Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tankar om livet som skuldsatt

Jag har lite ventiler men inte så jättemycket. Vi har typ gemensam ekonomi men stor del av min inkomst går till att lösa mina skulder. Jag är helt säker på att det det skulle innebära separation. Finns ingen större förnedring än att kfm kommer till ditt hem och rotar i dina grejer.

Undrar h*n aldrig vart pengarna tar vägen då? Trist om ett förhållande ska falla på pengar.

Jag har varit med om det, att kronofogden kom hem utan att meddelat det innan, ingen trevlig upplevelse men dom rotade inte runt, bara gick en runda...i barnens rum gick dom inte ens in. Nu råkade ju tyvärr jag ut för att de tog min bil, vilket dom inte fick eftersom den är ett bilstöd, påstod att de fick fel info när dom ringde F-kassan...fick tillbaka den efter överklagan. Men jag har varit skuldsatt i vääääldigt många år & de har kommit hem en gång, hör alltså inte till vanligheten, bara om dom tror du har nåt av värde. Jag arbetar också med ekonomi, men aldrig att någon arbetsgivare har nämnt det som ett problem ens, att jag haft utmätning...

Hens lön går till hens skulder och livsomkostnader. Jag har en högre lön och har tyvärr därför lyckats skuldsätta mig mer...
Jag har som sagt en bra plan där inkomster täcker alla avbetalningsplaner etc men inte när ett ärende hamnar hos kfm vilket händer ibland när det kommer en oförutsedd utgift. Om 1 år har jag avbetalningsplaner på 5000 kr mindre, om ytterligare ett år 5000 kr till så det finns hopp men inte just nu. Jag saknar ca 20 000 kr för att minimera risken för oförutsedda utgifter dvs för att ligga i fas med mina lån.

Jag tror du ställt frågan förut & jag kan bara säga vad jag hade gjort & det är att lägga korten på bordet, börja hemma! Jobbet behöver du ju inte oroa dig förrän du eventuellt hamnar hos fogden & en utmätning kommer igång. Kanske kan ni tillsammans, du & din partner lösa det här. Att bli skuldsatt kan hända den bästa. Och hade jag haft en partner som inte finns där för mig i alla lägen, kan jag lika gärna vara ensam...hårt kanske, men skulle fråga mig om han skulle stanna om jag blev förlamad i en olycka om han lämnar mig om jag hamnar i knipa för pengar? Att hamna hos fogden är faktiskt inte det värsta som kan hända.

Det kanske jag gjort. I denna situation blir man lite glömsk när man har full fokus på skulderna. Det är inte så att min partner inte vet något, det kanske lät så, han vet att jag har skulder, precis som han. Jag tror det snarare är en förtroendefråga än en fråga om pengar. Vi lever nästan under existensminimum så det är ingen slösa verksamhet utan alla pengar går till diverse lån. Ingen av oss kan, bör eller ska ta nya lån för att lösa situationen anser jag. Det kanske är en hopplös situation, vad vet jag. Hoppet är det sista som lämnar en så ger jag upp så kan jag lika gärna kasta in handduken helt.

Ja så uppfattade jag det :) svårt att ge råd när man inte vet hela historier men jag hoppas det löser sig för dig!

Vad arg jag blir när jag tänker på vad jag orsakat :( ett liv i elände och ständig jävla kamp. Hur kan man vara så dum och naiv när det gäller ekonomin och smart och framgångsrik när det gäller jobb? Självhatet är på topp!

Det finns allefall ett ljus i tunneln! Du vet att du kommer ha 5000 mer om ett år och sedan 10 000 mer om två år. Även om det känns och förmodligen är riktigt skit just nu så finns det ju allefall en framtid inom 12-24 månader. Sen med 10 000 mer i månaden kan du säkert amortera av ännu snabbare. Jag förstår det som att du klarar det precis nu men det skiter sig för minsta lilla extra utgift. Jag utgår från att du/ni har sålt allt som går att sälja.. I annat fall skulle jag i din situation ha sålt av saker från hemmet för att klara mig kommande 12 månader fram tills det börjar rulla på lite bättre. Kanske skaffa något slags extra jobb för att får några tusen extra.. om det hinns med utöver det vanliga jobbet.

Du skriver att din partner har egna skulder... jag tror verkligen att ni två tillsammans måste få lite mer koll på varandras ekonomi. Om han/hon också sitter på mycket skulder så är det väl lika bra att göra något slags schema över totala inkomster/utgifter och amorteringar.. så att ni kan prioritera rätt betalningar och få någon övergripande bild över totala skuldbördan. Då blir det allefall lättare att t. ex sälja saker från hemmet eller annat för att klara t. ex livskostnader som mat och liknande om det behövs någon månad om båda är med på det.(Jag vet inte hur er livssituation ser ut och har inte med det att göra men hur jag ser på det)

Kämpa på!!!

Tack! Finns tyvärr inget att sälja och vi har en budget och mycket god koll på våra lån och utgifter, förutom de som nu är/är på väg till kfm. Så, ja jag ser ljuset men inte just nu. Jag är nästan utbränd av mitt nuvarande jobb och detsamma för sambon. Och det värsta som kan hända är att någon av oss blir sjukskriven! Dessutom har vi båda jobb där ev extrajobb godkännas av arbetsgivaren. Jag är beredd att kämpa till sista andetaget men nu kommer detta hjärnkontor inte på fler lösningar :(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp