Ta över hus inom familjen med del som gåva

Du kanske köpte innan de nya reglerna började gälla 2016?

Och som sagt har du fel, det är explicit att det INTE gäller enbart marknadsutveckling . Det är hela syftet med dem nya reglerna.

du kan läsa på här

Bifogar ett utdrag

Omvärdering av bostaden:​

• Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
  • För hushåll som redan i dag förvärvat sin bostad gäller att omvärdering av bostaden får ske i samband med att ett hushåll för första gången utökar sin belåning efter att amorteringskravet börjat gälla. Därefter gäller de vanliga reglerna för omvärdering av bostaden, det vill säga att det får göras vart femte år eller om det skett en avsevärd värdeförändring.
Eller t.ex här

”En omvärdering kan göras högst vart femte år, enligt Finansinspektionens regler. Har du köpt din bostad före 1 juni 2016 kan du göra omvärderingen tidigare – likaså om det har skett en ”omfattande värdeförändring” av bostaden. Med detta menas inte en allmän prisutveckling, utan sådant som är en följd av större om- eller tillbyggnad.”

Har ni köpt fastighet efter 2016 och kunnat omvärdera, enbart pga marknadsutvecklingen så har er bank brutit mot finansinspektionens regler. Det finns inget tolkningsföreträde som tillåter bankerna att omvärdera fastigheten enbart pga marknadspriset ökat.
Jo jag vet allt ovan. Jag köpte huset 2018 och värderat om 2020.

Jo jag vet allt ovan. Jag köpte huset 2018 och värderat om 2020.

Då bröt din bank alltså mot finansinspektionens regler. Det var alltså inga problem med nya pantbrev osv trots så nytt lån?, vore intressant att veta vilken bank det gäller, har gärna en bank i framtiden som är flexibel :) Enda undantaget jag sett är om man köper en avstyckad gård, då reglerna inte gäller jordbruksfastigheter.

Då bröt din bank alltså mot finansinspektionens regler. Det var alltså inga problem med nya pantbrev osv trots så nytt lån?, vore intressant att veta vilken bank det gäller, har gärna en bank i framtiden som är flexibel :) Enda undantaget jag sett är om man köper en avstyckad gård, då reglerna inte gäller jordbruksfastigheter.
Jag har gjort likadant. Köpte bostad 2020. Bytte bank under slutet av 2021 som också höjde bolånet för att samla privatlån, trots att jag redan var belånad till 85% men de kunde godkänna detta då nu bostaden var värd mer (ingen renovering).

5årsregeln innebär att du inte kan göra en ny värdering i syfte att sänka amorteringen på ditt bolån. Hittade detta på SEB:s hemsida:

"Det här gäller om du köpt din bostad efter 1 juni 2016​

Om du köpt din bostad efter 1 juni 2016 kan du uppdatera ditt amorteringsgrundande värde vart femte år. För att göra det behöver du en ny värdering av din bostad. Undantag från 5-årsregeln kan bara göras om du har gjort stora renoveringar som om- eller tillbyggnader. Att bygga till altan, balkong eller göra om enstaka rum räknas inte som större renovering.

Du har möjlighet att värdera om din bostad under dessa fem år, men då endast för att höja ditt bolån."

Jag har gjort likadant. Köpte bostad 2020. Bytte bank under slutet av 2021 som också höjde bolånet för att samla privatlån, trots att jag redan var belånad till 85% men de kunde godkänna detta då nu bostaden var värd mer (ingen renovering).

5årsregeln innebär att du inte kan göra en ny värdering i syfte att sänka amorteringen på ditt bolån. Hittade detta på SEB:s hemsida:

"Det här gäller om du köpt din bostad efter 1 juni 2016​

Om du köpt din bostad efter 1 juni 2016 kan du uppdatera ditt amorteringsgrundande värde vart femte år. För att göra det behöver du en ny värdering av din bostad. Undantag från 5-årsregeln kan bara göras om du har gjort stora renoveringar som om- eller tillbyggnader. Att bygga till altan, balkong eller göra om enstaka rum räknas inte som större renovering.

Du har möjlighet att värdera om din bostad under dessa fem år, men då endast för att höja ditt bolån."

skumt tanken med reglerna var att man inte regelbundet skulle kunna använda bostaden som bankomat. Har inte sett det innan, men verkar iaf som att SEB och förmodligen andra banker gjort egna tolkningar av reglerna…

skumt tanken med reglerna var att man inte regelbundet skulle kunna använda bostaden som bankomat. Har inte sett det innan, men verkar iaf som att SEB och förmodligen andra banker gjort egna tolkningar av reglerna…
Kollade mitt skuldebrev för min höjning på bolånet nu för nyfikenhetens skull. Står fortfarande samma amorteringsgrundande värde som när jag köpte bostaden och att min nya belåning är 106% av amorteringsgrundande värde. Med ett litet tillägg att värdering för nya bolånet räknats på en högre summa.

Jag tolkar det helt alltså som att det lagen och banken säger är att amorteringsgrunande värdet inte får ändras på 5 år, alltså det belopp som är till grund för belopp för amorteringskrav. Inget hinder för höjning av lån

Det går fint att utöka bolån t.ex. 1 år efter köp av hus. De 5 åren som pratats om i tråden är endast till grund för amortering inget annat. T.ex. vid kraftg ökning så kan du inte nyttja det för att minska amorteringsgraden, that's all.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp