Ta över hus inom familjen med del som gåva

Hej,

Har kollat runt men lyckas inte riktigt reda ut vad som kan vara bästa tillvägagångssättet för att ta över ett hus inom familjen så beslutade för att bli medlem och inleda med en liten fråga ;)

Två personer inom familjen äger tillsammans ett hus som jag är intresserad av att ta över.
* Huset är idag inte belånat och har inga pantbrev.
* Jag kan få 12,5% av husets värde i gåva.
* Jag har inte till full kontantinsats själv och söker bästa vägen för att ta över huset.
* Betalningen för huset skall vara marknadsmässig bortsett ifrån de 12,5% som nämnts ovan.
* Större delen av huset är att ses som kapitalvinst.

Har funderat på om något av nedan alternativ kan fungera men misstänker jag gjort någon tankevurpa här och var.

Alternativ 1 - Ett vanligt köp:
Behöver i sådant fall få ihop till kontantinsats (15%), pantbrev (2%) och stämpelskatt för lagfarten (1,5%) innan lån och utnyttjande av de 12j,5% kan göras.
Summering: 18,5% av försäljningspriset måste sparas ihop/lånas kontant.

Alternativ 2 - Gåva mot betalning under under taxeringsvärde:
* Får huset i gåva.
* Tar lån på huset med huset som säkerhet. Går att ta upp till 85%? Pantbrev behöver tas ut då inga finns idag(2%).
* Ger summa under taxeringsvärdet(<75% om taxeringsvärdet stämmer) i gåva till föregående ägare.
* Ingen kapitalvinstskatt för de föregående ägarna men jag tar över vinsten och får betala skatt vid eventuell framtida försäljning.
Då gåvan för "betalning" överstiger 85% av taxeringsvärdet behöver stämpelskatt för lagfarten betalas (1,5%). När i processen skall denna i sådant fall betalas om ovan process är godkänd?
I sådant fall kan ägarna få betalning upp till 74% vilket är över (100%-12,5%)*0,78 ( (Husets värde -gåva)*skattesats (22%) ). Detta resonemanget bygges på att taxeringsvärdet men om det stämmer, tänker jag rätt då? Bör i sådant fall även ha råd att betala lagfart och stämpelskatt på lagfarten genom lånet på bostaden (3,5%) och hamna på 69% av husets värde att betala ut vilket är lägre än 85% av lånet.

Alternativ 3 - Gåva mot betalning över taxeringsvärde:
* Får huset i gåva.
* Tar lån på huset med huset som säkerhet. Går att ta upp till 85%? Pantbrev behöver tas ut då inga finns idag(2%).
* Ger en summa över taxeringsvärdet motsvarande värdering -12,5% till föregående ägare.
* Föregående ägare får betala kapitalvinst på gåvan (22%, eller är det skillnad om pengarna kommit som gåva mot gåva och inte direkt vid ett köp?). Jag tar inte över någon kapitalvinst då den följer med gåvan?
Och även här när skall betalning för lagfarts göras då "betalningen"(gåvan) sker efter att jag tagit över fastigheten.
Jag behöver i detta fallet en kontant summa på 100%-85%-12,5%+1,5%+2% =6% (Kontantinsats - 12,5% gåva + lagfart + pantbrev)

Ursäkta om det blev lite rörigt.

Hej!

Varmt välkommen till forumet!
Får främst gratulera för den möjlighet som har uppenbarat sig för dig. Låter som en bra "deal".
Jag är ingen expert någonstans men reflekterar över alternativ 2 och 3. Jag skulle vilja döda myten om upplåning. Många storbanker har dragit åt snaran rejält, SBAB till exempel tillåter dig att köpa en bostad men du får inte "värdera upp den" de första 5 åren.
Nu vet jag inte hur det är med arv etc om reglerna är annorlunda, men om man får gissa så krävs det någon sorts grundkapital av dig för att det ska kunna gå vidare.

Vill inte vara en glädjedödare och jag kan ha otroligt fel. Anyways hoppas jag att detta går i lås för dig!

Hej!

Varmt välkommen till forumet!
Får främst gratulera för den möjlighet som har uppenbarat sig för dig. Låter som en bra "deal".
Jag är ingen expert någonstans men reflekterar över alternativ 2 och 3. Jag skulle vilja döda myten om upplåning. Många storbanker har dragit åt snaran rejält, SBAB till exempel tillåter dig att köpa en bostad men du får inte "värdera upp den" de första 5 åren.
Nu vet jag inte hur det är med arv etc om reglerna är annorlunda, men om man får gissa så krävs det någon sorts grundkapital av dig för att det ska kunna gå vidare.

Vill inte vara en glädjedödare och jag kan ha otroligt fel. Anyways hoppas jag att detta går i lås för dig!

Bankerna har inte dragit åt någonting när det gäller upplåning. Det är en regel vår nuvarande regering infört, 5årsregeln gäller för alla banker och är inget dem valt eller kan strunta i.

Den gäller inte heller de första 5 åren, utan det är 5 år löpande…

Tack för svaren.

Kanske en dum fråga men är inte så insatt tyvärr. Denna 5årsregeln betyder det att det måste gå 5år mellan upplåning på fastighet? Och inte 5år efter ägarbyte eller liknande? För inget lån finns på fastigheten eller är taget de senaste 5 åren.

Skall såklart bekräfta mer med banken innan det blir aktuellt men vad baseras lånesumman på om det inte är en vanlig försäljning? Är det tillräckligt med en skriftlig värdering av en mäklare? Och bör det då gå att få lån på 85% av denna värdering?

Tack för svaren.

Kanske en dum fråga men är inte så insatt tyvärr. Denna 5årsregeln betyder det att det måste gå 5år mellan upplåning på fastighet? Och inte 5år efter ägarbyte eller liknande? För inget lån finns på fastigheten eller är taget de senaste 5 åren.

Skall såklart bekräfta mer med banken innan det blir aktuellt men vad baseras lånesumman på om det inte är en vanlig försäljning? Är det tillräckligt med en skriftlig värdering av en mäklare? Och bör det då gå att få lån på 85% av denna värdering?

Skriftlig värdering är tillräckligt men sen kollar ju bankerna även på din betalnings förmåga när det gäller lånet.
Beroende på vart huset ligger så kan banken göra en värdering över nätet så du slipper kontakta mäklare och betala typ 2500 kr för värderingen.

Tack för svaren.

5 år efter du köpt fastigheten via lån, så om du t.ex. köper fastigheten nu, med 15% kontantinsats och högsta amorteringstakten, så kan du sen inte uppvärdera fastigheten förrän om 5 år om du vill t.ex. höja lånet eller uppvärdera för att minska amorteringstakten.

5 år efter du köpt fastigheten via lån, så om du t.ex. köper fastigheten nu, med 15% kontantinsats och högsta amorteringstakten, så kan du sen inte uppvärdera fastigheten förrän om 5 år om du vill t.ex. höja lånet eller uppvärdera för att minska amorteringstakten.
Nja, det är upp till banken. Om en väsentlig värdeökning skett kan banken gå med omvärdera och utöka bolånet.

Nja, det är upp till banken. Om en väsentlig värdeökning skett kan banken gå med omvärdera och utöka bolånet.

Nej det kan dem inte alls, det bryter mot lagen som infördes för några år sedan.

antar att du menar omfattande värdeförändring, vilket inte är samma sak. En omfattande värdeförändring är t.ex en större ombyggnad eller nybyggnation på din fastighet.

att huspriset gått upp 50% pga rådande marknad räknas inte som en omfattande värdeförändring.

Senast ändrad:
Nej det kan dem inte alls, det bryter mot lagen som infördes för några år sedan.

antar att du menar omfattande värdeförändring, vilket inte är samma sak. En omfattande värdeförändring är t.ex en större ombyggnad eller nybyggnation på din fastighet.

att huspriset gått upp 50% pga rådande marknad räknas inte som en omfattande värdeförändring.
Det är ingen lag! Jag har själv värderat upp 2 år efter köpet. Om banken anser att det räcker med värdeökning pga omfattande ombyggnad eller marknadsutvecklingen är upp till banken.

Det är ingen lag! Jag har själv värderat upp 2 år efter köpet. Om banken anser att det räcker med värdeökning pga omfattande ombyggnad eller marknadsutvecklingen är upp till banken.

Du kanske köpte innan de nya reglerna började gälla 2016?

Och som sagt har du fel, det är explicit att det INTE gäller enbart marknadsutveckling . Det är hela syftet med dem nya reglerna.

du kan läsa på här

Bifogar ett utdrag

Omvärdering av bostaden:​

• Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
  • För hushåll som redan i dag förvärvat sin bostad gäller att omvärdering av bostaden får ske i samband med att ett hushåll för första gången utökar sin belåning efter att amorteringskravet börjat gälla. Därefter gäller de vanliga reglerna för omvärdering av bostaden, det vill säga att det får göras vart femte år eller om det skett en avsevärd värdeförändring.
Eller t.ex här

”En omvärdering kan göras högst vart femte år, enligt Finansinspektionens regler. Har du köpt din bostad före 1 juni 2016 kan du göra omvärderingen tidigare – likaså om det har skett en ”omfattande värdeförändring” av bostaden. Med detta menas inte en allmän prisutveckling, utan sådant som är en följd av större om- eller tillbyggnad.”

Har ni köpt fastighet efter 2016 och kunnat omvärdera, enbart pga marknadsutvecklingen så har er bank brutit mot finansinspektionens regler. Det finns inget tolkningsföreträde som tillåter bankerna att omvärdera fastigheten enbart pga marknadspriset ökat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp