Swedbank eller Bluestep

Hej,

jag och min sambo har köpt en nyproduktion. Med Bluestep blir räntan mer än 4%, vi försökte därför med Swedbank. Jag har tre betalningsanmärkningar så vi testade att sambon skulle söka lånet själv. Det gick ihop i kalkylen, han blev nekad pga att han har en gammal betalningsanmärkning som går ut i februari nästa år, en liten fjuttig räkning på 800 kr som han glömde betala. Är det lönt att ringa och prata med banken? Eller ska man satsa på Bluestep?

Tycker absolut att ni ska ringa och prata med banken inte minst för att det är så stor skillnad i vilken ränta ni kommer få, det är helt klart värt att kämpa för!
Ännu hellre boka ett möte på ert bankkontor.
När går dina tre anmärkningar ut? Banken kommer säkert att fråga varför din man söker lånet ensam istället för att ni två söker och då nämna dina anmärkningar kan vara en nackdel, svårt att säga.
Har ni en personlig kontakt på banken?

Ja det lutar åt att vi ska försöka ringa dem. Mina anmärkningar går ut om 2 år. Vi har ingen personlig kontakt på banken.

Skulle Swedbank ändå säga nej så skulle ni tjäna på att vänta tills februari och då göra en ny ansökan hos ngn av storbankerna, allt för att slippa ta bolån hos Bluestep.

Hur mkt ska ni låna?
Vi har bolån hos Swedbank på totalt ca 1,6 mille. Vi har 1,3% ränta och betalar per månad ca 2100 kr inkl 500 kr amortering! Så 1600 kr per månad utan amortering.
Hade blivit betydligt dyrare om vi hade en ränta på över 4%.

Skulle Swedbank ändå säga nej så skulle ni tjäna på att vänta tills februari och då göra en ny ansökan hos ngn av storbankerna, allt för att slippa ta bolån hos Bluestep.

Hur mkt ska ni låna?
Vi har bolån hos Swedbank på totalt ca 1,6 mille. Vi har 1,3% ränta och betalar per månad ca 2100 kr inkl 500 kr amortering! Så 1600 kr per månad utan amortering.
Hade blivit betydligt dyrare om vi hade en ränta på över 4%.
Bostaden kostar 2.3 miljoner. Så behöver löne 1,95 miljoner. Vi tecknade upp oss på nyproduktionen 2019 och då såg våra förutsättningar bättre ut. Vi har redan betalat in kontantinsats på 344 000. Inflytt är nästa månad. Vi har haft bostaden ute för försäljning men inget napp, går trögt på marknaden där vi bor just nu. Inflytt är nästa månad.

Ok, lite tajt med tid m a o. Men när ska slutbetalningen göras? I samband med inflytten?
I värsta fall får ni ta Bluesteps erbjudande men inte binda räntan och så flyttar ni bolånet till en annan bank s fort som förutsättningarna tillåter. Finns flera uppstickare i branschen som erbjuder bolån med låg ränta.
Kolla upp noga villkoren hos Bluestep bara.

Vilken bostad har ni haft ute på försäljning? Nyproduktionen eller er nuvarande bostad?

Hej,

jag och min sambo har köpt en nyproduktion. Med Bluestep blir räntan mer än 4%, vi försökte därför med Swedbank. Jag har tre betalningsanmärkningar så vi testade att sambon skulle söka lånet själv. Det gick ihop i kalkylen, han blev nekad pga att han har en gammal betalningsanmärkning som går ut i februari nästa år, en liten fjuttig räkning på 800 kr som han glömde betala. Är det lönt att ringa och prata med banken? Eller ska man satsa på Bluestep?

Ta kontakt med flera banker. Skulle inte rekommendera att ta bo lån hos Bluesteep med tanke på vad räntorna ligger på. Var inte för ivriga utan tänk ett steg längre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp