/problem så ställer han en fråga och företaget svarar. Deras svar innebär en UC då de vill bilda sig en uppfattning om en ev framtida kund.
Man ”kollar inte läget” om ett lån, antingen söker man om det eller inte, finns inget annat

Så om jag frågar ett företag om jag kan teckna deras abonnemang tycker du det är synonymt med full UC?
Absurd logik. Om folk här stör dig är det väl bara till att undvika läsa vad dom skriver?

Så om jag frågar ett företag om jag kan teckna deras abonnemang tycker du det är synonymt med full UC?
Absurd logik. Om folk här stör dig är det väl bara till att undvika läsa vad dom skriver?
Ja, om de kräver UC för att teckna ett abonnemang.
Sist jag kollade så var internet fritt, jag har väl ingen anledning att stämma in i kören och curla som många andra här gör.

Terry, du verkar ha huvudet på skaft. Jag bor också i Skåne. Skulle gärna bjuda dig på en bira så vi kan rensa luften lite, vad säger du? Dra ett pm om du är intresserad.

Grattis till barnet, förresten.

Nej tycker jag inte! Den gör man inte på detta vis!

Då tycker vi olika. Skickar man med sina personuppgifter och inkomstuppgifter och efterfrågar möjligheterna till ett lån är det nog ganska lätt att det tolkas som att man ansöker om lånet.

Vart bestrider man att en kreditupplysning är gjord?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp