Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Swish inför gemensam spärr

Swish inför en ny gemensam spärrfunktion för att stärka skyddet mot bedrägerier. Den nya lösningen gör det möjligt för bankerna att stänga av personer som misstänks använda Swish på ett otillåtet eller brottsligt sätt från hela tjänsten, oavsett vilken bank de är kund hos.

Bra grej, men tror även att vissa oskyldiga kommer att drabbas.
Då får man väl helt enkelt göra en banköverföring…inte så svårt.

Verkar alltså inte finnas några riktigt fasta kriterier för att stängas av utan mer om skälig brottsmisstanke finns alltså?

Problemet som jag ser det räcker det med att du swishar din sambo vips kan det vara brottsmisstanke om penningtvätt.

Problemet som jag ser det räcker det med att du swishar din sambo vips kan det vara brottsmisstanke om penningtvätt.
Ja, lite det jag menade med att oskyldiga kommer att drabbas.
Men men, förstår ju tankesättet. Får se hur det fungerar i praktiken då..

Är väl bra, men med tanke på hur folk som skriver här swishar fram spärrar redan nu lär det väl bli livat värre framöver.

Skall inte Klarna lansera en egen konkurrerande swish-app. Kommer den i så fall integreras in i spärrsystemet om den missbrukas då Klarna ju också bedriver bankverksamhet.

Det låter som en bra lösning om det verkligen bara används mot kriminela. Men det kommer så klart inte göras. Det handlar bara om at banker ska ha mer makt...många oskyldiga kommer drabbats. Likt som med Bank-ID. Själv blev min Bank-ID spärrad i 1 år pga misstanke om penningstvätt. Hadde absolut inget med det att göra. Jag skickade alla underlag jsg hadde men de bryde sig inte.

Tycker Swish är en av världens bästa finansiella appar (bokstavligt talat).
Väldigt få länder i världen som har lika smidig, gratis och omedelbar lösning som Swish för betalning mellan privatpersoner och banker. Ska man ge sveriges banker cred för något så är det sammarbetet för bankid och swish.

Får hoppas bara att denna spärrfunktion inte börjar missbrukas för att jaga oskyldiga för vad som helst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp