Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tidsfrist inkasso

Hej
Jag har lån på ca 2 miljoner och har hamnat i betalningssvårigheter. Jag har läst om snöbollsmetoden här och tänker försöka jobba utifrån den. Jag har en svacka inkomstmässigt fram till den 27 januari och även efter det har jag återigen en bra inkomst men ändå utgifter som överstiger intäkter. Jag undrar om någon vet hur lång tid det tar för olika långivare innan skulder går till inkasso. Min tanke är att skjuta visst framför mig och vill gärna undvika inkasso.
Har också en fråga om inkasso: Det verkat som att man, när man har gått till inkasso, atg det går att göra vissa dealer med dem. Stämmer det och kan man isf få ner sin månadskostnad?
Följande långivare har jag:
Ikano
Resurs
Klarna
Collector
Remember
Vivus
Qliro
Viaconto
Sms-pengar
Lumify
Credify
Binly
Tryggkredit
Har ett mycket lågt kreditscore och lyckas inte ta något lån för att överbrygga en tid. Någon som har något bra tips.
Tack på förhand :)

2 miljoner i lån med Vivus, Lumify, Credifi, Binly, smspengar bland dom. Tror det är upp mot 4 miljoner lågt räknat, ränta inkluderat på alla lån här om man betalar minsta möjliga belopp på räkningen. Remember brukar av erfarenhet vara stora lån och dyra med.

Vad ligger inkomst på om jag får fråga och har du några brytpunkter till vad som orsakat skulderna från första början?

Har du en brytpunkt för shoppingberoende/spelberoende eller vad det handlar om så hade jag nog gått på linjen om skuldsanering. Då släpper du alla lån, går till skuldrådgivare och skickar in ansökan om skuldsanering. Har du inte brytpunkt så är det viktigt att du skaffar det med en gång, det är också viktigt att inte ta nya lån i så fall.

Blir du beviljad så är du skuldfri om 5 år. Om du inte har fruktansvärt bra lön så kommer det ta minst 15-20 år+ att bli av med alla dom lånen du radat upp. Även om du blir nekad skuldsanering 2 gånger och beviljad 3e gången om ett år så sparar du säkert minst 10 år av ekonomisk missär i ditt liv på att bli skuldfri via skuldsanering.

Ang din fråga om inkasso - när skulder skickas till inkasso så kommer du få brev fr dem. Då kan du ringa och be om avbetalningsplan/er. I förväg är det bra att du funderar över hur mkt du kan/vill betala per månad och per skuld. Så är du lite förberedd att förhandla. Det är itne säkert att inkassobolagen tillmötesgår dina önskemål men det är värt att försöka.
För många av de väldigt dyra snabblånen s k ockerlån kan man faktiskt få ner sin månadskostnad. Att fortsätta betala till t ex Vivus, Credify, Lumify och liknande är som att kasta pengar i sjön.

Vissa långivare rapporterar misskött kredit när man lämnar över skulden till inkasso, det är de som rapporterar till Uc.

Ang din fråga om inkasso - när skulder skickas till inkasso så kommer du få brev fr dem. Då kan du ringa och be om avbetalningsplan/er. I förväg är det bra att du funderar över hur mkt du kan/vill betala per månad och per skuld. Så är du lite förberedd att förhandla. Det är itne säkert att inkassobolagen tillmötesgår dina önskemål men det är värt att försöka.
För många av de väldigt dyra snabblånen s k ockerlån kan man faktiskt få ner sin månadskostnad. Att fortsätta betala till t ex Vivus, Credify, Lumify och liknande är som att kasta pengar i sjön.

Vissa långivare rapporterar misskött kredit när man lämnar över skulden till inkasso, det är de som rapporterar till Uc.
Tusen tack för svar. Jag ska sätta mig och göra en plan. Tror du att det är möjligt att ta reda på innan vilka inkassobolag långivare har och ringa dem för att få koll på hur de brukar ställa sig?

Tusen tack för svar. Jag ska sätta mig och göra en plan. Tror du att det är möjligt att ta reda på innan vilka inkassobolag långivare har och ringa dem för att få koll på hur de brukar ställa sig?
Vilka inkasso kan du fråga efter här på Forumet, vi är många som har erfarenhet av var skulderna hamnar. Att däremot ringa i förväg tror jag inte det kommer ge ngt men det kan vara värt att i a f försöka så vet du att du gjort allt. De gånger jag har ringt i förväg till inkasso har de alltid sagt att de inte kan säga ngt förrän skulden hamnar hos dem. Nåt inkasso har svarat att de beviljar avbetalningsplaner men försäkrade sig även de att först när skulden kommit in i systemet hos dem så kan de ge besked.

Mitt Vivus gick till Gothia
Klarna tror jag hamnar hos Alektum eller Sergel
Lumify och company går till Gothia
ViaConto gick till Partner inkasso

Det kan ha ändrats

Någon mer här som har koll på de olika långivarnas inkassobolag och kanske också hur lång tid det tar innan det övergår till inkasso?

Klarna har en ”pausa” funktion. Där kan man skriva till kundtjänst och be om att få pausa sina betalningar dit. Detta gör att allt med klarna pausas i 30 dagar, under den tiden kommer du inte kunna använda klarna något mer samt att de INTE rapporteras i någon kredithistorik. Detta kan du göra Max 6 gånger, alltså i 180 dagar som är ish 6 månader.
När varje period är på g att ta slut och ny betalning till klarna är på ingång är de bara skicka till kundtjänst igen och be dom förlänga. Detta är nått de kallar ”svårt att betala” program ish… :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp