Ta över/höja bolån gåva fastighet

När vi lägger in alla summor osv så klarar vi ju kalkylen om vi inte skulle baka in allt ändå.
Vet inte hur det fungerar vid gåva? Vi har ju ingen kontantinsats utan värdet är ju i huset.

Att bara ta över lånet på 2.2’ är belåning på 53% och när allt är inbakat och till renovering så är det 79% belåning.
Är det att banken kan se oss som riskkunder då vi båda har relativt bra löner men inget större sparande och flera privatlån som är vårt downfall?
Det enda vi har att erbjuda banken är att öppna upp konton och flytta tjänstepension, men det är ju inte så mycket då vi är unga.

Hur unga är ni? Är ni unga och satt sprätt på 700k på diverse så är det kanske lite negativt.

Tänker vi kommer ju med huset som ”säkerhet”, men jag vet inte hur de ställer sig till allt?

Tänker vi kommer ju med huset som ”säkerhet”, men jag vet inte hur de ställer sig till allt?
Säkerheten för ett bolån finns ju i värdet av bostaden. Så för banken är det nog först och främst hur kundens ekonomi och då återbetalningsförmåga ser ut när man kalkylerar och beviljar/avslår ett lån, det oavsett ev. övervärde. i bostaden.
Blir det inte så att ni måste söka bolån för att köpa ut nuvarande ägare?

Säkerheten för ett bolån finns ju i värdet av bostaden. Så för banken är det nog först och främst hur kundens ekonomi och då återbetalningsförmåga ser ut när man kalkylerar och beviljar/avslår ett lån, det oavsett ev. övervärde. i bostaden.
Blir det inte så att ni måste söka bolån för att köpa ut nuvarande ägare?
Jo eller lösa nuvarandes ägarens lån.
Det är ju en gåva.

Har lite svårt att förstå hur vi ska räkna på bolånekalkylerna då vi inte har en insats, men när vi räknar på summan som endast bolånet som ska lösas (2.2) är så får vi prel låna summan & behålla privatlånen.

Och om vi räknar på att baka in och höja upp lånet till 3.3 så har vi goda marginaler.

Det vi egentligen vill veta är om vi kan ha någon förhoppning kring att kunna göra på detta sätt med de förutsättningarna vi har.

Vi skulle ju vilja ta över lån & höja upp för att baka in alla privatlån plus för renovering, till totalt 3.3’ i drömläge.
Det är egentligen inte ett övertagande, utan ett nollsummespel från bankens sida. Det gamla lånet skrivs av, och ett nytt återupprättas - utan att några nya pengar betalas ut från banken. Det kräver en ny förhandling. Det där är ju lite semantik, förutom i så måtto att du inte kan räkna med att de villkor som finns i huslånet i dag överlever. Särskilt inte om du vill utöka det.
Hur tror ni våra chanser ser ut?
Det finns ju en säkerhet i huset, och er ekonomi förbättras ju förmodligen genom att baka in era tidigare skulder. Men som sagt ovan, det beror ju på villkoren (som kommer att förändras) i huslånet. Det är svårt att säga. Det kanske är enklare för er att inte begära en utökning idag, utan bara gå in för att "ta över" det gamla lånet som det är. Då får ni huset, och kan sedan (efter en tid) göra andra saker.

Är "gåvan' av en familjemedlem eller någon närstående till er?
Har ni gjort värdering på huset?
Har ni gjort inspektioner?
Är huset i bra eller dåligt skick?

Har ni kollat allt sånt? Det är lätt att missa väldigt mycket när man enbart tänker på ekonomin och lösa problemet med "gåvan"

Är "gåvan' av en familjemedlem eller någon närstående till er?
Har ni gjort värdering på huset?
Har ni gjort inspektioner?
Är huset i bra eller dåligt skick?

Har ni kollat allt sånt? Det är lätt att missa väldigt mycket när man enbart tänker på ekonomin och lösa problemet med "gåvan"
Det är av min väldigt närstående familjemedlem.
Vi har haft mäklare ute som värderat det till 4.2’ nyligen.
Jag har full insyn i huset och de renoveringar som vi vill göra är för att sätta vår prägel. Eg inget som är kritiskt utan endast estetiskt.

Vi får se i veckan vad banken säger.

Vårt värsta scenario är att vi inte får ”ta över” lånet alls. Vi vill ju bo & leva i huset och skapa vår framtid där.

Vår ekonomi nu är fungerande & vi lever ”gott”.
Vi har så vi kan lägga undan 10 i månaden men vi har levt ett mer ”leva i nuet” liv med resor och nöjen.
Min familjemedlem som ger gåvan, vet inte om att vi har högre privatlån, utan vill ge gåvan för vår framtid.

Det var först när vi fick erbjudandet om det som vi kände att vi vill verkligen det här & som vi ändrat inställning och riktning mot familjeliv.

Det är av min väldigt närstående familjemedlem.
Vi har haft mäklare ute som värderat det till 4.2’ nyligen.
Jag har full insyn i huset och de renoveringar som vi vill göra är för att sätta vår prägel. Eg inget som är kritiskt utan endast estetiskt.

Vi får se i veckan vad banken säger.

Vårt värsta scenario är att vi inte får ”ta över” lånet alls. Vi vill ju bo & leva i huset och skapa vår framtid där.
Skönt, tänkte mer om det var någon deal någon hade kommit med. Men om fallet är så då hoppas jag allt löser sig och ni får erat dröm hem!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp