Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tandläkare o löneutmätning

Jag har nekat ett par gånger, dels onödigt dyra åtgärder, och en gång hade en person haft uppehåll i löneutmätning i över ett år för att betala tandläkare. En vecka efter löneutmätningen beslutades på nytt kom ett nytt kostnadsunderlag in på stora summor. Vid kontroll visade det sig att det var samma åtgärder som personen redan fått behålla pengar till men tydligen prioriterat annat.

Hur definierar ni ”onödigt dyra åtgärder”? Jag tänker om valet står mellan en 4-kanals rotfyllning eller dra ut tanden till exempel? Står mitt leende eventuellt och faller med vad Ni anser?

Jag har nekat ett par gånger, dels onödigt dyra åtgärder, och en gång hade en person haft uppehåll i löneutmätning i över ett år för att betala tandläkare. En vecka efter löneutmätningen beslutades på nytt kom ett nytt kostnadsunderlag in på stora summor. Vid kontroll visade det sig att det var samma åtgärder som personen redan fått behålla pengar till men tydligen prioriterat annat.
Ja då förstår jag att man nekar inte mer än rätt.

Hur definierar ni ”onödigt dyra åtgärder”? Jag tänker om valet står mellan en 4-kanals rotfyllning eller dra ut tanden till exempel? Står mitt leende eventuellt och faller med vad Ni anser?
Kanske är mer om man tar den dyraste behandlingen eller porslinsfasader ;)
Har två porslinsfasader svindyrt betalade själv 8000 kr per fasad :(

Saxat från hemsidan

Innan behandlingen påbörjas ska du som gäldenär ge in ett skriftligt intyg från tandläkaren. Av intyget ska framgå:

• att behandlingen är nödvändig
  • att behandlingen, om det finns alternativa behandlingssätt, är det billigaste alternativet
  • den totala kostnaden för behandlingen
  • hur betalning ska ske
  • hur stor del av kostnaden som du ska betala själv
Om du redan har betalat tandvården kan vi inte ta hänsyn till kostnaden. Undantag görs endast då du akut tvingats uppsöka tandläkare.

Saxat från hemsidan

Innan behandlingen påbörjas ska du som gäldenär ge in ett skriftligt intyg från tandläkaren. Av intyget ska framgå:

• att behandlingen är nödvändig
  • att behandlingen, om det finns alternativa behandlingssätt, är det billigaste alternativet
  • den totala kostnaden för behandlingen
  • hur betalning ska ske
  • hur stor del av kostnaden som du ska betala själv
Om du redan har betalat tandvården kan vi inte ta hänsyn till kostnaden. Undantag görs endast då du akut tvingats uppsöka tandläkare.

Detta har jag självklart redan läst, men om det innebär att det ska vara det ”billigaste alternativet”, så blir ju det nästan uteslutande utdrag av tand OM det är en sk. enkel tandutdragning? Det finns ju två olika definitioner på utdragning: enkel eller svår!
Ca 1000kr för enkel respektive ca 2000kr för en svår tandutdragning. Lagningar ca 2000-3000kr och rotfyllning från 5000kr och uppåt beroende på antal kanaler...
Med tanke på det Du ”saxade”, så måste det nästan alltid generera tandutdragning eftersom det nästan alltid är billigast... :(

Detta har jag självklart redan läst, men om det innebär att det ska vara det ”billigaste alternativet”, så blir ju det nästan uteslutande utdrag av tand OM det är en sk. enkel tandutdragning? Det finns ju två olika definitioner på utdragning: enkel eller svår!
Ca 1000kr för enkel respektive ca 2000kr för en svår tandutdragning. Lagningar ca 2000-3000kr och rotfyllning från 5000kr och uppåt beroende på antal kanaler...
Med tanke på det Du ”saxade”, så måste det nästan alltid generera tandutdragning eftersom det nästan alltid är billigast... :(
Ja det är ju lite sjukt också att folk ska behöva dra ut tanden . Måste ju faktiskt kunna få laga tänderna kan jag tycka

Det är inget stort problem i praktiken med tandvårdkostnader. Jag har ganska exakt 0 st som hävisats till att dra ut tänder pga att det inkommit för dyra åtgärder.

Jag va hos tandläkaren idag få faktura har sanering .Går att dela upp fakturan Max 6 månader

Ja jag valde att dra ut två st längst in i munnen eftersom jag fick en infektion i tanden som spred sig till nästa tand och jag hade sååå ont så det blev verkligen som ett nytt liv när tänderna va borta :) 3000kr gick det på...Jag hade inte en endaste tanke på att rotfylla o hålla på, utan det ända som jag tänkte på var att smärtan måste väck..penicillin i 10 dagar sen va munnen som ny :) dock två tänder och 3000kr fattigare men det va värt varenda krona.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp