Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Thorn/inkasso

Thorn har telefontrakasserat mig varje dag morgon och kväll trots att jag mailat de och sagt att jag ej jan betala och kommer inte att svara i telefon, de ringer med dolt nummer, vet inte vad de vill egentligen :/ blir så jäkla irriterad, förstår att de vill ha sina pengar men det hjälper inte att de ringer dag och kväll!

du är verkligen inte ensam råkat ut för detta med thorn.många har beskrivit samma sak.jag råkade ut för dom också.dag och sena kvällar VARJE dag.jag förklarade direkt i telefon att jag kommer släppa allt.skicka till fogden sa jag men det slutade inte.jo när det kom till kfm slutade denna terror.
jag slutade svara i telefon vid dolt nummer.svarar än idag inte på dolda nummer.eller byt telefon nummer men registrera det inte.då syns du inte i några register.

jag har inget tips på hur få dom att sluta.tyvärr.jag vet heller inte var man kan anmäla dom.

De har ringt hela morgonen idag med, på en lördag.... Ushhhh!!

usch stackars dig.svara inte.kan meddela av alla 25 olika lånegivare jag släppt till kfm så är dessa de enda som har sysslat med telefonterror på detta sättet.har aldrig varit med om något liknande med andra.

jag åker förbi deras huvudkontor varje dag med tåget kanske skulle gå och hällsa på..

Maila dem och hänvisa till inkassolagen 4§. Det de gör går in under den lagen/paragrafen vare sig de bedriver inkasso själva eller inte.
Klippt från Datainspektionen: Allmänt om inkasso.
"När man pratar om inkassoåtgärder menar man krav eller andra påtryckningar mot gäldenären för att få denne att betala sin skuld."

När det gäller Thorn så tror jag tyvärr att de inte hjälper att mejla dem inkassolagen det kommer de strunta fullständigt i. De är de mest hänsynslösa i hela branschen och är helt känslokalla och empatilösa. Så låt bli att svara eller mejla det tjänar ingenting till.

Strunta i Thorn! Det är mitt bästa råd!

Det står tydligt och klart i Inkassolagen att man har rätt att avsäga sig muntlig kontakt. Det räcker att meddela inkassoföretaget via e-post. Om det sedan inte respekterar din önskan kan du faktiskt polisanmäla dem. Tyvärr vill man sällan ta till så drastiska åtgärder. Jag fick "släppa allt" för ca 1 år sedan. Jag skrev till alla företag som jag var skyldig pengar och förklarade situationen. Alla utom Thorn svarade vänligt att det var trist det som hade hänt. Thorn däremot svarade att de inte samarbetade med Kronofogden och att jag hade en skyldighet att en gång i månaden ringa upp dem och redogöra för min privata ekonomi. Jag blev jättenervös, för jag var så osäker då på allt som skulle ske med inkasso och Kronofogden. Min budget- och skuldrådgivare sade då att jag hade inget att frukta. Om Thorn inte ville lämna vidare till Kronofogden så var det deras problem. Jag fick även veta att jag inte behövde prata med dem. Jag hade i mitt mejl till dem sagt att jag undanbad mig muntlig kontakt.
Thorn lämnade mig ifred en tid men de ringer mig ändå några gånger per vecka, trots att jag har undanbett mig muntlig kontakt. De använder så kallade callcenter och ringer med olika nummer men jag brukar kolla upp telefonnummer på nätet och hittar då att det nästan alltid rör sig om Thorn. Jag svarar helt enkelt inte när de ringer.

Jag bara längtar efter den dagen de inser att jag inte kan betala, att jag har ansökt om skuldsanering, och därmed lämnar in ärendet till Kronofogden så att deras ringande upphör.
Övriga jag har skulder till har inte alls burit sig åt så här. Visst några samtal har jag haft. Men det har annars gått till inkasso och sedan Kronofogden och nästan all kommunikation har skett via mejl eller vanlig post.
Om du upplever Thorns agerande som telefonterror så skicka dem ett mejl och tala om att du inte önskar muntlig kontakt med dem, allt enligt inkassolagen. Om de sedan struntar i detta och fortsätter ringa och du känner dig hotad eller rädd så kan du polisanmäla dem för terror och brott mot inkassolagen.
Men mitt enklaste råd är att bara strunta i dem. Om du vet att du inte kan betala och ska "släppa allt" så är det lika bra att inte prata med dem. Om du däremot vet att du nog kan klara av att betala av till dem, men kanske en lägre månadssumma, då kanske du bör prata med dem. Ring då helst direkt till deras inkasso. Att prata med personal från deras callcenter går inte. Den jag fick prata med där en gång uppträdde så otrevligt och faktiskt, enligt mig, hotfullt så sådana samtal vill jag inte råka ut för mer. Ja, jag är skuldsatt men jag är en levande människa och jag ska inte behöva förnedras på grund av vad som hänt. Jag vill ju göra rätt för mig nu och mitt liv är helt annorlunda idag.

Tack för alla svar, ska så småningom byta nummer!

Thorn

De bör sluta med att låna pengar om de inte klarar att ibland inte betalning kommer i tid de ringer tusen gånger

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp