Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Swedbank vägrar ta bort autogiro för privatlån! Har snart löneutmätning! Hjälp!

Hej alla! Vet inte hur man ska börja men har hamnat i en jädra sits för första gången i mitt snart 40 åriga liv.
Efter dödsfall, sjukskrivningar och ett liv med kämpande mer eller mindre helt själv med ett barn, nu tonåring ,så blev det så att jag skickade in en ansökan för skuldsanering med hjälp av min skuld och budget rådgivare. Inväntar svar och hoppas att jag får det!
Har inga ärenden hos KF ännu men har fått ett betalningsföreläggande såg jag i Kivra.
Tar fullt ansvar för denna sits och ångesten äter upp mej! Varför skickade jag inte i en ansökan innan? Utan bara lånade på en massa pengar jag inte kunde betala tillbaka? Lätt att vara efterklok. Och alla penahr som är lånade har gått till vård, nya möbler efter olycka ja inga lyx varor eller semestrar här inte. Skäms som in i men jag har gjort allt jag kan för att vända detta. Jobbat extra på semestern, sålt av allt jag kan samt slopat många saker, rättare sagt allt. Nu till saken. Har ett konto hos Swedbank och ett lån där. De vägrar att ta bort autogirot som jag inte har råd att betala. Har fört över penar till min dotters konto. Så igår hände det igen! Banken har gått in och tagit pengarna från FSK innan de ens bokförts??? Har levt på under existensminimum så där rök julklappspengarna! Vet inte hur mkt mer jag orkar med snart….Jag har nu öppnat ett nytt konto på Nordea men då lönen betalas ut på fredag så hann Jag inte får kortet, så tänkte att jag öppnar ett annat konto separat på Swedbank. Frågan är då om de kan gå in och ta alla pengarna igen fastän det inte är ett förvalt konto för lånet? Mvh L

Swedbank drar inte via autogiro, dom har en egen rutin för det som är lite mer effektiv.
Dom ska inte dra från annat konto, inte med automatik, och skulle dom göra det skulle jag påstå att dom är ute på hal is.

Swedbank drar inte via autogiro, dom har en egen rutin för det som är lite mer effektiv.
Dom ska inte dra från annat konto, inte med automatik, och skulle dom göra det skulle jag påstå att dom är ute på hal is.
Tack för ditt svar! Jag har ringt dem flertalet gånger och de säger samma sak men med olika ord. De har ”lånesvisering” som jag då godkänt när jag tog lånet? Man bara okej? De vägrar alltså att ta bort det. Men då kan man andas ut lite iaf då det andra kontot inte ska vara ”förvalt konto” för aviseringen.

Jag har gjort precis det du frågar om dvs haft lån på Swedbank och flyttat pengar till mitt e-spar konto så att de inte ska kunna dra för lånet. Lånet blir rödmarkerat och de drar det de kan tills kontot är noll men de rörde inte pengar jag hade på andra konton hos dem. Nästa månad drog de ordinarie plus det som saknades från månaden innan.

Så svaret är att dina pengar på det andra kontot borde vara säkra.

Jag har gjort precis det du frågar om dvs haft lån på Swedbank och flyttat pengar till mitt e-spar konto så att de inte ska kunna dra för lånet. Lånet blir rödmarkerat och de drar det de kan tills kontot är noll men de rörde inte pengar jag hade på andra konton hos dem. Nästa månad drog de ordinarie plus det som saknades från månaden innan.

Så svaret är att dina pengar på det andra kontot borde vara säkra.
Samma här. Månaden efter hade jag möjlighet att betala igen o fick bara en påminnelseavgift.

Samma här. Månaden efter hade jag möjlighet att betala igen o fick bara en påminnelseavgift.
Jaha när den närmsta chocken lagt sej ocj man fått låna igen för sitt uppehälle så ser jag att de försökt dra igen från det andra kontot! Jag ordnande innan pengarna bokförts, överföring till min dotters konto. Gjorde två st bara för att hinna före dem och inte stå utan penar igen.
Nu står ser minus på kontot, det andra jag öppnade, innebär det då att de inte kunnat komma åt pengarna som jag fixat överföring på?? Värsta julen i mitt liv alltså! ska sitta uppe inatt och se om jag får nån jul eller inte :(((

Jaha när den närmsta chocken lagt sej ocj man fått låna igen för sitt uppehälle så ser jag att de försökt dra igen från det andra kontot! Jag ordnande innan pengarna bokförts, överföring till min dotters konto. Gjorde två st bara för att hinna före dem och inte stå utan penar igen.
Nu står ser minus på kontot, det andra jag öppnade, innebär det då att de inte kunnat komma åt pengarna som jag fixat överföring på?? Värsta julen i mitt liv alltså! ska sitta uppe inatt och se om jag får nån jul eller inte :(((

Skulle säga att det är ett övertramp om dom drar från annat konto..

Skulle säga att det är ett övertramp om dom drar från annat konto..
Tack för ditt svar. Känner med lite så. Men vet ju att jag står i skuld till dem men låter lite märkligt när dem på själva bankkontoret säger att skulle ngt sånt här inträffa vill de ”lösa” det istället för att man undviker att betala. Då jag inte hinner upp pga jobb och deras öppettider är man helt utlämnad till deras fika kundcenter. De är inte kloka där alltså! Förstår nu varför så många jag känner bytt bank, dock inte pga samma situation som min. Ber till gud att jag får lite lön till julen….denna stress tar kål på mej! :(

Oklart om du menar att din lön går in på kontot som lånet ska dras ifrån och att du har lagt in överföring från det kontot till ett annat eller om din lön nu kommer in till det andra kontot. Stor skillnad eftersom lånet dras före din egen överföring om det är det förstnämnda.

Vet också av erfarenhet att Swedbank drar från vilket konto som helst. Och har man inte täckning för hela månadskostnaden så drar de allt man har tills kontot visar noll. Spelar ingen roll vilken dag i månaden det rör sig om. De tar vad som finns helt enkelt.

Jag löste det genom att skaffa ett annat konto, i annan bank.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp