Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tagit lån i mannens namn, råd??

Hej!

Jag är ny här men hoppas någon kan ge mig något svar. Har tagit massa lån i mannens namn under några år, så summan är uppe i ca 500.000kr. Han vet om detta nu men vill inte anmäla. Jag vill anmäla mig själv då de flesta lånen har gått till kfm och inkasso. Och alla anmärkningar han har är mitt fel.
Vi har båda jobb och tre barn ihop, han vill bara ha bort lånen från sitt namn, det arga i honom verkar ha gått över. Han har vetat om detta ett tag nu o haft möjlighet att anmäla men han vill inte anmäla mig.
Han hade inga lån innan själv.
Jag har alltså lån både på mig och honom och massa anmärkningar på båda. Lånen ligger hos olika banker samt sms lån.

What to do?!
Jag ska gå iväg till advokatbyrå och fråga om råd men är det någon här som vart med om samma?

Om ni kan gå vidare ihop utan anmälan är det för det bästa. En polisanmälan har fängelse på straffskalan (max 6 år om brottet bedöms som grovt), och din man kan anklagas för att ljuga då han kan tyckas borde lagt märke till detta. Det kan heller inte bli tal om någon skuldsanering längre fram (vet iofs inte hur det är med de nya reglerna, men det lär försvåra i alla fall).

Varför vill du anmäla dig själv? Finns inga fördelar med det...som jag kan se.
Ni kommer inte slippa lånen så det bara förvärrar att anmäla, försök betala lånen så gott det går.
Han verkar ju förlåta dig så det finns väl hopp för framtiden, kämpa på och lycka till...

Anmäl inte! Det skapar endast ytterligare problem.

Vem har skrivit på delgivningslapparna för de betalningsförelägganden som han fått?

Hej!

Jag är ny här men hoppas någon kan ge mig något svar. Har tagit massa lån i mannens namn under några år, så summan är uppe i ca 500.000kr. Han vet om detta nu men vill inte anmäla. Jag vill anmäla mig själv då de flesta lånen har gått till kfm och inkasso. Och alla anmärkningar han har är mitt fel.
Vi har båda jobb och tre barn ihop, han vill bara ha bort lånen från sitt namn, det arga i honom verkar ha gått över. Han har vetat om detta ett tag nu o haft möjlighet att anmäla men han vill inte anmäla mig.
Han hade inga lån innan själv.
Jag har alltså lån både på mig och honom och massa anmärkningar på båda. Lånen ligger hos olika banker samt sms lån.

What to do?!
Jag ska gå iväg till advokatbyrå och fråga om råd men är det någon här som vart med om samma?
Hej, jag har gjort detsamma, tyvärr. Under många år.
I början av året fick min man reda på detta. Detta ledde till att han polisanmälde mig. Och bestred alla fakturor som kom genom att skicka tillbaks dessa tillsammans med polisanmälan.
Tyvärr gäller inga försäkringar mot bedrägeri när man lever under samma tak.
Det som hände var att 5 av långivarna stämde min min för oaktsamhet kring sin ekonomi. Detta tog de sen tillbaks och gick med på att skulden skrevs över på mig. Efter skriftlig och muntliga förberedelsen.
Några skrev av skulden. Några har gått med på att skriva över den på mig. Jag mejlar då och då till alla fordringsägare och kollar om de skriver över skulden på mig. Min man vill ha bort alla lån som står i hans namn.
Det som kommer hända nu är att polisen gör en utredning. Jag kommer få ett straffföreläggande samt bli tilldömd att betala alla lån jag tagit i min mans namn. Dessa kommer KF att utmäta men min man blir av med lånen mm.
Skuldrådgivaren säger att jag får vänta ca två år innan jag sen kan ansöka om skuldssanering eftersom skulderna uppkommit genom brott! Men två år går fort

Man kan aldrig belastas för den andres skulder enligt äktenskapsbalken. Och bolagen får inte ut på sin försäkring om det inte är polisanmält.
Det går att ringa runt till alla o berätta vad som hänt och att du vill att dessa skulder skrivs över på dig. Men gå inte med på att dom skriver över betalningsansvaret på dig o din man står kvar på avtalet. Gör klart för alla att han inte vill stå på ett lån som han inte tagit. Många kommer kräva en polisanmälan från din man om de ska frysa lånet i väntan på utredning. Sen behöver din man kontakta UC och spärra sig, berätta vad som hänt.
Du får gärna skriva till mig om du vill veta mer. Det finns en tråd under Fritt, gömd och bortglömd. Där har jag skrivit av mig kring detta. Jag lever i denna kaos nu.. men snart är allt över och vi kan gå vidare med våra liv.

Senast ändrad:
när det kommer till ekonomisk brottslighet är det inte säkert att två år räcker dock . .

Men han vill inte ha de på sig, och jag har redan massa lån på mig. Han vill inte anmäla men måste han så gör han nog det. Han vill nog inte skiljas pga detta fast han hotat med det. Jag hade pskykiska problem som fick mig att göra detta från första början. Det var inte så att jag behövde dessa pengar till något. Det är först nu jag har tagit tag i detta och har kontaktat psykolog och har vart på ett samtal, jag är medveten om att det ligger så mycket mer bakom mina gärningar, ångrar det varje dag. Men kan man på något sett bevisa att jag mådde dåligt under perioden då jag tog dessa lån? Vill kontakta advokat men vad ska jag fråga? Jag har de flesta gånger gömt kraven från kfm o skrivit på de o inte han. Även de som gått till tingsrätt.

Men han vill inte ha de på sig, och jag har redan massa lån på mig. Han vill inte anmäla men måste han så gör han nog det. Han vill nog inte skiljas pga detta fast han hotat med det. Jag hade pskykiska problem som fick mig att göra detta från första början. Det var inte så att jag behövde dessa pengar till något. Det är först nu jag har tagit tag i detta och har kontaktat psykolog och har vart på ett samtal, jag är medveten om att det ligger så mycket mer bakom mina gärningar, ångrar det varje dag. Men kan man på något sett bevisa att jag mådde dåligt under perioden då jag tog dessa lån? Vill kontakta advokat men vad ska jag fråga? Jag har de flesta gånger gömt kraven från kfm o skrivit på de o inte han. Även de som gått till tingsrätt.

Den psykiska hälsan kan absolut vara en förmildrande omständighet i en eventuell rättegång, men det påverkar inte processen fram tills dess. Om din make av någon anledning inte vill ha dessa lån på sig utan på dig så måste han anmäla och vara beredd på att bli misstrodd och motanklagad för att ha brustit i uppmärksamhet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp