Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Svea inkasso - fular sig mot mig?

Jag har ett problem.
Jag hade en skuld på ursprungsbelopp 15.000 kr.

Den gick till svea inkasso, jag började betala i januari. Tre månader in nu, så ökar räntan något kopiöst för varje månad, och jag börjar få PANIK.

Min ursprungliga avbetalningsplan var på 350 kr/mån, men det var enbart för att Svea skulle "get off my ass". Första månaden betalade jag 350 kr, men förra månaden 3100 kr. Skulden gick ner, TRODDE JAG? Men det är lite oklart...
För det står: "Skuld att betala 12.399 kr"
MEN! Det står även "Kvar att betala: 20.467 kr"

Jag gör mitt bästa, men jag har INTE råd med att räntan ökar mer varje månad, för då släpper jag skiten till KF hellre..
Denna månaden tänkte jag slänga in 2500 kr, men ÄR DET VÄRT DET? Hjälp mig reda ut denna pissiga soppan..

Kanske ska lägga till räntorna:
Jan: 170 i ränta, avgifter 470 kr.
Feb: 420 i ränta, avgifter 120 kr.
Mars: 669 i ränta, avgifter 60 kr.

Hm.. okej?! Ingen kontinuitet här inte! Här ska ingen kunna räkna på sina månadsutgifter tydligen. Lite yolo, liksom!

De påstår att räntan höjts från 21,9% till 24%, men alltså... detta är INTE 24%..

Kan det vara så att de räknar mot ursprungsbeloppet och inte det nuvarande som jag betalat ner? Men det stämmer ju inte heller? Jag fattar fan ingenting. Beloppet "Skuld att betala" sjunker ju för varje avbetalning, men ränta ökar istället??

Tillägg: Jag har nu insett att de fular sig och försöker slänga in sina avgifter som jag "skulle betalat om jag följt avbetalningsplanen". Så jag funderar på att ringa de och "justera upp avbetalningsplanen" för då kan de väl inte slänga på sin skit? Är det ens lagligt?
Finns det något jag kan göra åt det eller är det bara le, nicka och sen sätta en stor fet spärr på svea bank efteråt + lära sig av misstaget?
Betalar jag 2500/mån har jag bort skiten INKLUSIVE deras äckliga olagliga avgifter, på 8 månader... Men det är på bekostnad av mitt sparande..

Bilagor

• aljg.png
    aljg.png
    34 KB · Visningar: 17
  • laksdjg.png
    laksdjg.png
    38.2 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
För er som är intresserade: Efter att en handläggare slängde på luren i örat på mig när jag sa att det är olagligt att ta ut framtida räntekostnader fastän skulden amorteras snabbare, så fick jag bekräftat av en hal ål på inkasso att det är precis det de sysslar med.
Man märkte att han blivit tränad hårt att smyga runt med orden för att folk inte ska misstänka något.
Han pratade om att "räntesatsen sjunker" osv. Mmm, sure. Men i början går den upp, så ni får in er ränta, eller hur...? För han erkände att det var någon som varit inne och pillat i mitt ärende så jag skulle betala mer ränta än mot kapitalbeloppet och då förstod jag vad som försiggick. Hur som helst, jag vill bara bli av med skiten!

Så nu vet nu att Svea inkasso sysslar med olagligheter och att vi inte kan göra ett jävla skit åt det.

Vad gör man när inkassobolaget vägrar erkänna den senaste fakturan de skickade? :facejoy: Betalar man den ändå eller vad gör man?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp