Ta över mammas bolån

Funderar på att köpa min mammas hus men funderar på hur det brukar gå till. Hon har en skuld kvar på huset på knappt över 1 miljon (marknadsvärde i nuvarande skick cirka 1,5 miljoner). Är ett hus som vi gärna vill ska gå i familjen då min pappa totalrenoverade det strax innan han gick bort och han gjorde det väldigt personligt (han var arkitekt). Mamma bor på ett boende och kan inte bo där men även hon vill hemskt gärna att det ska gå i familjen.

Kan vi ta över lånet direkt eller måste vi betala kontantinsats etc och göra om lånet på något sätt? Både jag och min man har fast arbete och inga större skulder. Maken tjänar 40.000, jag 25.000.

Om marknadsvärdet är 1,5 miljoner och ni köper (och lånar) för 1 miljon behöver ni ju inte lägga någon kontantinsats. Däremot kan det vara bra att se över hur ni ska hantera gåvan på 0,5 miljoner.

Snacka med din bank.

Funderar på att köpa min mammas hus men funderar på hur det brukar gå till. Hon har en skuld kvar på huset på knappt över 1 miljon (marknadsvärde i nuvarande skick cirka 1,5 miljoner). Är ett hus som vi gärna vill ska gå i familjen då min pappa totalrenoverade det strax innan han gick bort och han gjorde det väldigt personligt (han var arkitekt). Mamma bor på ett boende och kan inte bo där men även hon vill hemskt gärna att det ska gå i familjen.

Kan vi ta över lånet direkt eller måste vi betala kontantinsats etc och göra om lånet på något sätt? Både jag och min man har fast arbete och inga större skulder. Maken tjänar 40.000, jag 25.000.

Har du flera syskon? Ska ni bara betala lånet som är kvar så kan det räknas som förskott på arv om du har syskon?
Huvudregeln är som sagt att arvingar får vänta med att få sitt arv tills dess att båda föräldrarna har gått bort. Med undantag för särkullsbarn. Dock finns möjligheter till förskott på arv. Förskott på arv innebär att man får en gåva under förälderns (eller annan arvgivare) livstid som är att se som förskott på arv. Sådana saker kan vara att man förmånligt får köpa en fastighet.
Kolla upp detta med banken vad som gäller.
Beklagar din pappas bortgång. Lycka till med huset.

Banken kan göra en kreditprövning på bolån på aktuellt belopp och godkänns det och lånen är under 85% av marknadsvärdet så kan lånen flyttas över bara. Är lånen bundna är det en bra ide, är dom rörlig går det lika bra att göra nya lån

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp